Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sub i hattehylla?

M91

Anbefalte innlegg

Driver og ser på annlegg, men lurer på hvordan det blir med subben.. Jeg har jo en Mazda 3 Sedan ifra 2004, og bagasjerommet her er liksom litt isolert ifra kupèen... Ser for meg at hvis jeg planter en sub kasse bak i bagasjerommet blir det ganske dårlig bass inni bilen. Hva burde jeg gjøre? Er det stress å få et hull i hattehylla, eller hva det heter, å plante subben nedi der? Og hvor kan jeg ha forsterkerne? Har kikka opp i bagasjerommet og ser egentlig ut som mesteparten av "taket" i bagasjerommet er stål, og har lest at man ikke burde fjerne for mye der siden det er "bærende bjelker"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er sånn armlene eller hva det heter der... Det går ikke helt til bagasjerommet, er noe hardt i mellom :p

Ok, hvis det er enklere å åpne inn til bagasjerommet der, så ville jeg motert en 12" der, i kasse selvfølgelig ;) Du må da tette mellom kassa og seteryggen også, rundt suben ;)

Lenke til kommentar

Selv i en sedan fungerer "vanlig" submontasje i kasse bra. Et "triks" kan være å bruke en bassreflekskasse og trekke porten opp i hattehylla, det gir et løft i lyden rundt portens tungefrekvens. Jeg tror den løsninga vil bli den som definitivt penest. Hattehyllemontasje blir skjeldent bra, det blir gjerne mye "dunk dunk", men det er vanskelig å få en pen frekvenskurve av det.

Lenke til kommentar

Hmm.. Må nesten høre med verkstedet hva som blir best. Men hva er en bassreflekskasse egentlig? :p

Det er en kasse med bassrefleksrør i (naturlig nok) altså et eller flere "hull" i kassa hvor det står et rør ned i. Dette røret er med på å avstemme frekvensene suben spiller i den aktuelle kassa. Hvis du lager en kasse som går så langt oppunder hatthylla som mulig, så kan du la disse rørene gå opp i hatthyla, og på den måten få endel av bassen inn i bilen ;)

Men verksted?? Hvilket/hvordan verksted har du tenkt til å høre med?? Et bilverksted kommer garantert til å komme med noe svadasvar. Hvor i landet bor du?

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Åja okei :p

Jeg bor i Halden, det er like ved Svinesund/Nordby :p Har ikke "valgt" meg noe verksted enda, men har egentlig ikke hatt i tankene at de ikke skal greie å sette det opp.. Er det ikke sånne ting de jobber med? :p

Lenke til kommentar

Åja okei :p

Jeg bor i Halden, det er like ved Svinesund/Nordby :p Har ikke "valgt" meg noe verksted enda, men har egentlig ikke hatt i tankene at de ikke skal greie å sette det opp.. Er det ikke sånne ting de jobber med? :p

Et vanlig bilverksted driver ikke med bilstereomontering annet enn at de kanskje kan montere inn en spiller... Men hvis du bor i Halden, så er det jo ikke så langt til skiptvedt, og der finner du transmedia.no, og det er mye mulig han kan hjelpe deg :)

Lenke til kommentar

Jeg har snakket litt med en fra transmedia, men han sluttet å svare etterhvert :p Mulig jeg spurte for mye, men liker å ha halveis peiling på hva jeg kjøper.

Edit: Hadde tenkt å kjøpe hele pakka derifra, alt av høyttalere etc., men som sagt har jeg ikke fått noe mer svar ifra han/de :(

Endret av M91
Lenke til kommentar

Hehe :p Kan jo sende en siste mail, men hater å mase på folk - selv på selgere.

Menneh, tror du det blir grei lyd bare ved å plante en bass i bagasjerommet uten videre? Jeg er bare redd for at mye av bass lyden skal bli borte inni der uten å "nå ut" i kupèen..

Endret av M91
Lenke til kommentar

Har du mulighet for å trekke port inn i coupéen, så tror jeg ei riktig konstruert bassreflekskasse kommer til å gjøre deg lykkelig. Jeg jobber for tiden med en seriøst-lavt-tuna-sub til frosken min (Scorpio), er fryktelig spent på resultatet, da det på papiret skal fungere nede på 15Hz.

Lenke til kommentar

Japp, anlegg var ikke gjennomtenkt i det hele tatt når jeg kjøpte bil faktisk. Men er fornøyd med bilen ellers ihvertfall :) .. Hvis ikke han Skiptvedtingen svarer, skal jeg heller overveie om jeg trenger anlegg.. Så får jeg huske på dette på neste bilkjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...