Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Får ikke sove

Anbefalte innlegg

Var alt for mye på fylla forrige helg, og med vondt i hodet tok jeg ett par reseptbelagte smertestillende for å dempe hodepinen. Merket at jeg hadde større søvnbehov enn resten av gjengen, først i seng, sist opp og sov gjerne en gang i løpet av dagen.

Men, det har snudd totalt, i går sovnet jeg rundt 10 på morgenen og stod opp 14-ish, i dag sovnet jeg rundt 6-7 og stod opp 11, og i kveld får jeg fortsatt ikke sove. I morgen har jeg tettpakket program fra 09 til 03, og trenger søvnen tror jeg. Jeg overvåker søvnen min med mobilen, den viser ingen REM-søvn de siste dagene.

Er smått bekymret, men det viktigste nå er å få sove :hm:Anonym poster: c8cacd47cfa995642c1ae356c2c64c62

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker du noen av drømmene dine de siste dagene? Mitt tips er å ha en fast døgnrytme. I seng og opp til faste tidspunkt. Et tilskudd av magnesium og sink + b6 for bedre opptak(ZMA) vil også kunne bedre søvnkvaliteten din. Ikke at noe av dette hjelper deg i kveld/natt. Gå/løp deg en tur så blir du trøtt, det blir hvertfall jeg :)

Lenke til kommentar

Husker ingen av drømmene nei.

Fast døgnrytme fungerer dårlig når jeg jobber turnus, har ikke hatt døgnrytme de siste 2-3 månedene.

Har en drøss med ZMA, kan sikkert ta noen av de, men det hjelper vel lite på å få sove. Det tar jo en stund før de kommer i effekt også, har hørt opp til 2 uker før man har fullt utbytte av dem.

Jogging har jeg prøvd før, blir mer opplagt enn trøtt av det.

Prøvd styrke-trening også, hadde ikke sjans til å sove etter det heller :(Anonym poster: c8cacd47cfa995642c1ae356c2c64c62

Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=Z0kGAz6HYM8 kanskje du sovner til denne? :p

Neida, høres ikke så kult ut å ikke få den søvnen du føler du trenger... Er visse kjerringråd som å drikke noe varmt, samt spise en god prosjon med kveldsmat? Har pleid å funke på kroppen min når jeg ikke har fått sove etter å ha ligget i senga i 2+ timer og ikke fått sove.

Endret av Simonhauan
Lenke til kommentar

Slet selv veldig med søvnen i vinter. Til slutt fant jeg ut at den beste søvnkuren var å gi faen, det er lettere sagt enn gjort i og med at det er normalt og bli stresset og bekymret når helsen blir "truet" uten at man ved hvordan man skal håndtere det. Søvnen er noe du ikke kan kontrollere og jo mindre du fokuserer på den jo bedre er det. For det første dropp å tracke søvnen din med mobilen, det vil bare gjøre deg mer stresset når du ser at du mangler REM-søvn som du sier.

Ved mindre det er noen fysologiske grunner til at du ikke får sove er det bare å prøve å bagatellisere problemet så mye som mulig å prøve å holde fokus på andre ting, for ingen har død av søvnmangel selv om det virker skremmende. Jeg vet som sagt at det ikke er lett å bagatellisere dette når man er midt oppe i problemene, og blir det helt krise kan du heller prøve produkter som Circadin og Vallergan i to-tre dager til du har fått sovet ut. Da fokuserer du mye mindre på problemet og får dermed sove.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...