Mr Pepe Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Bumper en tråd Har netshop lov å avvise retur av hardisk som har fått smart sector bad. Eneste jeg fikk "Hei. Garantien på dette produktet er dessverre utgått, vi må derfor avvise din søknad om retur." Jeg har da reklamasjonsrett? Produktet er ikke 5 år engang Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Har netshop lov å avvise retur av hardisk som har fått smart sector bad. Disken kan ha noen dårlige sektorer og fremdeles være funksjonell. Imidlertid, hvis disken ikke kan brukes ... "Hei. Garantien på dette produktet er dessverre utgått, vi må derfor avvise din søknad om retur." Jeg har da reklamasjonsrett? Produktet er ikke 5 år engang ... skriver du en høflig e-post der du poengterer eksakt dette. Dvs., du henviser til http://www.lovdata.n...034-006.html#27 der du påpeker at du reklamerer for manglene i produktet og således er ikke produsentens garantibestemmelser interessante. Det er en forholdsvis vanlig fremgangsmåte for å unngå å ta på seg ansvaret knyttet til en reklamasjon, men det er veldig skuffende å se netshop prøve seg på slikt. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 3. august 2012 Forfatter Del Skrevet 3. august 2012 Har nå sendt mail til dem, ikke fått svar enda og forventer ikke noe svar til mandag heller. Så irriterende Hardisken er forøvrig helt kaputt. Det tar over 10 min å starte pcen, forså kan det funke fint i et par timer, også henger den seg. Jeg hører bare " klik klik klik " fra haridsken og hele pcen har hengt seg opp da må jeg restarte og vente enda 10 min på å starte osv .. Takk for svar ! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Aller, aller først: verken produsent eller selger står ansvarlig for innholdet på disken, så ta backup av alt vesentlig mens du enda har muligheten. Du kan ikke forvente å få dekket datagjenoppretting om du mister filer. Ut over det er det bare å be selger forholde seg til forbrukerkjøpsloven, ikke bare produsentens garanti Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Opprett egen tråd om du har en ny problemstilling, dette hadde ingenting i den tråden du bumpet å gjøre Jeg splittet til en ny tråd for deg. Til saken: De kan ikke avvise din retur på det grunnlaget de har gjort, men de kan muligens avvise den fordi det ikke er en mangel. Du sier at "harddisken er ikke engang fem år", kan du fortelle hvor gammel den faktisk er? At reklamasjonsfristen er på 5 år betyr ikke at alle feil som oppstår fem år etter kjøpet trenger å være kjøpsrettslige mangler. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 4. august 2012 Forfatter Del Skrevet 4. august 2012 Sorry for den Men hardisken er 4 år om 2 måneder Hardisken har fått " S.M.A.R.T Secotor bad backup and replace Forklarte det i to poster over hva som er feilen. Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Reklamasjonsfristen på en harddisk er fem år. Men reklamasjon gjelder ikke alle typer feil. Jeg tror nok at den typen feil du har på disken din må regnes som "normal" på en disk som har vært brukt i noen år. Altså er det ikke noen mangel i kjøpsrettslig forstand at du får denne feilen, og dermed kan du ikke reklamere. Mange produsenter har garantier som er mer omfattende enn Forbrukerkjøpsloven, men med kortere frister. Årsaken til at Netshop viser til at garantien er utløpt er antagelig at disken er solgt med en garanti som ville dekket slike bad sector-feil, men bare i to år eller noe sånt. Det er litt klønete formulert av Netshop å ikke nevne Forbrukerkjøpsloven også i svaret til deg, men svaret deres er nok ikke direkte feil. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 6. august 2012 Forfatter Del Skrevet 6. august 2012 Nå har dem bedt meg om å ta bilde av hardisken m/ serienr og sende tilbake. Så skal dem gi meg pengene tilbake minus bruksfradrag . Noen som vet om jeg for noe tilbake ? Harddisken kosta 600 spenn. Aner ikke åssen bruksfradrag regnes her Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 (endret) En harddisk vil i en slik sak antakeligvis regnes å ha en levetid på fem år. Bruksfradraget blir da 600 delt på fem år (60 måneder) ganger den tiden du har hatt den (46 måneder). 600/60x46=460 Du skal derfor få igjen 600-460=140 kroner. Men husk at du har rett på forsinkelsesrente. I følge Forsinkelsesrente.no er den i ditt tilfelle på ca. 212 kroner. Du har med andre ord rett til å kreve å få igjen 140+212=ca. 352 kroner. Endret 6. august 2012 av Bergendahl Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Men husk at du har rett på forsinkelsesrente. I følge Forsinkelsesrente.no er den i ditt tilfelle på ca. 212 kroner. Øøøø, javel? Hvordan har du kommet frem til det tallet? Forsinkelsesrenteloven sier: Fordringshaveren kan kreve rente etter denne lov (forsinkelsesrente) når kravet ikke innfris ved forfall. Renten løper fra forfallsdag når denne er fastsatt i forveien, og ellers fra 30 dager etter at fordringshaveren har sendt skyldneren skriftlig påkrav med oppfordring om å betale. Påkrav kan sendes ved bruk av elektronisk kommunikasjon dersom skyldneren uttrykkelig har godtatt dette. Forsinkelsesrente løper fra forfall. Forfallsdato forutsetter at det er sendt et krav. I beste fall kan trådstarter hevde at den første klagen til Netshop skal regnes som et "skriftlig påkrav med oppfordring om å betale", men selv den er tvilsom. At rente skal regnes fra kjøp av harddisken - som jeg antar at du har brukt for å komme frem til 212 kroner - er helt borti staur og vegger. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 (endret) Men husk at du har rett på forsinkelsesrente. I følge Forsinkelsesrente.no er den i ditt tilfelle på ca. 212 kroner. Øøøø, javel? Hvordan har du kommet frem til det tallet? Forsinkelsesrenteloven sier: Fordringshaveren kan kreve rente etter denne lov (forsinkelsesrente) når kravet ikke innfris ved forfall. Renten løper fra forfallsdag når denne er fastsatt i forveien, og ellers fra 30 dager etter at fordringshaveren har sendt skyldneren skriftlig påkrav med oppfordring om å betale. Påkrav kan sendes ved bruk av elektronisk kommunikasjon dersom skyldneren uttrykkelig har godtatt dette. Forsinkelsesrente løper fra forfall. Forfallsdato forutsetter at det er sendt et krav. I beste fall kan trådstarter hevde at den første klagen til Netshop skal regnes som et "skriftlig påkrav med oppfordring om å betale", men selv den er tvilsom. At rente skal regnes fra kjøp av harddisken - som jeg antar at du har brukt for å komme frem til 212 kroner - er helt borti staur og vegger. Her er det nok du som er på bærtur. Etter forbrukerkjøpsloven § 50 annet ledd skal man ha forsinkelsesrente fra kjøpsdato dersom selger krever bruksvederlag. Endret 6. august 2012 av Herr Brun 3 Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Ouch Takk for rettelsen. 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Ouch Takk for rettelsen. Vi kan alle ta feil 1 Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 6. august 2012 Forfatter Del Skrevet 6. august 2012 Takk for at dere hjelper meg med å få mest mulig tilbake er ikke hver dag man får sånn hjelp Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Takk for at dere hjelper meg med å få mest mulig tilbake er ikke hver dag man får sånn hjelp Det er dessverre en stor sjanse for at Netshop vil prøve å trekke bruksfradrag uten å nevne forsinkelsesrente, så husk på at du "minner de på det" 1 Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 15. august 2012 Forfatter Del Skrevet 15. august 2012 FIkk igjen 349 kr , fornøyd jeg Takk for hjelpa ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå