ENY Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Så kom det nok et spørsmål angående utholdenhetstrening da... Føler uansett ikke at jeg fikk helt svar på det jeg lurer på i de andre innleggene, så får lage mitt eget. Om ca. et år skal jeg ha en 3000m. Jeg har i en lengere periode sittet mye i ro, og det er mange måneder siden jeg tok en joggetur. Uansett så er målet å komme under 10 minutter (har rundt 12 minutter nå) og lurer på hvordan jeg kommer dit på den mest mulige effektive måten. Jeg leste i en artikkel at det beste er å begynne rolig, slik at kroppen venner seg til treningsprogrammet, stemmer dette? I så fall, hvor lenge skal jeg trene rolig? Jeg er motivert til å trene hardt hver dag, er dette forsvarlig? Hvordan bør jeg legge opp treningen? Er det best å løpe akkurat 3000m hver gang? Må jeg spise noe spesielt for å oppnå resultater? Håper noen tar seg tid til å svare. Takker på forhånd! Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Av egen erfaring: Jeg begynte rolig, som du nevner. Gåtur uten spesiell distanse eller tid. Etter hvert bedrer formen seg (unektelig) og det er naturlig å sette opp tempoet og øke distansen. Og det er vel det. Tur 5 dager i uka, så merker man vesentlig forbedring etter bare to uker. Spis fornuftig så du har energi å ta av. Når du gjør det på denne måten får kroppen mulighet til å holde følge med den økte aktiviteten. Som alltid: No free lunch. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Løp mye. Tren teknikk. Bli kjent med distansen. La intervall være en stor del av treningen din. Det vil nok ikke skade å kvitte seg med overflødig kroppsfett heller. 12 minutter er ikke dårlig, så du er jo i rimelig grei form og jeg vil derfor tro du kan begynne en god del hardere enn det Cerwell nevner, bare vær forsiktig med tanke på belastningsskader. Det krever en del å gå fra 12 til 10 minutter, men på et år burde det være overkommelig. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Det kommer litt ann på kva som bremser deg opp. Det er 2 ting som avgjer tiden. VO2 opptaket og løpetiknikk. Eg har fantastisk bra VO2 opptakk. Men elendig teknikk (aka running economy) og dårleg tid på 3000m. Siden du har vert lenge i ro, men fortsatt greier 12m på 3k, så vil eg sei det er VO2 opptaket som holder deg tilbake, så eg vil ta utgangspunkt i det. Du bør begynne rolig for at kne/bein skal venne seg til det. Det har lite med motivasjon å gjere, men heller at du ungår skade. Kva er bedre, ta det rolig og jogge 100km første 3 månad, eller løpe 50km på første månad så vere ute med skaden i 2 månad? Så ja, start rolig og øk rolig. Ikkje meir enn 10% av din ukentig distansen. Ok, så over til treningen. For å øke VO2max, er intervaler er det beste. 4x4 eller 8x4 er fantastisk bra. Altså 4min med løping, 4 going. Eller 8 løping, 4 going. Og det gjer du 2-10 gonger. Altså du starter av med 2 gonger, så øker du etter kvart. Det er kjekt også å trene litt på teknikk og på tempo. Så mitt forslag vil vere: M: Intervaler (prøv å holde fart på ca 16-16.5km/t. Først så trenger du å øke distansen, så kan du øke farta etter kvart). T: Fri O: Tempo-run (sping 4km, og du holder litt lavare fart enn ditt beste 3km, dvs rundt 14km/t ut i frå det du greier no). T: Recovery (ROLIGE!!! 3-5km) F: Long-run - 6km i "ok" tempo. Du skal ikkje vere utslitt etter løpet! L: FrI S: Fri - Det er bra at du begynner å trene i god tid, så du kan ta det med ro og bygge deg opp. Først, øk distanser litt og litt. Ca 5-10% i uka. - Når ditt lange løp blir på ca 12-15km, trenger ikkje du øke meir. Då kan du øke farta. - Tempo-run trenger du ikkje å øke i distansen, øk heller farta. - Kvar 4 uke er det greit å ta 1 uke fri, for å la kroppen/knea hente seg opp. Når du har komt opp på langtur 12km og intervaler til 8x4x8 (sånn ca), kan du legge til 1 dag til med løping. Men da må du redusere distansen andre plasser, slik at du fortsatt øker kun 10% av din totale ukentlig distansen!! Då kan du ha noe slikts M: Int. T: Rec O: Tempo T: Long F: Fri L: Int S: Fri For å gi deg ekstra boost og progress - tren styrke (spess bein) 2 gonger i uka. Det hjelper deg 1-3% på tiden. Pass på å få i deg nok mat og proteiner!! - Om du har noe ekstra vekt, vil deg hjelpe deg å gå ned i vekt. Sats på å gjere det no, mens treningen er roligare og kroppen har mindre behov for mat. - Du kan godt ta beta-alanin i 2 månader før du skal springe. Det hjelper deg ytterligare 1-3% på tiden. - Husk å skaffe deg RIKTIGE sko, slik at du ungår skader. Men det absolutt viktigaste er at du står på og ikkje dropper treninger. Om du greier å følge programmet, vil du oppnå bra resultat. Det er veldig krevande å komme på under 10m på 3000m. Det ER tungt og det kreves mye dedikert arbeid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå