Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Antar at dette skyldes bruker feil fra min side.

Av og til mangler jeg bilder jeg vet jeg har tatt. De ligger rett og slett ikke på bildebrikken når jeg kopier over bildene til PC. Det kan være så mye som 15-20 bilder som er borte.

Det er ingen hull i nummereringen av filene men det er tids gap mellom enkelte filer som er litt for stort.

Det virker rett og slett som om kamera går surr i nummereringen av bilde filene og plutselig skriver over filer som allerede er lagret.

Jeg er sikker på at bildene er tatt da jeg alltid sjekker displayet på kameraet etter at bildet er tatt (i hvert fall det siste i hver serie).

Det som er litt spooky er at dette har skjedd meg både på mitt gamle 400D kamera og nå også på 5D mk II kameraet mitt. Og ikke på den (de) samme minne brikkene. (Brikken jeg brukte på 400D ble solgt med kameraet.)

Så eneste felles nevneren er meg.

Hva er det jeg gjør feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formater alltid brikken i kameraet når du har tømt bildene til maskinen.

Men - hvis kameraet har fortløpende nummerering på bildene, så lukter det litt at det går i surr - muligvis for brukeren - det er litt vag beskrivelse.

Det kan ikke være at du har slettet bilder på kameraet?

Lenke til kommentar

Som Trondster nevner så er det veldig viktig og formatere kortet i kameraet, samt anbefaler og formatere hver gang du har overført bildene til PC'en, da er du sikker på at kortet er rent og klart til neste gang.

En annen ting er hvis du sletter bilder underveis under fotografering kan du lage krøll i nummereringen og få problemer under opplastingen, da er det bedre og slette bilder i etterkant.

Det kan også ha noe og si hvilken kort du bruker, de billigeste kan feile, men da pleier de normalt å være korrupte over hele linjen.

Du sier at du ikke bruker samme kort i 5D II som i 400D, det er forskjellige kort i de to kameraene,400D bruker SD-kort og 5D II bruker CF-kort, du bruker ikke et adapter for og kunne bruke SD-kort i 5D II ?

Lenke til kommentar

Du sier at du ikke bruker samme kort i 5D II som i 400D, det er forskjellige kort i de to kameraene,400D bruker SD-kort og 5D II bruker CF-kort, du bruker ikke et adapter for og kunne bruke SD-kort i 5D II ?

Nei 400D og 5D mk II bruker begge CF brikker. (http://www.canon.no/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_400D/index.aspx?specs=1)

Er nok litt slapp med å formatere minne brikken. Får skjerpe meg på dette og se om det hjelper.

I dag manglet jeg to grupper av bilder blant ca. 800 bilder. Kameraet stod på hele tiden. Jeg sletter heller ALDRI bilder på kameraet. Sletter ikke før jeg får sett bildet ordentlig på en god skjerm.

Lenke til kommentar

Stemmer det, får skylle på alderen :)

Edit: du får teste med formatering og se om det hjelper, jeg bruker aldri "slette funksjonen" i kameraet.

Ekke SÅ gammal da. :D

Og jeg bruker faktisk aldri slette funksjonen på kameraet, tro det eller ei.....

Lenke til kommentar

Kopierer du bilder via kamera eller kortleser? Kopierer du inn filene vha filutforskeren eller et eget program?

Det jeg la merke til når jeg hadde to kameraer fra Canon var at når jeg buttet om kortene i forhold til hus, så fulgte kameraet nummereringen til kortet ...

Ble en del surr av det ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...