eysteinnl88 Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Hei. Da vi så tidendes fiskekulp falt jeg og en kamerat for fristelsen og fisket ulovlig i elva som renner fra skjærsjøen ned i maridalsvannet. Maridalsvannet er en stor del av oslos drikkevannsreservoar, og den elva vi fisket i er en del av "nedfallsområdet" som de kaller det. Vi hadde fisket i ca 30 minutter før vi ble tatt. Hver av oss fisket med 1 stang utstyr med krok og mark. Vi blir uansett fersket av en fra vann - og avløpsetaten med begrenset politimyndighet. Han hadde tydeligvis sikret seg bildebevis før han stoppet oss. Nå, 2.5 måneder senere mottar vi begge ett brev i posten med en bot på kr 7200 HVER. Vi fikk allikevel noe rabatt slik at den havnet på kr 6000 hver. 12 000 kr i bot for en halvtimes ulovlig fiske med stang, er det bare jeg som synes dette er på grensen til galskap? I reglementet står det at personer som bryter reglene om camping nærmere enn 50m fra vannet, bading, fisking o.l. vil bli vist bort, mens grove overtredelser vil føre til politianmeldelse. Jeg søker på nettet for å finne ut om noen andre har fått like dyre bøter for lignende overtredelser, det eneste jeg finner er denne artikkelen: http://www.dagbladet.no/2010/11/12/nyheter/fiske/innenriks/maridalen/bot/14264297/ hvor Lars og Lars, som har sitt eget fiskeprogram på VGTV, blir tatt for 3 dagers ulovlig fiske i Maridalsvannet som de dokumenterer og laster opp på VGTV for alle å se. De var 3 stykker og slapp unna med total kr 9500 i bot. 3500 av disse gikk til en tredjemann som ikke var med på å lage selve programmet, men som i følge forelegget hadde "fisket med flue fra land" over 2 dager. Som dere sikkert skjønner så føler jeg meg grovt urettferdig behandlet, og lurer på om jeg har noe grunnlag for å klage på denne boten? På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Boten er da vitterlig på 6000, ikke på 12000. Dere har begge brutt loven, du kan åpenbart ikke legge sammen bøter på den måten. 2 Lenke til kommentar
eysteinnl88 Skrevet 4. august 2012 Forfatter Del Skrevet 4. august 2012 Boten er da vitterlig på 6000, ikke på 12000. Dere har begge brutt loven, du kan åpenbart ikke legge sammen bøter på den måten. Ah, det skulle stått bøter og ikke bot i overskriften. Kanskje en moderator har lyst til å endre dette? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 1: Du kan endre både trådtittel og innlegget selv. 2: Det er uansett ordkløyveri. Poenget er at boten er på 6000. At to stykker gjør samme forbrytelsen, vel, da blir det dobbelt så dyrt. Om to familier er på ferie sammen med hver sin bil, og begge kjører i 110 i 80-sona, så får de åpenbart en bot hver. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Det blir fortsatt ikke korrekt, mener eg. Bota er fortsatt på 6000 kr, og endrer du tittelen til "bøter" i stede for "6000" så slår du sammen bøtene, noe som blir feil. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 For øvrig, som du kanskje skjønte, så synes jeg ikke synd på deg. Tviler på at særlig mange andre her kommer til å gjøre det. Du visste veldig godt at det ikke var lov til å fiske der. I og med at sjansen for å bli tatt er relativt liten, og det er et område som det absolutt ikke er greit at folk fisker, så må bøtene virke avskrekkende. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Hvilke klagemuligheter du har står vel opplyst i brevet fra politiet? Lenke til kommentar
eysteinnl88 Skrevet 4. august 2012 Forfatter Del Skrevet 4. august 2012 For øvrig, som du kanskje skjønte, så synes jeg ikke synd på deg. Tviler på at særlig mange andre her kommer til å gjøre det. Du visste veldig godt at det ikke var lov til å fiske der. I og med at sjansen for å bli tatt er relativt liten, og det er et område som det absolutt ikke er greit at folk fisker, så må bøtene virke avskrekkende. Dette er ikke snakk om at vi ikke skal få noen bot for overtredelsen, men at dette forelegget er relativt høyt i forhold til det f.eks Håvard som var med Lars og Lars fikk. Denne var på kr 3500. Disse fisket over flere dager i selve reservoaret. Ironisk nok er dama til han jeg fisket med politi, og hun er venninne med en jurist som er satt på saken. Hennes første reaksjon var at vi ikke skulle gå med på å betale ett såpass høyt forelegg. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 I brevet du har fått, hvilken hjemmel er det oppgitt for boten? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Eit gjeldande prinsipp er jo også at bota skal vegast opp mot sannsynlegheita for å bli tatt. Dersom det er vanskelig å få tatt dei som bryter lova så må bota være høg for at den skal virke avskrekkande på andre. Det er dette som er grunnen til at fartsbøter er så høge som dei er, for kvar gong nokon får ei fartsbot så har dei kjøyrt for fort ved mange anledninger utan å bli tatt. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 .... Det er dette som er grunnen til at fartsbøter er så høge som dei er, for kvar gong nokon får ei fartsbot så har dei kjøyrt for fort ved mange anledninger utan å bli tatt. Så med andre ord burde en 70 åring som har kjørt straffefritt i 58 år få en betydelig høyere bot for sin overtredelse enn en 18 åring som får sin tredje bot i løpet av tre måneder for samme forseelse? Lenke til kommentar
eysteinnl88 Skrevet 11. august 2012 Forfatter Del Skrevet 11. august 2012 (endret) Tenkte å poste saken sin gang om noen er interessert. Ringte juristen i politiet som har saken og spurte hvorfor forelegget er såpass høyt når det finnes grovere tilfeller med mildere forelegg. Han gikk med på å senke boten fra 6000,- til 4000,- . Dette over telefon. Lars Lenth fra VGTV fikk 6000,- for 17+ dagers fiske i maridalsvannet. Håvard stubø som var med ham og fisket over 2 dager i maridalsvannet fikk 3500,- . Endret 11. august 2012 av eysteinnl88 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå