andrerav Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Hei! I februar/mars i år kjøpte jeg en 2002 Nissan X-Trail 2.0 bensin med 107000km på telleren for 107000kr med en forhandler. Vi brukte en vanlig kjøpskontrakt. I går oppdaget jeg at det var tomt for kjølevæske i ekspansjonstanken, og derfra var veien relativt kort til å konstatere lekk toppakning (skummende kjølevæske etterhvert som motoren varmer opp, og til dels bobler også, etterhvert skikkelig eggedosis). Det nevnte merkeverkstedet har gitt en prisantydning på 20000 for å bytte toppakningen, og dette forutsetter at det ikke har blitt tæring i blokka. Jeg vet ikke hvor stor sjansen er for dette, men lekkasjen er temmelig liten, og jeg har kjørt lite siden påske siden jeg kjører mest MC på denne tiden (kanskje 2-3000km, og jeg kjører rolig). For å toppe opp radiator og halv ekspansjonstank måtte det til 1-1.5l vann. Men det jeg egentlig vil frem til er at jeg føler meg lurt, på flere måter. Har jeg noen sjans til å få dekket hele eller deler av denne reparasjonen av forhandler? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Kjernen i spørsmålet her er om dette er noe forhandleren burde ha oppdaget før de solgte bilen. Som du sier så har du kjørt med bilen i nesten et halvt år før du la merke til det, så da blir det nok vanskelig å påstå at dette er noe forhandler burde ha visst. Hvis forhandler har solgt bilen med noen form for garanti eller hevdet i salgsprosessen at toppakningen har vær byttet/sjekket eller motoren har hatt en full overhaling så er dette de eneste ankepunktene du måtte ha så vidt meg bekjent. ...på den andre siden så gadd jeg ikke google dette for deg. Lenke til kommentar
andrerav Skrevet 6. august 2012 Forfatter Del Skrevet 6. august 2012 Jeg har sjekket litt på bildene av motorrommet som var i den opprinnelige salgsannonsen. Her kan man tydelig se de tjukke avleiringene av olje og eksos i reservoaret for kjølevæske (den største beholderen til venstre med lite gult lokk): Sammenlign med f.eks denne bilen med dobbelt så høy kilometerstand men ingen lekkasje, her er beholderen ren og fin: En bilkyndig person ville sikkert sett dette med en gang. Jeg er til en viss grad bilkyndig, men ikke SÅ bilkyndig. Jeg noterte meg at det var bra med kjølevæske i reservoaret, og så ingen grunn til å stusse mer over dette. Hvis dette skal være greit for en bilselger å komme unna med, så er jo vi forbrukere litt dårlig stilt? Greit at det er risikabelt å kjøpe bruktbil, men really? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Problemet er at du også har undersøkelsesplikt, enten selv, dersom du er bilkyndig, eller at du har med noen som er det. Dersom mangelen var godt synlig ved besiktigelse, kan du får problemer med å få dekket dette. Bilen er vel solgt uten garanti? En seriøs forhandler vil nok kunne diskutere dette, men du må nok regne med å dekke noe av det selv. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Selv om bilen ikke har garanti, så kan du reklamere på feil og manlger i opptil 5(?) år. Nå husker jeg ikke kriteriene for å få slikt igjennom, men om du klarer å argumentere og bruke bildet som ett slags bevis vil nok bilforhandlere som har ett snev av god kundebehandling enten dekke rep eller gi deg en meget gunstig pris på det. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Du har fem års reklamasjonsrett selv når du kjøper bruktbil (utrolig nok fra du kjøpte bilen, ikke fra den var ny), noe som jeg synes høres rart ut, men er vist fakta. http://avdeling.nocc.no/files_nyhet/4003/Bruktbiler.pdf Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Det ligger vel noe i om at en slik feil burde bli opplyst om dersom selger er klar over at det er et problem. eller på vei til å bli et problem, forsåvidt også dersom selger burede vist om det. Regner med at du kjøpte fra en bruktbilforhandler som i imn bok da burde ha såpass med kunnskap at om det var logisk å mistenke at topppakkningen var lekk så burde det blitt undersøkt før salg, om du derimot kjøpte fra en privatperson så kan man ikke forvente at personen vet i nærheten av like mye som en forhandler. Lenke til kommentar
andrerav Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Jeg har fått tilbud fra verksted som begynner på 18500 og kryper oppover til nesten 40000 hvis toppen må byttes. Jeg har foreslått for selgeren at vi deler på ansvaret og dekker kostnaden 50/50. Dette synes jeg er rimelig. Hva tror dere? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Jeg er ikke noe mekaniker og vet ikke så mye om motorer, men hvis det er en feil forhandler ikke kunne ha vist om, og han sier seg enig i noe slikt så hadde jeg sikkert sagt ja Lenke til kommentar
ArkArk Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Hei! I februar/mars i år kjøpte jeg en 2002 Nissan X-Trail 2.0 bensin med 107000km på telleren for 107000kr med en forhandler. Vi brukte en vanlig kjøpskontrakt. I går oppdaget jeg at det var tomt for kjølevæske i ekspansjonstanken, og derfra var veien relativt kort til å konstatere lekk toppakning (skummende kjølevæske etterhvert som motoren varmer opp, og til dels bobler også, etterhvert skikkelig eggedosis). Det nevnte merkeverkstedet har gitt en prisantydning på 20000 for å bytte toppakningen, og dette forutsetter at det ikke har blitt tæring i blokka. Jeg vet ikke hvor stor sjansen er for dette, men lekkasjen er temmelig liten, og jeg har kjørt lite siden påske siden jeg kjører mest MC på denne tiden (kanskje 2-3000km, og jeg kjører rolig). For å toppe opp radiator og halv ekspansjonstank måtte det til 1-1.5l vann. Men det jeg egentlig vil frem til er at jeg føler meg lurt, på flere måter. Har jeg noen sjans til å få dekket hele eller deler av denne reparasjonen av forhandler? Kjøpte du bil av forhandler uten å få 1 års garanti/eller en angitt kjørelengde, har du desverre tabbet deg litt ut. Spørs om du har noen sak da alså.. Endret 10. august 2012 av ArkArk Lenke til kommentar
andrerav Skrevet 21. august 2012 Forfatter Del Skrevet 21. august 2012 En liten oppdatering her; Forhandleren har ikke latt høre fra seg etter at jeg tilbød å dekke 50% av kostnadene. Forbrukerrådet var veldig tydelige på at med tanke på mangelens art vs. kilometerstand og pris samt at jeg har bilder som indikerer at feilen var tilstede på kjøpstidspunktet så har jeg en sterk sak. De anbefalte meg å få skaden vurdert av merkeverksted først og deretter få klarlagt med selgeren om han ønsker å benytte seg av sin rett til å rette mangelen først (hvor jeg da betaler 50%). Hvis ikke så retter jeg det selv og klager selgeren inn for forbrukerrådet. Rådgiveren hos Forbrukerrådet sa forresten at de hadde en del saker på samme selger i arkivet sitt, men det er sikkert ikke uvanlig for bruktbilforhandlere Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Viss du "tydelig" kunne se det når du var hos forhandler har du tatt over ansvaret, du er klar over problemet. Lenke til kommentar
andrerav Skrevet 24. august 2012 Forfatter Del Skrevet 24. august 2012 Viss du "tydelig" kunne se det når du var hos forhandler har du tatt over ansvaret, du er klar over problemet. Det er ikke helt slik det fungerer Priim Det er kun "tydelig" hvis man vet akkurat hva man skal se etter på forhånd. Et punktert dekk er tydelig, eller en bulk, eller en skramlete motor. Her snakker vi om avleiringer på *innsiden* av en lukket tank. Du kan se selv på bildene over om du eller en annen normal person hadde hatt reell mulighet til å spotte dette tegnet og hatt tilstrekkelig kunnskap til å kunne "connect the dots". Jeg har ellers koblet inn NAF i denne saken nå, de mente at jeg så langt har gått helt riktig frem og overtar saken hvis selgeren ikke lar høre fra seg innen 8 dager. Deretter blir det krav om fullstendig retting for selgers regning. Jeg har også trukket tilbake mitt tilbud om 50/50 inntil videre, med tanke på at forhandleren har gitt så totalt faen. Jeg har faktisk ikke hatt bil på en snau måned nå. Lenke til kommentar
Fictivision Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Er det mulig at det koster 18-40 tusen kroner å få reparert toppakningen på den bilen?Blir det ikke billigere å finne en brukt motor for ca 10k og ferdig med det hvis forhandleren vil ikke ta ansvar. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Tviler på om at du finner en ok brukt motor til 10k. Og glem ikke at merkeverkstedet, som må gjøre jobben, skal ha sin del av kaka. Dra forhandleren til forliksrådet! Lenke til kommentar
andrerav Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 Jeg har endelig fått gjenopprettet kontakt med forhandleren igjen. Etter litt frem og tilbake på mail ba han meg om å ringe ham, så jeg skal ringe ham i morgen ettermiddag. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 (endret) Har du kjøpt bil hos en bruktbilforhandler uten garanti? Den var ny. For meg er hele poenget med å kjøpe hos forhandler at en garanti og en ordentlig tilstandsrapport av av bilen skal finnes. Det er dette du betaler ekstra for hos en forhandler. Likevel, så har du Kjøpsloven som utgangspunkt og dette er en skjult mangel som du ikke skal kunne se ved overtakelse. Forhandleren derimot visste kanskje om dette. De går over biler ved taksering. Be om å få se takstpapirene på bilen. Hvis de hadde funnet defekt topp-pakning når de tok bilen inn fra forrige selger, så ville de trukket stort på dette. Det er verdt et forsøk. Uansett, ikke gå i forhandlinger med selger på egen hånd. Lever en skriftlig klage til selger og vent på hans utspill. Ta så saken videre til forbrukerrådet hvis selger nekter å utbedre feilen. De tar da saken videre mellom deg og selger, samt at de gir sin juridiske uttalselse i saken. Hvis saken fortsatt forblir uløst, så tar du saken til forbrukertvistutvalget. Deres dom er juridisk bindende for begge parter. Det som er ditt argument er at en topp-pakning ikke skal ryke etter kun 107.000 km. Bilen er 10 år, men likevel er den ikke gått langt nok til at topp-pakningen skal være defekt. Bilen er derfor i dårligere stand enn det du kan forvente ut fra alder og kjørelengde. Det at bilen selges "som den er" er ikke nok til at selger kan fraskrive seg alt ansvar. For å definere problemet med bruktbilen som en mangel, stiller loven visse krav: *Feilen skal ikke skyldes eierens egen feilbruk *Forbrukeren må ikke ha påført bilen skade selv *Problemet skal ikke skyldes normal forventet slitasje. Man kan selvfølgelig ikke reklamere på feil man visste om eller burde visst om da man kjøpte bilen. Vent heller ikke for lenge med å si ifra til selger om at bilen ikke funker som den skal. Loven sier nemlig at man må reklamere innen rimelig tid. Da har du krav på å få mangelen rettet opp. Det er likevel noe som heter "brukt mot nytt"-prinsippet og dermed kan det hende at du må dekke deler av reparasjonen. La likevel Forbrukerrådet ta saken hvis selger ikke kommer med et godt tilbud. Endret 1. september 2012 av LiamH Lenke til kommentar
andrerav Skrevet 4. september 2012 Forfatter Del Skrevet 4. september 2012 Hei LiamH. Du har helt rett i det du skriver. Lang historie kort; jeg og selger ble enige om at jeg dekker 50% av regningen, men maksimalt 15000kr. Bilen blir reparert med ett års garanti, og toppen skal trykktestes hos en profesjonell tredjepart før montering. Puuh. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 (endret) Har du et års garanti på bilen hos selger? Hvorfor skal du da betale 50%? Hva skjedde med egenandel? Endret 5. september 2012 av LiamH Lenke til kommentar
andrerav Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 Jeg hadde tre måneders bruktbilgaranti, og i kontrakten er det notert ned en egenandel på 5000 mener jeg å huske. At jeg dekker 50% og maks 15000 synes jeg selv er en rimelig ordning, forholdene tatt i betraktning. Men gjennom forbrukerkjøpsloven kunne jeg utvilsomt fått dekket alt 100%, men ikke uten vesentlig mer støy og bråk fra selgeren samt en lang runde med Forbrukerrådet og evt. forbrukertvistutvalget. Mitt råd til folk som har kjøpt bil med mangler: Ikke reparer, men dokumenter og reklamer! Og ha en hyggelig tone hele veien Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå