Gå til innhold

Siste året på videregående, uten rett

Anbefalte innlegg

Hei, er en elev som til høsten skal starte på VG3 Idrettsfag, jeg vil stå uten rett og vil da ikke få rett på ordinært stipend som andre elever med rett.

Jeg vil jo selvsagt kunne trenge litt penger uten studietiden, som alle andre.

Vil det da lønne seg for meg å søke om lån? Eller er dette veldig dumt, ettersom at jeg vil sitte igjen med lån før jeg evt. skal starte på høgskole og skal ta opp et nytt lån.

Jeg har totalt sett 30000kr i banken, så jeg har ikke så mye å leve på ettersom jeg har tenkt meg en bil etter endt videregående utdanning.

Blir avhengig av bil da jeg starter på høgskole:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådstarter skriver "Eller er dette veldig dumt, ettersom at jeg vil sitte igjen med lån før jeg evt. skal starte på høgskole og skal ta opp et nytt lån."

Det er begrenset hvor mye man får som stipend, og det stipendet ville jeg brukt mens jeg studerte ved høyskole/universitet. De fleste må ta et lån fra lånekassen i tillegg. Jeg nekter også å tro at lånekassen vil låne penger til lommepenger til en VGS-elev.

Uansett om han får lån fra lånekassen eller ikke til det er det jo ikke så smart, det er kanskje det vi prøver å formidle her. Selvfølgelig kan han leve på lån et helt år, men det er jo ikke smart når de alle fleste på hans alder klarer å balansere mellom jobb og skole helt fint.

Lenke til kommentar

Lån til høyere utdanning er separert fra lån til videregående. Lånekassen gir lån i 8 år til høyere utdanning.

Du har åpenbart ikke helt kontroll på systemet. Selvfølgelig er det smart om han planlegger å fullføre å kan få over 20 000 helt gratis.

Lenke til kommentar

Ikke helt korrekt. Lån til annen utdanning er separert fra lån til videregående utdanning. Det gis støtte i inntil åtte år for høyere utdanning og til annen utdanning som ikke tas med rett etter opplæringsloven pgf 3-1 (utdanningsstøtteforskriften pgf 8-3 første ledd). Henvisningen til opplæringsloven pgf 3-1 gjelder såkalte rettselever ved VGS. TS vil derfor måtte søke støtte etter "annen utdanning"-bestemmelsene.

Benytter du deg av ett av disse åtte årene nå, har du ett år mindre å bruke til høyere utdannelse. Det kan bli problematisk hvis du blir syk - eller forsinket - åtteårsgrensen er absolutt i så måte, jfr. utdanningsstøtteforskriften pgf 8-3 fjerde ledd.

Du vil også rammes av de samme begrensningene som alle andre har når de får støtte etter forskriftens del 3 om høyere og annen utdanning, herunder at du ikke får stipend hvis du bor hjemme - bare lån. Så argumentet til Neppe om at det er "helt gratis" penger kan gå og gjemme seg.

Lenke til kommentar

Ikke helt korrekt. Lån til annen utdanning er separert fra lån til videregående utdanning.

Etter hva jeg vet gjelder annen utdanning støtte på folkehøgskole, voksenopplæring og for lærlinger uten rett. Ikke de som fullfører et løp på videregående. Godt mulig det finnes bedre svar på dette om du graver dypt i lover, men jeg mener å huske det var slik.

Er du over 18 har du uansett krav på lån, som kan bli omgjort til stipend om man består, siden foreldre ikke er pålagt å betale for ditt livsopphold lenger.

Lenke til kommentar

Hva du vet er feil. Slå opp i forskriften. Jeg kan særlig anbefale pgf 15-1 (hvem som får støtte etter annen del om videregående opplæring) og pgf 26-2 (søker som får støtte til høyere eller annen utdanning og bor hjemme hos foreldrene får ikke lån gjort om til stipend).

Alternativt kan du faktisk slå opp på Lånekassens sider om ungdomsrett som vilkår for å få støtte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...