Gå til innhold

Trenger litt hjelp med hva jeg burde ha...

Solve

Anbefalte innlegg

jeg skal kjøpe meg vannkjøling til min pc.

jeg har 8000 kr å bruke til dette.

og jeg vil ha best kjøling på flest mulig steder.

men er litt usikker på hva jeg burde kjøpe. :shrug:

har Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 256MB skjermkort noen vannblokker som passer denne ?

kabinettet som dette skal inn i er Lianli

har laget en liste over ting og lurte på om det var noen av dere som ville forandre på den.

jeg har ikke bestemt meg for noen vannblokker ennå for der har jeg ikke en fjerneste aning om hva jeg skal ha.

jeg har sett på Jonhson pumpa på microplex og den er jo ganske liten.

i mine øyne ser den ut til å passe når jeg har et lite kabinett som dette skal inn i.

Hvor stor radiator burde jeg ha ? med 1 eller 2 120mm vifter på?

når det kommer til vanntanken så virker denne grei Ac vanntank

Vil ikke ha noen vannkjøling for hardisk eller noe sånt til begynne med får se hva jeg har plass til. skal ha lcd og litt sånt også i front.

har store planer for dette kabinettet. kommer til å legge ut bilder ogsånt etter vært som ting blir ferdig.

men det skal ikke bli noe ferdig kjøpt jeg ikke har gjort noe med. dremelen min kommer denne uka. :woot:

men det blir nok ikke noe orginalt. men mer tilpassa meg og hva jeg trenger og vil ha. men den blir nok rå skal du se.

nok om det, er det noen som har noen ideer til meg?

og en siste ting det med slanger osv. det trenger jeg virkelig hjelp til og jeg er ofte på LAN hvordan passer vannkjøling og frakt sammen ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OM du har tenkt til å bruke 8000,- på vannkjøling, får du en [k]vann[/k]vittig system! Da kan du f.eks. slenge på vapochill sammen med vannkjøling :wink:

Du kan godt slenge sammen ting fra microplex, men du kan også se på butikker som 3dfxcool og netconnection som også selger slike ting..

Uansett, her er et forslag:

Cpu-blokken kan være noe du liker her.

GPU-blokk til 9800pro kan du søke litt etter på nettet (gidder ikke å gjøre det nå), veit ikke helt hvilken du bør velge.

Radiatoren du velger bør helst være for 2 eller flere 120mm vifter. Dette hjelper stort når man kjøler mye på en gang, eller planlegger å kjøle flere.

Når du velger pumpen bør du se på løftehøyden og tenke på om du skal ha den i en vanntank eller utenfor. Støynivået på Johnson tanken veit jeg ikke noe om, men har hørt noe om bråk på enkelte Eheimpumper.. Med tanke på at Johnsonpumpa går på 12v er det litt mere styr å teste systemet for lekkasjer som man gjerne bør gjøre.

Vanntank er ikke et "must", men er veldig kjekt å ha når man skal fylle/tømme systemet. Og hvilken du velger er mye det samme, bare hold deg unna de små tankene som er tilpasset eheim-pumpene. (Se bilde av en av de på hjemmesiden min. Har laget en ny nå, har bare ikke lagt ut bilde enda)

Ellers trenger du slanger (tygon er gode slanger), slangeklemmere (viktig!), gjerne destillert vann, kanskje litt forstvæske og andre tilsetningsmidler og vifter til radiatoren(e).

Det var vel alt, de spesifikke delene kan du se litt på selv, men du har også et alternativ i waterchill som er et ok komplett system til en billig pris.

Lenke til kommentar

Ja jeg har tenk mye på å kjøpe vapochill. men da må jeg ha big tower og det blir litt i største laget for meg. liker det kabinettet jeg har nå.

jeg har tenk til å ha alt inni kabinettet. sett en som bruker lianli kabinett med den jonhson pumpa her.

det må selvsagt mye modding til men det er ikke noe problem, for det har jeg tenk til å gjøre uansett.

8000 er det jeg "kan" bruke, jeg trenger ikke bruke alt regner ikke med at jeg kommer til å bruke alt heller. men jeg vil ha bra kjøling er lei den gamle cpu vifta, vil ha vannkjøling, se åssen det funker. men hvordan er dette å skifte vann på og sånn da, å frakt av pc'en ?

Lenke til kommentar
Men siden du har så mye å bruke på dette så her er et forslag.

Dette vapochill kabinettet og Et slikt sett for å kjøle ned gpu og nb. Litt dyrere enn det du hadde tenkt, men virkelig stillegående og bra kjølig

da bør du lese litt bedre, jeg liker kabinettet jeg har nå. og

vil derfor ikke bytte.

skal ha inn vannkjøling i det, hvis ikke hadde jeg allerede kjøpt vapochill

(ps: mener ikke dette på noen frekk måte)

Lenke til kommentar

Du kan jo kjøpe denne radiatoren: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC31041

Da trenger du garantert ikke noe vifter, og får et lydløst system, men det blir kanskje litt vel mye modding med den radiatoren..

Jeg har waterchill med ac240-radiator, og kjøler cpu og gpu. Bruker 2 stk. 120mm-vifter på 7v, og må si meg meget godt fornøyd med temperaturene jeg har.. Systemet mitt koster vel et sted mellom 3 og 4000..

Lenke til kommentar

Jeg har kabinett av akkurat samme størrelse så her er hvordan jeg monterte mitt sett:

Jeg valgte innovatek på grunn av de gode koblingene mellom slange og blokk+ at delene ikke er så voldsome i tykkelse. Radiatoren ble en med 1*120mm vifte og siden jeg har mange pci kort på hovedkortet valgte jeg å kjøpe ekstern vanntank som står bak på kabinettet.

Vannpumpe ble eheim 1046 og viften til radiator ble en papst som på 12 volt bråker 26db, men jeg kjører den på 7 og db vet jeg ikke, men det er lavt. Dette kjøler nå prosessor: xp2500 og et ati 9500 til i underkant av 50 grader med lukket kabinettdør. Veldig greit å montere dette settet og mitt kosta vel en ca 2700 inkl alt av overganger på pumpe, slange osv.

bilder er jo greit å ha så her er de:

hele

http://www.aaseboe.com/Bilder/data/hele.jpg

fra skjermkortet og opp mot radiatoren

http://www.aaseboe.com/Bilder/data/radiator.jpg

bakover kabinettet:

http://www.aaseboe.com/Bilder/data/bak.jpg

Det jeg måtte gjøre med kabinettet var:

borre 2 1cm store hull slik at jeg fikk tredd slangene til og fra vanntanken.

utvide det hullet/ribben i toppen slik at den varme luften fra radiatoren kom seg ut.

4 hull til radiatoren og 2 hull slik at vanntanken kunne bli festet.

Innovatek sin dual 120mm radiator blir akkurat litt for stor, men du får kanskje akkurat plass til en aqua- 240 da den er bare 26cm lang.

Det er plass nok til 2 ide enheter om du setter de på de 2 nederste ide plassene.

her ser du ca hvor langt ned innovatek radiatoren og viften når i forhold til atx strømforsyningen:

htto://www.aaseboe.com/Bilder/vann/radiator2.jpg

lykke til med monteringen og du trenger ikke 8000 til dette.

bruk de resterende 5 på en flatskjerm eller annet morro om du ikke har dette fra før.

Lenke til kommentar

jeg har sitti å sett på det akkurat, det er ikke plass til radiatoren,vanntank og pcu'en i toppen.

men tenkte kanskje at jeg kunne få plass til den nede vedsiden av hardiskene på andre siden(alså ikke kabinett døren forann men bak).

hvis jeg gjorde litt om på det. må nok modde litt.

men det jeg lurte på var om det har noe å si hvilken vei den radiatoren står eller om det er det samme??

lurer fortsatt på hvordan dette skal fraktes til lan osv. ??

kommer til å resie mye mellom porsgrunn og oslo med pc'en.

det jeg kommer til å bruke som resiemiddel er bil og tog.

Lenke til kommentar
Hva med vapochill stand alone kit? Mulig det er litt lite plass i kabinettet ditt da, men du kan kanskje beholde det og få dritbra kjøling.

men hvis jeg skulle ha dritbra kjøling må jeg jo også ha en prosessor med bra overklokkings evner. har AMD xp 2400+ fra komplett. vet ikke hvor bra den er. hovedkortet jeg har tenk til å kjøpe er Abit NF7-S V2.0, har hørt det er det beste til å overklokke amd, hvis jeg husker riktig. eller var det asus?!? et av de hvertfall. tviler også sterkt på at jeg får vapochill inn i kabinettet mitt. har sett en som har gjort det med big tower, men det blir litt stort for min del.

Lenke til kommentar

Hovedkort: Abit NF7-S V2.0

Pumpe: Anbefaler Eheim 1046 (du får den og i 12V versjon.)

Radiator: BlackIce Extreme II

Slange: Tygon siden disse er veldig myke og ikke kollapser lett

Kjøleelementer: Hvis du skal ha kjøling for NB, GPU og CPU samtidig, ville jeg sett på kjøleløsning med swiftech sine kjøleblokker.

Evt om du klarer å presse inn en større radiator, men tviler litt pga kabinettet ditt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...