Gå til innhold

Formatere uten plate?

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk meg ny bærbar for ikke så lenge siden. Det medfulgte ikke noe plate på operativsystemet. Så lurer jeg litt på hvordan jeg skal kunne få formatert pc'n om det skulle bli nødvendig, uten plate? Er Windows 7 om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formattere?

Mener du reinstallere? Det er 2 helt forskjellige ting, selv om formattering ofte er en del av reinstalleringen (men ikke nødvendig). Mange som blander dette.

Det er SVÆRT få PC-er for hjemmemarkedet som kommer med egen Windows DVD. Det er 2 vanlige måter å reinstallere disse maskinene på.

1. Pcen har en egen recoverypartisjon. Dersom du vil reinstallere, trykker du på en tast under oppstarten og kommer inn i et eget program som tar seg av reinstallasjonen.

2. Du kan brenne ut en egen installasjons-DVD.

Lenke til kommentar

Formattere?

Mener du reinstallere? Det er 2 helt forskjellige ting, selv om formattering ofte er en del av reinstalleringen (men ikke nødvendig). Mange som blander dette.

Det er SVÆRT få PC-er for hjemmemarkedet som kommer med egen Windows DVD. Det er 2 vanlige måter å reinstallere disse maskinene på.

1. Pcen har en egen recoverypartisjon. Dersom du vil reinstallere, trykker du på en tast under oppstarten og kommer inn i et eget program som tar seg av reinstallasjonen.

2. Du kan brenne ut en egen installasjons-DVD.

Jeg mener reinstallere. Under min datamaskin og harddiskstasjoner så ligger det en som heter Recovery (D:) inne på denne er det en filmappe som heter recovery. Er det kanskje denne som jeg kan kjøre?

EDIT: Ser ut som det er denne ja. Står at det er en gjenopprettingspartisjon. Kan jeg legge denne over på en minnepenn eller ekstern harddisk?

Endret av p0pc0rn
Lenke til kommentar

Dersom det er en recovery-partisjon (noe det kan se ut som) er det vanlig å starte denne med å trykke på noen knapper under boot (dvs. FØR du kommer inn i Windows). Feks. på mange Dell maskiner trykker du på F8 med en gang du skrur på PCen (mens Dell logoen vises). Andre maskiner har andre knapper som må trykkes på.

Tast inn merke, modell og ordet "recovery" i google, så finner du nok ut av det.

Lenke til kommentar

Anbefaler å lese innlegg nummer 4 i denne tråden, skrevet av Trainman. Ja, les hele tråden, men særlig innlegg nummer 4. Det hjalp meg.

http://www.diskusjon...post&p=19207333

Tror dette er tiende gang jeg linker til dette innlegget når jeg leser dette spørsmålet. :-)

I mitt tilfelle var det Home Premium.

Hvilken versjon som gjelder i ditt tilfelle avhenger av hvilken versjon som står på lisenskode-klistermerket under PCen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...