Kjøleskap Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Uheldigvis, sier du? Da synes jeg nesten du skal be om å få slippe alle former for straff. Det var jo tross alt bare et uhell. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Hei klarte uheldigvis å ligge i 140km i 80 sone på vei på en 4 felts motorvei. Måten du ordlegger deg på her vekker ikke sympati, du virker mer som en umoden person som ikke ønsker å ta ansvar. Dette er ikke å legge seg flat, og du burde tenke deg litt om før du går til avhør med samme holdning. Du kjørte for fort, det er bare din skyld, og det er ikke lov. Ikke noe "uheldigvis" eller "arme meg". 5 Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Jævlig drøyt med fengsel for overskridelse av fartsgrense spør du meg. Jeg hadde nok ikke vært samme personen om jeg hadde havnet i fengsel en uke eller to. Kjenner en som ble gjennomsnittsmåla fra steinkjer til stjørdal, på kveldstid i pøsregn målte de han til 160km/h gjennomsnittlig for hele strekninga (politi sleit med og holde følge pga vannplaning++), "slapp unna" med 2 uker pallespikring 2 år uten lappen og saftig bot. (mest pga. tilnærmet null trafikk) MEN vil nå si at folk som finner på å gjøre så uansvarlige ting generelt bare synes det er koselig og spikre litt paller, mens noen som er livredd for å spikre paller mest sannsynlig ikke finner på og gjøre sånt? Lenke til kommentar
deppa Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Hei jeg skjønner godt at jeg har gjort en feil, men syns fengsel blir for drøyt. Du har ikke noe godt av å sitte i fengsel. Du kan jo bli værre inne i fengselet ved at du får deg kontakt med folk som har rullebladet fult av forbrytelser. Jeg blir ikke bedre av ås sitte inne der. Jeg har alt lært leksa jeg har vært uten lappen og vet hvordan det. Jeg ser jo at det helt ekstreme lovverk ved fartbrudd. Men leste om en kar i Storbritannia hadde kjørt på en motor men det var biler på veien i 197km i timen. Han ble fratatt lappen 1 mnd og 1500pund i bot eller noe. 1500 pund var pga de regnet etter hans inntekt da nå var en fotballspiller med sikkert mye penger i rompa. Jeg vet jeg gjorde en feil tabbet meg ut. Men skal love dere at dere har kjørt en eller annen gang i 140km selv. Når du er på vei hjem og er litt sliten og ønsker å komme deg hjem og kjører hjemover fra oslo midt på natten. Og ligger litt fort bør ikke det være verdens undergang fordi det har det blitt, har psykisk belatsning av å sitte hjemme ikke gjøre noe. Jeg er ikke en slik person. Jeg er en som jobber hardt, og skatter av det jeg tjener. Det er mange mange være råkjørere der ute. Jeg håper på å få noen svar (positive) som kan hjelpe meg med å få mindre straff. Ønsker all hjelpen jeg kan få. Takk!! Lenke til kommentar
Populært innlegg Henrik C Skrevet 7. august 2012 Populært innlegg Del Skrevet 7. august 2012 Ja, jeg har kjørt i over 140 km/h før. Men det var på Flytoget. Og ikke på en offentlig vei med fartsgrense på 80 km/h. Du får ingen sympati her i gården. Stå for handlingene dine, ta konsekvensene av det du har gjort, og slutt å sutre. Du får ikke mindre straff, og jeg bryr meg ikke om at du er en som jobber hardt. At du var sliten, noe som medfører nedsatt konsentrasjonsevne, er heller ikke noe som akkurat taler til din fordel. 10 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Enig med flertallet, det er veldig lite formildende med å kjøre 140 i 80-sonen. Anbefaler deg å legge deg panneflat når du skal inn til avhør, du tjener ingen verdens ting på å prøve å bortforklare denne grove overtredelsen. 2 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Jævlig drøyt med fengsel for overskridelse av fartsgrense spør du meg. Jeg hadde nok ikke vært samme personen om jeg hadde havnet i fengsel en uke eller to. Forhåpentligvis mister du lappen i x antall år og får en bot, jeg håper for din del at du ikke havner i fengsel. Drøyt? Hvordan skal man ellers lære? 140 i en 80-sone på en 4-felts vei uten trafikk er ikke hva jeg vil kvalifisere som en "dødslek". Du setter ingen andre liv til fare,.... Ved slike hastigheter setter du ditt eget liv i fare og det er høy risiko for dødsulykke. Litt skrot i veibanen, oljesøl eller en elg som hopper ut i veibanen, mye kan skje. Med tanke på at en dødsulykke kan koste samfunnet 20-30 millioner så er fengselsstraff rett og rimelig ved slike grove overtredelser. Endret 7. august 2012 av ClintE 1 Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Hvorfor gir dere alle moralprekenen her? jeg så aldri TS spørre om en moralpreken? kan dere ikke heller svare på det personen spør om ELLER tie stille? evt lage en egen tråd for kalt "etikken bak fartsgrenser" eller noe. 8 Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Ikke for å forsvare forbrytelsen, men det trådstarter gjorde satte han ikke i noe større fare enn om han hadde gjort det samme på en motorvei i Polen, hvor fartsgrensa er 140. Derfor synes jeg fengsel er altfor drøyt i dette tilfellet. Straffen for fartsovertredelser bør helt klart vurderes utifra forhold og omgivelser. Kjører du i 90 i 50-sona i tettbygd strøk midt på dagen bør straffen være MYE høyere enn om du kjører i 140 midt på natta på en motorvei. 2 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Som moderator må jeg nesten si meg enig i akkurat det. Så la oss heller diskutere jussen rundt dette. Flytter forøvrig tråden til jussforumet da den strengt tatt passer bedre der. Hvorfor gir dere alle moralprekenen her? jeg så aldri TS spørre om en moralpreken? kan dere ikke heller svare på det personen spør om ELLER tie stille? evt lage en egen tråd for kalt "etikken bak fartsgrenser" eller noe. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Ikke for å forsvare forbrytelsen, men det trådstarter gjorde satte han ikke i noe større fare enn om han hadde gjort det samme på en motorvei i Polen, hvor fartsgrensa er 140. Derfor synes jeg fengsel er altfor drøyt i dette tilfellet. Straffen for fartsovertredelser bør helt klart vurderes utifra forhold og omgivelser. Kjører du i 90 i 50-sona i tettbygd strøk midt på dagen bør straffen være MYE høyere enn om du kjører i 140 midt på natta på en motorvei. Selvfølgelig vil alle forhold bli vurdert når straffen skal utredes, men som sagt er overtredelsen såpass grov at her blir det nok automatisk soning. Fengsel fra 136 km/t ifølge wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Fartsgrenser_i_Norge Endret 7. august 2012 av ClintE 1 Lenke til kommentar
Velstående Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Herregud så mye moralpreken det var her. Her i gården har vi GPS med radarvarsler og cruise-kontrollen på 180 hele tiden. Fartssperre på 250, men går unna da... Heter du forresten Morten, TS? Endret 7. august 2012 av Velstående Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 140 km/t i en 80-sone? Da snakker vi 10-15 mnd uten lappen iht tapsforskriften. I en nogenlunde sammenlignbar sak, HR-2011-2041-U, ble resultatet fra lagmannsretten (opprettholdt av Høyesterett) 21 dager betinget fengsel, 12k i bot, og 4 måneder uten førerkort etter 128 km/t i en 80-sone. De fire månedene var nedsatt fra 5-8 måneder fordi vedkommende hadde fått igjen førerkortet pga. lang saksbehandlingstid. I Rt. 2008 s. 44 ble resultatet 21 dager ubetinget (ingen bot) etter 130-140 i en 70-sone, og 24 måneder uten førerkort. TS ligger altså i grenseland mellom betinget og ubetinget reaksjon. Jeg vil anta samfunnstjeneste eller betinget fengsel, en bot på 15-20k, og 12 måneder uten førerkort. 1 Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Jævlig drøyt med fengsel for overskridelse av fartsgrense spør du meg. Jeg hadde nok ikke vært samme personen om jeg hadde havnet i fengsel en uke eller to. Forhåpentligvis mister du lappen i x antall år og får en bot, jeg håper for din del at du ikke havner i fengsel. Drøyt? Hvordan skal man ellers lære? 140 i en 80-sone på en 4-felts vei uten trafikk er ikke hva jeg vil kvalifisere som en "dødslek". Du setter ingen andre liv til fare,.... Ved slike hastigheter setter du ditt eget liv i fare og det er høy risiko for dødsulykke. Litt skrot i veibanen, oljesøl eller en elg som hopper ut i veibanen, mye kan skje. Med tanke på at en dødsulykke kan koste samfunnet 20-30 millioner så er fengselsstraff rett og rimelig ved slike grove overtredelser. Det er ikke høyere risiko for ulykke på en 4-feltsvei uten trafikk, enn det er å ligge i fartsgrensa på speilblank is på en svingete 80-soners landevei. Sistnevnte får du derimot aldri en straffereaksjon på. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Jeg vet ikke reglene, men når politiet stoppet meg i 50-sonen hadde de kjørt bak meg i 3 km og målt meg med gjennomsnittsmåling. Jeg ble da fortalt at gjennomsnittsmålinger ved hjelp av speedometer kan være noe unøyaktig, derfor kom de til å trekke fra en sikkerhetsmargin på 10 km. Jeg godtok derfor å ha kjørt i 65 km/t når jeg visste å faktisk ha kjørt over 75 km/t. Å ikke samtykke til bot med flere tjenestemenn som vitne hadde nok ikke fått meg noen steder. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Ser av og til på et program på MAX tv kanelen der et film crew er med noen Amerikanske politifolk på jakt etter fartsovertredelser. Programmet heter "fartsbøller". Der er det ikke vanlig at folk kjører langt over fartsgrensen for så å bare få en advarsel eller en bot på 50 dollar. Dette varier fra stat til stat. En gang så jeg en episode der en mann kjørte i 150 i 80 sonen, og han fikk en liten bot før han kjørte videre. I noen land blir folk bøtelagt etter inntekt eller formue også. Jeg syns nok bøtene i dette landet er alt for høyt og fengselsstraff er nok i det meste laget. Endret 7. august 2012 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Jeg kan forresten tilføye at det var natt og strak veibane også i mitt tilfelle, men det er helt urelevant. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 I Tyskland får man maks €600 (3000 kr) i bot og 3 måneder uten lappen. Syns det er greit. Her i landet lar vi voldtektere, ransmenn og annet pakk få fine fengselsseller og lar dem gå før tiden, mens vanlige folk blir straffet strengt for forseelser som man kan være mindre streng mot. Norge har verdens strengeste straffer for å kjøre fort på Europas dårligste veier. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Jævlig drøyt med fengsel for overskridelse av fartsgrense spør du meg. Jeg hadde nok ikke vært samme personen om jeg hadde havnet i fengsel en uke eller to. Forhåpentligvis mister du lappen i x antall år og får en bot, jeg håper for din del at du ikke havner i fengsel. Drøyt? Hvordan skal man ellers lære? 140 i en 80-sone på en 4-felts vei uten trafikk er ikke hva jeg vil kvalifisere som en "dødslek". Du setter ingen andre liv til fare,.... Ved slike hastigheter setter du ditt eget liv i fare og det er høy risiko for dødsulykke. Litt skrot i veibanen, oljesøl eller en elg som hopper ut i veibanen, mye kan skje. Med tanke på at en dødsulykke kan koste samfunnet 20-30 millioner så er fengselsstraff rett og rimelig ved slike grove overtredelser. Det er ikke høyere risiko for ulykke på en 4-feltsvei uten trafikk, enn det er å ligge i fartsgrensa på speilblank is på en svingete 80-soners landevei. Sistnevnte får du derimot aldri en straffereaksjon på. Tja, vet ikke helt hvordan jeg skal kommentere denne merkelige sammenligningen, men jeg kan garanterre deg at hvis du kjører uforsvarlig på glatt føre og dette blir observert av politiet så medfører det straff. 3 Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Poenget mitt er at straffen, i mange tilfeller, ikke gjenspeiler trafikkrisikoen. Hvor ofte har du sett politiet holde kontroller på veier med dårlige kjøreforhold, som snø, is og regn? Det politiet observerer, er det de vil observere. Og da holder de seg på oversiktlige, åpne motorveier uten trafikk. Eventuelt gjemme seg med laseren bak en busk på en solskinnsdag med lite trafikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå