Dux ducis Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Ja, nå er det virkelig i gang. Anslagsvis kommer mellom 2000 og 4000 mennesker til å kreve erstatning etter terrorangrepene. Er ikke dette litt mange? Hvilke mennesker søker egentlig om erstatning - er det nok at du hørte et smell og så noen vinduer knuse? Videre så kan vi lese om en ung herremann fra Utøya og hans (provisjonstørste) advokat som mener at 350 000 kr ikke på langt nær er nok til å helbrede han. Si meg, lever han i et annet samfunn hvor det offentlige ikke dekker helseutgifter? Skulle ikke 350 000 kr være nok til egenandeler for psykiater og lege? Når det gjelder jobb og skole så har vi mange gode velferdsordninger som skal hjelpe de som enten er blitt fysisk eller psykisk skadd slik at de ikke kan komme på jobb eller skole. Er det også slik at det er penger som avgjør hvorvidt man blir frisk? http://www.tv2.no/ny...sk-3844624.html 3 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 (endret) Sånn går det i en radikalfeminisert nasjon. En AP-ordfører som nesten kræsjer med ABB. OFFER! Evnentuelt en evig slager: var ikke tilstede men jobber der, OFFER! Litt som medaljeutdeling i forsvaret. F.eks alle som blir skadet får. Flis i finger er det samme om man blir kokt i hydraulikkolje om tanksen får seg en på tygga. Endret 4. august 2012 av norskgoy 3 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 (endret) Hva gjør man vel ikke for en slant med penger? Rom-folket sitter dag ut og dag inn med en kopp foran seg, mens AP politikerne leter etter metoder de kan få grafse til seg litt fra statskassa. Endret 4. august 2012 av turbonello 3 Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Kom til diskusjon akkurat for å poste dette, mange av disse personene tror jeg ikke engang lider noe særlig. Men en ny dør åpnet seg, en ny måte å snylte fra staten. Det krypet i den videoen du postet er helt klart etter penger og intet annet, han halter litt og psykisk burde beløpet han har fått dekke det. 3 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Kan noen forklare meg hvorfor ofrene for 22. Juli skulle fått ett større beløp enn andre tilsvarende voldsoffer? Det virker for meg som den viktigste grunnen er at disse har ett mye større apparat rundt seg og i slike saker kan flyte på sympatibølgen som andre voldsoffer, som ikke opplever en slik massiv støtte, ikke kan. 4 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 (endret) Kan noen forklare meg hvorfor ofrene for 22. Juli skulle fått ett større beløp enn andre tilsvarende voldsoffer? Det virker for meg som den viktigste grunnen er at disse har ett mye større apparat rundt seg og i slike saker kan flyte på sympatibølgen som andre voldsoffer, som ikke opplever en slik massiv støtte, ikke kan. Tja. Egentlig ingen grunn. Men den samme debatten er forsåvidt oppe med jevne mellomrom. F.eks rundt Benjaminsendrapet da advokat Staff mente at drapsmennene ikke burde få mer straff enn andre, selv om det var rasistisk motivert. Det skapte rabalder, for å si det mildt. At skadde mennesker får erstatning slik at deres livsløp opprettholdes burde egentlig være en selvsagthet. Men, takket være ordførere som ovenfor, så blir det selvsagt en illusjon. Endret 5. august 2012 av norskgoy Lenke til kommentar
*F* Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Dette blir for dumt, spessielt når dem som ikke er fysisk skadd, eller til og med ikke var til stede søker erstatning. Terrorangrepet var et angrep på hele Norge som nasjon, dvs, jeg bør også få erstatning, jeg bor bare 5 timer med bil unna. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 (endret) Det er kanskje en konsekvens av følerihysteriet man har, som f.eks Karin Stoltenberg, mente var fantastisk. Dog hun forsvarte feminiseringen av nasjonen. Karin Stoltenberg var sentral i utformingen av den moderne familiepolitikken i Norge. Hun mener utvilsomt at likestillingen har vært bra for mannen og at en lyttende, dialogorientert samfunnskultur er en positiv konsekvens av likestillingen.- Hvis det er det som er feminisering av staten, så hurra for feminiseringen, sier Stoltenberg til Dagbladet. Jeg vil f.eks finne det usmakelig, og direkte falsk å sammenligne f.eks min tåre etter 22 juli, med de pårørende som mistet sine i Oslo og på Utøya. Men, det virker som om man heller skal sitte i en felles "ronkering" for å håndtere sin påståtte sorg og anta at sorgen er jevnt fordelt. Min "sorg" kan ikke sammenlignes på noen som helst måte ovenfor de som var direkte involvert og fikk store skader. Og jeg vil finne det ytterst usmakelig om man tar å "lytter til smerten" som ordføreren ovenfor eventuelt skulle ha. Endret 5. august 2012 av norskgoy Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Sånn går det i en radikalfeminisert nasjon. En AP-ordfører som nesten kræsjer med ABB. OFFER! Evnentuelt en evig slager: var ikke tilstede men jobber der, OFFER! Litt som medaljeutdeling i forsvaret. F.eks alle som blir skadet får. Flis i finger er det samme om man blir kokt i hydraulikkolje om tanksen får seg en på tygga. Er "radikalfeminisert" det nye klisjéuttrykket for forumtroll nå, bare fordi man har lest det i avisa et par ganger? Er for øvrig ganske enig i poenget ditt. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Er "radikalfeminisert" det nye klisjéuttrykket for forumtroll nå, bare fordi man har lest det i avisa et par ganger? Er for øvrig ganske enig i poenget ditt. Ja, for de som leker "voksne". Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 (endret) Det er lov å prøve seg. Så får vi håpe at rettsinstansene setter grensene på et fornuftig sted, slik de har gjort med den nevnte ordføreren. Jeg ville for ordens skyld også grublet på det om jeg nesten hadde kjørt ned Breivik og "bommet", men jeg hadde ikke forventet at det offentlige skulle sponse grublingen med en erstatning. Penger reparerer ikke traumer eller ødelagte liv, erstatningene er gjerningsmannens "bot" til ofrene. (Selv om det i praksis blir staten som legger ut for ham.) Jeg ser ikke helt hvorfor man skal ha erstatning fordi man under andre omstendigheter "kunne vært" et offer. Geir Endret 5. august 2012 av tom waits for alice 2 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Det er lov å prøve seg. Det kan man jo si. Men det er unektelig en forskjell å prøve seg, og så løpe til mediene (uten skam forresten) å hyle ut sin "smerte". Spesielt med tanke på siste person som ble skadet på Utøya enda ikke hadde kommet ut av sykehuset engang. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Penger, eller utsikten til dem, gjør sånt med folk... Geir 2 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Penger, eller utsikten til dem, gjør sånt med folk... Opplagt, og intet nytt forsåvidt. Men i dag har man altså ikke evnen til prøve å skjule det engang. Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Kan noen forklare meg hvorfor ofrene for 22. Juli skulle fått ett større beløp enn andre tilsvarende voldsoffer? Det virker for meg som den viktigste grunnen er at disse har ett mye større apparat rundt seg og i slike saker kan flyte på sympatibølgen som andre voldsoffer, som ikke opplever en slik massiv støtte, ikke kan. Problemet er å definere hva som er "tilsvarende" voldsoffer. Jeg kan godt skjønne at f.eks folk som var på Utøya og som gjemte seg for Breivik i en time, har større traumer enn folk som har vært i nærheten av en skyteepisode som var over på fem minutter. Selv om ingen av dem faktisk ble skutt. Når det gjelder ungdommen i videoen regner jeg med at han og advokaten har laget en eller annen form for regnestykke som grunnlag for kravet om mer enn 350 000. Så er det, som Tom er inne på, opp til rettsinstanser å vurdere kravet. Ut fra hvor mye han halter nå, ett år etter, så antar jeg han kommer til å slite med fysiske plager og blant annet trenge ekstra fysioterapi-hjelp resten av livet. Med 60 år igjen av forventet levealder blir det en del penger, selv om han "bare" skal dekke en egenandel selv. Ellers er det ikke spesielt for 22. juli at store og/eller dramatiske hendelser får veldig mye oppmerksomhet sammenlignet med små "dagligdagse" ulykker. Trafikkulykker har fått status som "dagligdags", så de er det få som bryr seg om. Flyulykker og terror er dramatisk, så da blir det kjempeoppslag. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Dette blir for dumt, spessielt når dem som ikke er fysisk skadd, eller til og med ikke var til stede søker erstatning. Terrorangrepet var et angrep på hele Norge som nasjon, dvs, jeg bør også få erstatning, jeg bor bare 5 timer med bil unna. Man sier det for å viske ut grensen mellom Arbeiderpartiet og Norge, dette er svært gunstig for AP selvsagt. (At folk assosierer Arbeiderpartiet med Norge). Det var ikke et angrep på Norge, men på Arbeiderpartiet. Man kan i ytterste konsekvens tillate seg å si "et angrep på demokratiet". Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Dette blir for dumt, spessielt når dem som ikke er fysisk skadd, eller til og med ikke var til stede søker erstatning. Terrorangrepet var et angrep på hele Norge som nasjon, dvs, jeg bør også få erstatning, jeg bor bare 5 timer med bil unna. Man sier det for å viske ut grensen mellom Arbeiderpartiet og Norge, dette er svært gunstig for AP selvsagt. (At folk assosierer Arbeiderpartiet med Norge). Tja, jeg har nå inntrykk av at dette sies minst like mye av folk utenfor Ap som av folk innenfor Ap. Jeg vil heller si at "man" sier dette fordi det er gunstig for andre partier at de også får en bit av offerrollen. Det var ikke et angrep på Norge, men på Arbeiderpartiet. Man kan i ytterste konsekvens tillate seg å si "et angrep på demokratiet". Jeg er enig, men det er katastrofe for ytre høyre, og delvis hele høyresiden, om folk ser på angrepet som en eks-FrP-ers angrep på Ap. Da er det mye bedre for høyresiden å fremstille det som et angrep på "hele Norge". Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Dette blir for dumt, spessielt når dem som ikke er fysisk skadd, eller til og med ikke var til stede søker erstatning. Terrorangrepet var et angrep på hele Norge som nasjon, dvs, jeg bør også få erstatning, jeg bor bare 5 timer med bil unna. Man sier det for å viske ut grensen mellom Arbeiderpartiet og Norge, dette er svært gunstig for AP selvsagt. (At folk assosierer Arbeiderpartiet med Norge). Tja, jeg har nå inntrykk av at dette sies minst like mye av folk utenfor Ap som av folk innenfor Ap. Jeg vil heller si at "man" sier dette fordi det er gunstig for andre partier at de også får en bit av offerrollen. Det var ikke et angrep på Norge, men på Arbeiderpartiet. Man kan i ytterste konsekvens tillate seg å si "et angrep på demokratiet". Jeg er enig, men det er katastrofe for ytre høyre, og delvis hele høyresiden, om folk ser på angrepet som en eks-FrP-ers angrep på Ap. Da er det mye bedre for høyresiden å fremstille det som et angrep på "hele Norge". Tja. Du har jo et poeng da. =)Men det er jo en viss forskjell på AUF/Arbeiderpartiet og Norge... Angrepet var jo ikke på "Norge" om man kaller 'en spade for en spade'. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Om man skal følge tankegangen helt ut var angrepet et angrep på kulturmarxister, der AP/AUF var det fremste symbolet på dette fenomen. Dog en smule utenfor trådtema. Lenke til kommentar
Gretcheen Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Dette er et veldig interessant tema, og jeg er ikke helt sikker på hva jeg selv mener om dette. Jeg var selv på Utøya, men overlevde uten å se noen bli skutt osv. Jeg var totalt i sjokk under hele hendelsen, og i lengre tid etterpå. Dette tror jeg har vært med på å ført til at jeg ikke har fått noen form for traumer i ettertid. Jeg skal ærlig si at jeg tror jeg er den personen som har lidd minst i ettertid, sammenlignet med andre som var på øya. Nå sammenligner jeg først og fremst med andre personer jeg selv kjenner og har snakket med. Likevel sies det at alle som var på øya får erstatning. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har satt meg noe inn i dette. Jeg har latt min bistandsadvokat fått tatt seg av alt dette. Personlig føler jeg ikke at jeg trenger noen støtte i form av penger per dags dato, og det har jeg heller aldri egentlig trengt. Samtidig vet jeg ikke selv hvordan jeg skal gjøre dette, da jeg ikke vil være en av de som "snylter på staten". Alle fikk en erstatning av sine eiendeler som var på øya. Jeg blir sjokkert og meget frustrert når jeg hører om folk har snyltet på seg ekstra penger på "lista" man sender inn til forsikringselskapet. Ei tideligere venninne av meg snyltet på seg flere titusener av kroner bare på dette. Uten noen form for problemer. 70-80 000 kr fikk hun inn rett på konto uten null stress. Helt sykt. Samtidig vet jeg at det ikke er mulig å kontrollere dette. Likevel blir jeg sjokkert at noen i det hele tatt har samvittighet til å gjøre dette. Og det er dette som skremmer meg. Vi som bor i verdens beste land, er alltid ute etter mer penger. Derfor vil mennesker utnytte denne hendelsen i flere år siden, berørt eller ikke berørt. Dette synes jeg er både trist, skremmende og respektløst. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå