TheShadyJester Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Heisann! Jeg har endelig tenkt å kjøpe meg en stasjonær PC etter litt for mye venting. Lommeboken skal få svi litt, men helst ikke for mye, og jeg har valgt å ikke bruke mer enn 9000 på PC. For øyeblikket er det kun seriøst for meg å kjøpe en PC for maks 6000 hvis det skal være uten delbetaling, men jeg vil absolutt vurdere å kjøre på med delbetaling hvis dette gir meg et bedre produkt! Hvis delbetaling blir aktuelt så er jeg interessert i å gjerne få dette bedre forklart i forhold til nedbetalingstid og hvor mye man kan betale unna på forhånd for å komme unna alskens tull av renter. På forhånd skal det også nevnes at jeg kjenner flere som jobber i Komplett, så å få en rabattkode der er ikke helt uvirkelig, men ikke sikkert. Komplett virker som et lettere valg i forhold til å skaffe seg delene, men bruk av prisguide kan også være flott - så lenge man slipper for mye porto (da er det jo ikke billigere lenger! ) Til PCen! Maskinen skal hovedsakelig brukes til gaming og musikkproduksjon. Det er sterkt foretrukket å kunne "multitaske" over flere skjermer uten problemer, og det er også planlagt å ha flere skjermer koblet til maskinen. Jeg vil at spillen skal klare å kjøre spill som BF3 med høy ytelse ved bra grafikk, og også være forbeholdt muligheten til å klare større spill som kommer om et par år også. Musikkdelen skal kjøre programmer som propellerhead o. l. Som allerede nevnt så skal maskinen holde en pris under 9000. Jeg er ikke spesielt datakyndig, men jeg har hørt at overklokking gjør maskinen raskere, og jeg synes dette høres flott ut. Anbefalinger rundt dette hadde vært flott, og også tanker om å gjøre dette med en førstegangspc. Som allerede sagt er jeg ikke særlig datakyndig, og vet ikke hva forskjellen er mellom AMD og Intel, og for meg virker dette mer som hva en foretrekker. Dette er vel forholdsvis hovedkort (håper jeg ikke er helt på jordet), og kan si at jeg i dette tilfelle ønsker å ha SSD. Prisen jeg har satt gjelder kun for maskin så andre tilleggsdeler kommer ved siden av. Det er selvfølgelig flott å få anbefalinger her, men jeg tror at jeg kommer til å kjøpe brukte skjermer fra f. eks finn.no. Hvis du har bedre forslag så er jo selvfølgelig dette flott! Håper på mange gode svar, og ber om forbehold om at selv om jeg har satt en prislapp til 9000 så betyr ikke det at jeg ønsker å bruke så mye! Less is more som det heter gjelder også her! Takk for hjelp! Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Hei! 1. Delbetaling hos Komplett. Sum og varighet vil du finne ut av når du har handlevognen ferdig og går videre til betaling. Øvrige spørsmål står Komplett sterkere for å kunne besvare. 2. Hvor mange skjermer er det snakk om? AMD har så fremt jeg vet en bedre løsning på flerskjermoppsett enn nVidia, som først kom med en flerskjermsløsning på én GPU med den siste serien (med mindre jeg har oversett noe). 3. Overklokking er at du øker frekvens, og/eller multiplier for å øke ytelsen på prosessor, minne, og skjermkort. Der du har mest å hente er ved å overklokke prosessor. Fremgangsmåte varierer alt ettersom hvilken prosessor og hvilket hovedkort du kjøper. Det finnes mange gode guider på de enkelte prosessorene. Overklokking i dag er lett (med de rette prosessorene (K-modeller hos Intel)), og ved kun noen justeringer kan du hente ut mye ekstra ytelse gratis. Ved overklokking vil prosessoren blir varmere enn normalt, det er derfor viktig at du har en bedre prosessorkjøler enn den som følger med. Denne er en god kjøler til en lav sum. 4. I dag er det ingen grunn til å velge AMD for en spillerigg i din prisklasse, Intel dominerer enkelt og greit markedet. For ditt bruk vil en i5-3570K være et godt valg (med forbehold om at jeg antar at musikkproduksjon ikke er like prosessorkrevende som rendering/filmredigering). 5. Sett at du har budsjettet på 9000,- ville jeg ha kjøpt noe som dette her: Mange ville nok fokusert på å få plass til et GTX 670, og pekt på at skjermkortet er den viktigste komponenten i en spillerigg, noe som absolutt er sant. Samtidig mener jeg at et HD 7850 er godt nok for å ha stor glede av spill (jeg sitter i dag på et langt svakere kort og storkoser meg fremdeles), og ved å kjøpe et skjermkort til 1000,- mindre har jeg heller fått plass til et litt bedre hovedkort, en litt kraftigere PSU, samt dobbel kapasitet på både HDD og SSD. I mine øyne er dette et riktig valg fremfor å ha et enda bedre skjermkort. Oppsettet er forresten laget hos Dustin home, da de er langt mer oversiktelige, er billigere, og har billigere frakt. Du vil finne de samme komponentene hos Komplett (kanskje med unntak av strømforskyningen). -Deluze 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå