Gå til innhold

RPG-sjangeren på vei til å dø ut?


Anbefalte innlegg

Jeg savner skikkelige rollespill. Jeg tror mye av grunnen til at RPG dør ut er fordi de dummer det ned for å selge. Vi går fra spill der vi lever oss inn i en verden, til skytespill med avanserte oppgraderings-muligheter.

 

Se f.eks på TES-serien, hvor komplekst og fritt Morrowind var i forhold til Skyrim. Det er nesten bare Piranha Bytes som lager skikkelige rollespill, og selv de blir tvunget til å lage mer folkevennlige rollespill, der ordet "rolle" blir svakere og svakere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Skurupu

 

Kart og kompass er noe man kan fikse på hvis man har PC-versjonen, bruker selv mods til å fikse dette slik at det blir sånn som jeg liker det. Har man konsoll utgaven så valgte man feil plattform til Skyrim for å si det på en litt teit måte. :p

 

Selvsagt kan man fjerne kompass med mods, men man må ha et alternativ. Hvis en NPC sier "kill Cpt. Placeholder i Bleak Falls Cavern" og ikke noe mer, så skal det godt gjøres å finne frem uten kompasset. Vi trenger derfor en mod som fjerner kompass, men som også gjør at alle NPC-ene gir en detaljert veibeskrivelse til hulen. Dette er svært vanskelig, spesielt med tanke på voice acting.

 

Det finnes en mod som heter Better quest objectives som legger på litt mer info om quest, men ikke noe som er voice acta. Savner selv at oppdrag ikke er godt beskrevet så disse modsa hjalp på opplevelsen, for tross alt det å utforske er jo en del av moroa. :)

Lenke til kommentar

Mye kloke ord her, selv om jeg personlig er litt lei av debatten om hva som definerer et rollespill. Det er ingenting i forkortelsen rpg som tilsier at det MÅ være hardcore, inneholde x antall stats, klasser, valgmuligheter osv. Det som er et rollespill for en kan være et eventyrspill for andre (for mitt vedkommende faller Skyrim f.eks nærmest inn under sistnevnte - men dog et veldig stort og morsomt eventyrspill, evt et action-rollespill, som noen velger å kalle det.)

 

Smaken min ligger samtidig veldig nær casemodd sin - og for meg inneholder et godt rollespill mye av det han etterlyser. Om sjangeren i mangel på slike spill kan sies å være død, tviler jeg derimot sterkt på, av ovennevnte grunn. På mange måter kan man nærmest si at verdener som Gothic oppstår som en tilfeldighet, at så mange ting klaffer samtidig (for mange - mens mange samtidig mener det er et klisjebefengt lavbudsjetts-makkverk fullt av tekniske feil.) Det er praktisk talt alltid minst ett og stort sett flere elementer som ikke er så bra i såkalte rpgs. Men summen av en god spilleropplevelse gis ikke av alle delene lagt sammen - det er kun spilleren selv som skaper den.

 

Det jeg personlig føler meg veldig "alene" om, er at jeg aldri noensinne bruker mods. For meg kan det per definisjon aldri gi meg noen bedre opplevelse av originalspillet, siden innholdet/funksjonen aldri var ment å være der fra spillutviklerenes side, ergo blir det noe annet enn utviklers visjon. En mod kan forbedre et spill på så mange punkter det bare vil, men for meg gjør bare at det opprinnelige produktet "går opp i sømmene." Litt som da jeg fant ut hvordan man kunne fly/bli vektløs på en meget enkel måte i Unreal første gangen, noe som gjorde at jeg steg rett til himmels og så ned på det lille, begrensede kartet og det store sorte tomrommet rundt. Snakk om å ødelegge innlevelsen....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Se f.eks på TES-serien, hvor komplekst og fritt Morrowind var i forhold til Skyrim. Det er nesten bare Piranha Bytes som lager skikkelige rollespill, og selv de blir tvunget til å lage mer folkevennlige rollespill, der ordet "rolle" blir svakere og svakere.

 

Hva er det som gjør at Morrowind var mer fritt en Skyrim? Komplekst kan jeg være enig i til en viss grad, men Morrowind var ikke akkurat skremmende komplekst det heller. Friheten i spillene sliter jeg med å se da jeg føler ikke at spiller tvinger meg i noen retning.

Lenke til kommentar

Wizardry 8 har tidenes beste dialogsystem i noe som helst spill, og det har også et av tidenes beste combatsystem i mine øyne, pluss at det har massevis av klasser, raser og skills, som gjør at man kan lage interessante kombinasjoner av partyer. Dessuten er dialogene ganske bra, og samme er historien. Partybaserte RPGer er mine favoritter fordi da har man massevis av valgmuligheter. I tillegg er spillet vanskelig, uansett hvor mye levelscaling det måtte være. Sorceress battle er fremdeles legendarisk.

Jeg deler nok ikke din begeistring for dialogssytemet, men combatsystemet derimot er virkelig bra. Historien liker jeg godt også, selv om den er en enkel samle x-antall artefacter og redd universet variant.

 

En klasse skal bare kunne visse ting, og det han ikke kan må man komplementere med andre klasser. Det vil alltid være ting et party ikke kan. I Skyrim kan man gjøre absolutt alt, uten unntak.

En annenting som er utrolig artig med Wiz8 er å lage party, og du vil mangle visse skills uansett hvordan partyet settes sammen. Det er 180 perks i Skyrim, inkludert ranks blir det 250+. Med 1 perk per level sier det seg selv det begrenser seg hvor mange perks-tre det er mulig å klatre til topps i. Men som du sier kan du fritt velge perks fra alle skillsene.

I Wizadry 8 har du klassebytter, og det er ingen problemer å lage en Fighter som kaster spells.

 

Stiller meg forøvrig meget tvilende til at du makset alle skills i hver klasse i Wizardry 8 med mindre du brukte glitches, noe du tydeligvis gjorde ref din bishoplevling. :p

Kanskje jeg var uklar, men jeg prøvde å si at klasse-kritiske Attributes (Speed, intelligence osv) makser du i løpet av 20+ level, og etterpå begynner det å minke på fornuftige ting å putte poengene på. Av våpen-skills klarer du nok ikke mer enn 2-3, men det er heller ingen poeng å klare flere.

 

Ang. magic og stealth/shield er de meget lett å powerlevle uten bruk av glitches. Learning-by-doing kan lett utnyttes, og ved å kaste non-combat spells i riktig rekkefølge mange nok ganger kan du makse 50% av alle magic-skills innen du forlater Arnika. Bishop er uten tvil den mest overpowered klassen i Wizadry 8.

 

I Skyrim er dette redusert til en klasse. Så hvis du mener at Wizardry 8 vil gi deg et spill med kloner, ja da vil jeg virkelig høre hvilke spill som ikke gjør det.

Det jeg prøvde å si var at det er ikke stor variasjon innenfor hver klasse i Wizadry 8. Alle klassene har sine nøkkel-attributes som du putter poeng i, og den biten kunne like godt vært automatisert, resultatet blir det samme.

Så ja, det blir kloner for det er svært liten variasjon i hvilke attributes som brukes innenfor hver klasse. Variasjonen ligger i hvilket party du setter sammen, ikke i Attributes.

 

Så jeg må nok dessverre skuffe deg, kritikken min angående Skyrim er så langt unna Wizardry 8 som man kan komme, bortsett fra valg/konsekvens-delen, hvor Wizardry 8 igjen er mye bedre fordi den ikke setter deg i de samme idiotiske valgknipene som Skyrim.

Jeg synes ikke valgknipene i Skyrim er idiotiske i forhold til Wizadry 8, men dette oppleves selfølgelig forskjellig.

 

Kampsystemet/historie/karakterer er fremdeles viktigere enn valg/konsekvens for meg. Skyrim er forøvrig både et elendig rollespill og har et kjedelig kampsystem. :p

Men du anerkjenner Skyrim som et rollespill.

Poenget mitt er at du har dine krav til et rollespill som du viser her, mens andre personer kan ha andre krav. Jeg trives like godt med en gjennomspilling av Wizadry 8 som jeg gjør med å spille Skyrim f eks. Jeg synes ikke rollespillene er på vei til å dø ut, de er bare annerledes.

Lenke til kommentar

Det jeg personlig føler meg veldig "alene" om, er at jeg aldri noensinne bruker mods. For meg kan det per definisjon aldri gi meg noen bedre opplevelse av originalspillet, siden innholdet/funksjonen aldri var ment å være der fra spillutviklerenes side, ergo blir det noe annet enn utviklers visjon. En mod kan forbedre et spill på så mange punkter det bare vil, men for meg gjør bare at det opprinnelige produktet "går opp i sømmene." Litt som da jeg fant ut hvordan man kunne fly/bli vektløs på en meget enkel måte i Unreal første gangen, noe som gjorde at jeg steg rett til himmels og så ned på det lille, begrensede kartet og det store sorte tomrommet rundt. Snakk om å ødelegge innlevelsen....

Du er så absolutt ikke alene her, jeg er nesten helt konsekvent på å ikke bruke mods, nettopp av samme grunn som deg. De eneste mods jeg liker, er ekstra baner laget av spiller, og da spesielt til strategi-spill og racing-spill, da de bevarer kjernen i spillet.

 

Og igjen, RPG er ikke død som genre, den bare lukter litt rart, men så er det jo også mange menneser som liker rakfisk.... ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har spillt mange gode rpg, (Tales) serien blir bare bedre og bedre, (FF Versus) kommer snart, spillet virker 100 ganger bedre en FF 13. og (Dragon quest) er bra ,(8) er best, (Level 5) blir bare sterkere og sterkere innen game design snart kommer (Ni no Kuni : Wrath of the White Witch) og (Fantasy life).

Wii har (Last Story) og (Xenoblade Chronicles) også kommer jo Wasteland 2

 

Masse mere godt som jeg har glemt , så fremtiden er bra, eneste problemet er at spille bedrifter er blitt alt for mektig. de kommer sikkert til og gå over til noe film basert når konsoll er død etter 20 år.

Så klekkes det ut nye bedrifter med hjerte for spill, men vi lever kanskje ikke lenge nok til og se det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...