Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

wlan slutter å funke til omstart eller disable-enable

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en vaio z fra 2009 som begynner å dra på årene. Windows 7 64 bits innstalasjonen er ca 6 mnd gammel.

Hw: C2D, med intel wifi link 5100 AGN. Driver fra 22.01.2012 (v.14.3.2.1). Samme problem med orginaldriver fra 2009.

Av og til så mister jeg nettilgangen, jeg ser at alle andre nettverk en det jeg er "tilkoblet" forvinner. Dette problemet kan av og til fikses ved å disable/enable nettverksadapteren.

Om jeg prøver å skru av og på nettverksadapteren med den fysiske knappen, så forsvinner den fra enhetsbehandling helt til restart av pc.

Men her kommer det merkelige: Samtidig som nettverksadapteren slutter å virke, så stopper pcen å respondere i 0,5 sek, og lyden skraper om jeg har lyd på(som et svært kort hakk i platen). Dette skjer igjen når jeg har fikset nettadapteren med disable/enable i enhetsbehandling.

Hva sier dere? Er det et HW problem, eller SW?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at det er flere som har rapportert samme feil opp gjennom årene etter visse windows updates. Jeg vil tro at hvis dette har skjedd igjen så kommer det en driverfiks i nær fremtid.

Intel har også hatt en del problemer med sitt powersaving system og laptoper.

Power save polling (PSP) causes connection issues with access points

Symptom(s):

The following symptoms can happen if a Wi-Fi access point (AP) or broadband Wi-Fi router does not support the power save polling (PSP) feature:

• Intermittent loss of Wi-Fi connection
  • Inability to initiate a Wi-Fi connection
  • Poor Wi-Fi connection data performance

Using battery power can cause these symptoms to be noticeable.

Cause:

PSP mode is a feature that provides extended battery life for laptop computers. The mode requires coordination between the AP or router and the Wi-Fi adapter. Intel has discovered that some APs or routers may not implement the feature correctly or completely.

Solution:

Contact the AP or router vendor for updated software or firmware to correct the problem.

Alternate Solution:

An optional workaround is to manually put the Wi-Fi adapter into continuously aware mode (CAM). This disables the PSP feature. Set CAM by using one of the following methods:

• Intel® PROSet/Wireless WiFi Connection Utility
  • Network control panel applet (NCPA)

Note: Using this workaround can cause your Bluetooth* device to not receive signals. Contact your computer manufacturer for more information.

Set CAM using Intel® PROSet/Wireless WiFi Connection Utility:

From the Intel PROSet/Wireless WiFi Connection Utility:

1. Click Advanced > Adapter Settings > Advanced tab.

2. Select Power Management, uncheck Default / Auto, and move the slider to Highest / Maximum Performance.

Note If the slider is already at Highest / Maximum Performance, move the slider to another setting and then back to Highest / Maximum Performance.

Set CAM using network control panel applet (NCPA)

Put the wireless adapter into continuously aware mode using the following steps:

1. Click Start > Settings > Control Panel.

2. Double-click Network Connections.

3. Right-click the wireless connection and click Properties.

4. Click Configure.

5. Click the Advanced tab.

6. Select the Power Management setting, uncheck Default / Auto, and move the slider to Highest / Maximum Performance.

Note If the slider is already at Highest / Maximum Performance, move the slider to another setting and then back to Highest / Maximum Performance.

Endret av Bjoolz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Snakket med sony support i dag, og lot dem ta over pcen min. Han viste meg masse greier om at det var register feil, og nevnte noe om malware. Helt gratis, helt til han skulle fikse problemet. Da sa jeg neitakk, og da påsto han at en formatering ikke ville fikse problemet :S Han sa etterpå at det var noe med wifi konfigurasjonen, kanskje han nevnte noe med firmware også.

Prøvde han å lure meg? Jeg formaterer pcen nå.

Lenke til kommentar

Malware og registerfeil fikses med formatering. Hvis du er feil wifi konfigurasjon så vil denne bli den samme som før med mindre du gjør noe annerledes når du setter opp nettverket. Det høres rart ut at du skal miste nett pga feil konfigurasjon med mindre du bruker en standard kanal (Noe man ikke endrer på kortet, men på router) noe som kan gi forstyrrelser hvis du bor i et boligområde med mange trådløse signaler. Hvis kortet er feil konfigurert skal du etter egen erfaring enten ikke finne nettverket eller du får kun koblet til uten internett i det hele tatt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hmmm. arstechnica.com skriver om hvordan "microsoft" svindlere bruker eventlog til å finne masse harmløse errormeldinger til å få folk til å betale for at de skal fikse det. Det var akkurat det samme som sony support gjorde på min pc. De fant event log og understreket med rødt alle feilmeldingene. De skulle også ha penger etter de hadde funnet "feilen" (som forresten forsvant etter formatering) som gjorde at wifien min tullet seg.

(gikk selvsagt ikke med på å betale noe)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...