Gå til innhold

Friluftsliv, utstyr og folkehøyskole


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal på folkehøyskole til høsten og trenger litt utstyr. Noe av det som står igjen på handlelisten er hovedsakelig sovepose, liggeunderlag, gummistøvler og ryggsekk.

Er det noe jeg hater så er det å bruke middels med penger på et produkt jeg kommer til å hate, men om ikke du har anbefalinger kom gjerne med advarsler!

 

I denne tråden tenker jeg spesielt på støvler og ryggsekk. Hvilken størrelse er best for mindre dagsturer, men også fin for utenlandstur?

 

Vanlige gummistøvler virker for tradisjonell, og fare for sprekker i - kall det rynkene på støvelen(?!). Muck-støvlene virker greie, men kanskje litt for "bonde" hvis dere skjønner hva jeg mener.

 

Jeg er som sagt villig til å betale mer for et produkt jeg vet jeg kommer til å trives med. Derfor vil jeg forbrukeres erfaring skal styre meg, ikke tilbud...

 

Takk

Endret av Lilleenga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nå er ikke jeg den største fan av gummistøvler på tur. Man blir fort kald i tradisjonelle gummistøvler. Nå trakker jeg mest i skogen i forbindelse med jakt, og da gjerne i veldig vått terreng siden jeg bor på vestlandet. Min far har brukt slike Muck-boots, og de virker å være veldig gode. Nesten litt for varme, sier han.

 

Jeg bruker rett og slett fjellsko, eller jaktstøvel om du vil. Gronell Jaktstøvel Troll - Det ser ikke ut som om de blir produsert lenger, men jeg er i hvert fall utrolig fornøyd med de. Utrolig god beskyttelse mot vann, selv om jeg har tråkket i elver som nesten har gått over skoen. Man begynner ikke å fryse selv om man blir litt våt, da man også har ullsokker.

 

Så ja, du har ikke vurdert litt høye fjellsko istedenfor? Bedre komfort - men selvsagt ikke 100% vanntett under alle omstendigheter som en gummistøvel er, men de varer gjerne lengre hvis man smører skinnet av og til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt å høre at du har valgt et år på folkehøgskole :) Jeg er selv ferdig med et år på Nordfjord FHS, utvilsomt det beste året i mitt liv, mange gode venner og minner for livet. Gled deg :)

 

Jeg har ingen spesifikke anbefalelser på støvler, men lurer litt på om dette er i tillegg til, eller istedet for fjellsko. Støvler har sine bruksområder og er kjekt å ha i tillegg til fjellsko, men er etter min mening ingen god erstatning for fjellsko.

 

Når det gjelder liggeunderlag kan jeg anbefale [link=http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/liggeunderlag/bamse-extreme-1002503]Mammut Bamse[/link], det er et rimelig og godt liggeunderlag som jeg har brukt på alt av sommer-, høst- og vinter-turer det siste året. Det har holdt mål temperatur-messig på snø, så ingenting å si på det. Dersom du imidlertid skulle ønske mer komfort, så er oppblåsbar veien å gå. Det er mange som er fornøyd med Exped og Thermarest sine underlag, noen er også med dun, men du må være obs på at selv om disse tar mindre plass og bedre å ligge på, så koster de betydelig mer og man må være mer forsiktig med dem, mtp på punktering. (Bamse-underlaget mitt, er fullt av svi-merker etter å ha ligge litt for nærme bålet, det hadde vært problematisk med et oppblåsbart). Hvis du velger oppblåsbart, vil jeg anbefale å supplere med et helt tynt liggeunderlag til dagsturer og den slags (kan være aktuelt med Bamse også, men uansett ikke noe must).

 

Sovepose, her handler det i stor grad om hvor mye penger du er villig til å legge ned i det. Uansett vil det være aktuelt å ha to soveposer. En for sommer/høst/vår og enten en egen vinterpose, eller en ekstra pose til vinteren. De fleste har en pose til vinteren og en til resten, men det er en fullgod løsning å bruke to soveposer om vinteren. Hvis du går for dobbel-pose systemet, vil jeg anbefale en liten og lett dunpose til helårsbruk og supplere med en kunstfiberpose om vinteren. Går du for to helt ulike, så er jo dun å foretrekke fordi det er lettere og tar mindre plass, mot at det tåler fuktighet, noe som sjeldent er et problem (med mindre du skal på lange vinterekspedisjoner). Den største ulempen er jo selvfølgelig pris. Man kan fort ende opp med å betale mangedobbelt prisen av en kunstfiber-pose, for å få en skikkelig dunpose, spesielt vinterpose. Personlig så var økonomien et viktig poeng og jeg har to kunstfiberposer. Til vinterbruk har jeg en Mammut Tyin Winter som har fungert bra til mitt bruk, men den tar mye plass i sekken og veier mer enn dunposer. Hadde jeg gått ekspedisjons-linja som var to uker på Svalbard, hadde jeg lagt en del mer penger i vinterposen, både for å få dun og varmere, men som sagt. Denne fungerte godt til mitt bruk (bla 3-dagers snøhuletur).

Sommerposen (og høst/vår) hadde jeg fra før, min har komfort-temp på +5 det var nok på de fleste turer på høsten, i tillegg sydde jeg meg en fleecepose av to fleecepledd (kan evt kjøpes ferdig), det utvida sesongen for den posen. Uten at jeg her har noen konkrete eksempler, vil jeg anbefale en dunpose, ettersom den er utrolig liten og lett i sekken, noe som gjør at den lett kan tas med også på dagsturer. Det kan være et lurt tillegg til standard førstehjelpsutstyr på tur.

 

Ryggsekk for dagsturer så ville jeg sikta inn på 40 liter. Det var anbefalt dagstursekk-størrelse der jeg gikk, selv hadde jeg en 35 liters-sekk og klarte meg fint med den, men jeg hadde gjerne tatt 5 ekstra liter. 30 liter er for smått, 60 liter for stort. Jeg ville om mulig sikta inn på 35-45 liter. Da klarer du deg gjennom hele året. Det er ikke noe problem å pakke for dagstur på sommer/høst i en 20 literssekk, men på vinteren trenger du mer plass. Kanskje skal du på topptur og vil ha med hjelm, spade, isøks og stegjern i tillegg til varme klær, mat og drikke, førstehjelpsutstyr, etc. Da er ca 40 liter fint å ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv gått ett år på folkehøyskole i alta i fjor.

 

Exped downmat 7-9 (alt etter hvor høy du er) UTVILSOMT det beste liggeunderlaget jeg har prøvd.

fjellheim 45L dagstursekk husker ikke hivlken type, men kan sjekke i morgen

Sovepose: ferrino 750 nå på høsten, så slenger du en ferrino 900 utenpå om vinteren (også en veldig lett og god kombinasjon, og ikke minst liten)

og hvis du fryser lett på ben og hender kan det være lurt med en oppvarmer, disse fås både elektriske og for engangsbruk og har reddet meg en gang denne vinteren (ligge stille i -35 blir fort kaldt)

og for all del, gå for noe ordentlig ull og en god og lett dunjakke ( Selv har jeg north face himalaya parka og skal så absolutt ikke klage på den, men den tok stor plass men det syntes jeg den var verdt.)

 

nå er riktignok liggeunderlaget og soveposene jeg har anbefalt mer hvis du skal langt nord hvor det er ett kaldere klima enn i sør, så skriv gjerne hvor du skal på FHS, så skal jeg komme med mer info hvis det er ønskelig :-)

Lenke til kommentar
nå er riktignok liggeunderlaget og soveposene jeg har anbefalt mer hvis du skal langt nord hvor det er ett kaldere klima enn i sør, så skriv gjerne hvor du skal på FHS, så skal jeg komme med mer info hvis det er ønskelig :-)

 

Jeg skal til Grong kommune i nord-trønderlag :)

 

Når det kom til ryggsekk tenkte jeg litt på haglofs rand 48, men fant ingen butikker som hadde denne varen inne på lager... Likte denne sekken pga størrelsen og funksjonene, men ser ut som jeg må finne en annen. Har tenkt å kunne strekke budsjettet til opp mot 2000,-

Er dette en sekk som jeg burde bestille fra utlandet, eller bare gå for en annen?

Lenke til kommentar

osprey atmos! det er en 50l sekk, som sitter som støpt, GOD ventilasjon mot rygg og har veldig mange ulike muligheter mtp toppturer osv, denne bruker jeg selv når jeg skal på topptur eller bare en litt lengre dagstur :-) Anbefales på det sterkeste! får den billig på outnorth.no nå også ser jeg!

Lenke til kommentar

Osprey virker virkelig som en herlig sekk, men volumet på sekkene jeg har sett på har virkelig gått oppover. Trenger jeg virkelig 50L sekk, eller holder det med 38L?

Rand 48L var utsolgt, men de har Rand 38L.

 

Alternativene til nå er:

 

Rand 38, KODE 38 eller Atmos 50

 

Jeg vet ikke helt hva slags bruk jeg trenger sekken til, men satser på at det blir alt fra dagsturer til fler-dagsturer.

Har virkelig ikke lyst til å kjøpe feil sekk. Overdriver jeg med disse alpinsekkene?

Endret av Lilleenga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...