Gå til innhold

Førstegangstjeneste

Krabzta

Anbefalte innlegg

Hei, i fjor fullførte jeg sesjon del 1 og 2, og skulle egentlig inn, men fikk utsatt fordi jeg skulle bort ett år, når jeg kom hjem hadde jeg fått brev fra forsvaret hvor det sto at fristen for å søke om fritak eller ny utsettelse var dagen jeg kom hjem, så jeg rakk det ikke. Nå skal jeg snart opp til Sessvollmoen ifølge brevet fra forsvaret.

Nå har det oppstått personlige vanskelig/problemer heter som gjør at jeg ikke kan dra inn i militæret.De vil fortsatt at jeg skal reise inn alikevel. Jeg skal til lege for å snakke om legeerklæring om at jeg ikke er tjenestedyktig.

Det jeg lurer på er hva som kommer til å skje på Sessvollmoen? vil jeg ha mulighet til å snakke med en lege eller er det bare rett ut til leieren? Jeg kan virkelig ikke dra inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke alltid så lett. Det skal veldig alvorlige problemer til for å slippe unna. (finnes selvsagt unntak her også). Dersom du ønsker å bli luket ut er sessevoll plassen å gjøre det på. Dersom du sendes til avdeling er det mye verre mtp at avdelingen da forventer at du kommer til å fullføre.

På sessevoll er det ikke ditt framtidige befal som gir deg go/nogo, men en lege.

Om du havner i avdeling er det legen som gir deg tillatelse til å besøke lege/prest, og det går ikke nødvendigvis bra.

Forsvaret sliter alerede med å holde på soldatmassen som kommer inn, og har derfor intensivert innsatsen for å holde på soldatene.

Nå vet ikke jeg hvilke problemer du har, men jeg har selv hatt mange soldater som sa det samme. Alt fra selvmord i familien til narkotikaproblemer blant venner. Og samtlige som fullførte førstegangstjenesten takket meg i etterkant for at jeg holdt de der. Mange vil nok se på det som en slags bearbeidelse å reise bort fra alt et helt år.

Dersom du ønsker å forhøre deg om hva ditt spesifikke problem "kategoriseres" som kan du sende meg en pm. :)

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid så lett. Det skal veldig alvorlige problemer til for å slippe unna. (finnes selvsagt unntak her også). Dersom du ønsker å bli luket ut er sessevoll plassen å gjøre det på. Dersom du sendes til avdeling er det mye verre mtp at avdelingen da forventer at du kommer til å fullføre.

På sessevoll er det ikke ditt framtidige befal som gir deg go/nogo, men en lege.

Om du havner i avdeling er det legen som gir deg tillatelse til å besøke lege/prest, og det går ikke nødvendigvis bra.

Forsvaret sliter alerede med å holde på soldatmassen som kommer inn, og har derfor intensivert innsatsen for å holde på soldatene.

Nå vet ikke jeg hvilke problemer du har, men jeg har selv hatt mange soldater som sa det samme. Alt fra selvmord i familien til narkotikaproblemer blant venner. Og samtlige som fullførte førstegangstjenesten takket meg i etterkant for at jeg holdt de der. Mange vil nok se på det som en slags bearbeidelse å reise bort fra alt et helt år.

Dersom du ønsker å forhøre deg om hva ditt spesifikke problem "kategoriseres" som kan du sende meg en pm. :)

Av erfaring er det det motsatte. Forsvaret tilkaller inn såpass mye folk at de kan velge og vrake i det de vil ha. Har selvfølgelig ikke noen kilder på dette, men lest flere steder på forumet hvor andre sier det samme som meg. Men sier ikke at du tar feil. :)

TS: Jeg hadde innrykk for halvannet år siden, jeg møtte opp og sa klart i fra til lege at dette er helt uaktuelt for meg. Jeg ønsket ikke bruke 1 år av mitt liv på militærtjeneste da jeg heller ville bruke det på utdannelse. Nå står jeg som utjenestedyktig pga det. Så sjansen for at du slipper førstegangstjenesten er der!

Lenke til kommentar

Har hvert hos Lege som sa han ikke kunne hjelpe meg stort annet enn å skrive ett brev som jeg skal ta med meg inn til Sessvollmoen, selvom det har uvanlig mange skrivefeil for en lege :p Så satser på at dette går bra, og håper på flere svar fra dere :) Hjelper veldig på å holde en positiv tankegang :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...