Mortal Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 "They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin http://www.raisethefist.com/news.cgi?artic....gifIMG.article USA blir bare sykere og sykere. Ytringsfrihet my ass. Er det slik USA skal bli trygt å bo i? De er så dum der borte at de ser ikke hva som skjer engang. Den lille friheten folket måtte ha fa før blir dradd vekk under føttene på folk av tyrannene på toppen. Som antakelig er i ledetog med terroristene. Det var jo de som gav dem våpen og trening. Det var de som en gang var bestekamerater med Saddam og nå angriper dem. Det var de som en gang utformet dette Policy dokumentet: "One document to look at if you want to understand your country is Policy Planning Study 23, written by Kennan for the State Department planning staff in 1948. Here's some of what it says: Along the same lines, in a briefing for US ambassadors to Latin American countries in 1950, Kennan observed that a major concern of US foreign policy must be "the protection of our [i.e. Latin America's] raw materials." We must therefore combat a dangerous heresy which, US intelligence reported, was spreading through Latin America: "the idea that the government has direct responsibility for the welfare of the people." PPS 23 was, of course, a top-secret document. To pacify the public, it was necessary to trumpet the "idealistic slogans" (as is still being done constantly), but here planners were talking to one another. " "we have about 50% of the world's wealth, but only 6.3% of its population....In this situation, we cannot fail to be the object of envy and resentment. Our real task in the coming period is to devise a pattern of relationships which will permit us to maintain this position of disparity....To do so, we will have to dispense with all sentimentality and day-dreaming; and our attention will have to be concentrated everywhere on our immediate national objectives....We should cease to talk about vague and...unreal objectives such as human rights, the raising of the living standards, and democratization. The day is not far off when we are going to have to deal in straight power concepts. The less we are then hampered by idealistic slogans, the better. " - What Uncle Sam Really Wants, Noam Chomsky http://www.zmag.org/chomsky/sam/sam-contents.html Disse to sitatene er riktignok tatt ifra en bok skrevet av en av USAs største samfunnskritikere, men jeg tror nå det er sant, håper egentlig noen kan motbevise det, men da må de grave frem det dokumentet. Det har blitt deklassifisert, men er visst ikke så lett å finne. Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Lovlig sett har USA en av de beste lover på ytringsfrihet. Det å hevde sin mening er meget godt lovbeskyttet i USA. Et av problemene som USA strir meg (forsåvidt andre land og), er at den sosiale aksepten for visse meninger (da mener jeg ikke ekstreme) er en del lavere enn for mange andre land. Den dagen en høytstående politiker glemmer å ta med "God save us" i sin tale så skal du nok se et rabalder uten like. I særdeleshet om denne politikeren skulle satse på presidentembedet. Ytringsfrihet har to sider. Den som ytrer og den som blir ytret til. Det er populært i dag at det er den som ytrer som får størst beskyttelse. Men den som står å tar imot har også en rett på få sluppet å få den samme anklagen rettet mot seg i det uendelige. Så hvor går grensen? Er grensen nådd ved dette utsagnet: "Kriminelle utlendinger er gnagere"? Edit: Angående å bo i USA så vil jeg ikke det. Til det er landet for ensporet. Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 1. september 2003 Forfatter Del Skrevet 1. september 2003 Ja, grunnloven er bra på det området. Men i den siste tiden blir grunnloven overkjørt av andre lover. Og anngående denne saken, så var det ikke noen mottakende part utenom de som gikk inn på siden og leste det. Han hadde litt info om eksplosiver. www.howstuffworks.com har mer. Det var bare en unnskyldning for å stenge siden hans. Nå fikk han ett år i fengsel. Etter det er han tre år på prøve og får ikke bruke Pcer uten spesialtillatelse og får ikke ommgås med folk som har til mål å forandre regjeringen, ikke engang miljøpolitisk! Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Ja, grunnloven er bra på det området. Men i den siste tiden blir grunnloven overkjørt av andre lover. Det er så beklaglig for USA som stat. Og anngående denne saken, så var det ikke noen mottakende part utenom de som gikk inn på siden og leste det. Han hadde litt info om eksplosiver. www.howstuffworks.com har mer. Det var bare en unnskyldning for å stenge siden hans. Nå fikk han ett år i fengsel. Etter det er han tre år på prøve og får ikke bruke Pcer uten spesialtillatelse og får ikke ommgås med folk som har til mål å forandre regjeringen, ikke engang miljøpolitisk! Hvem? (beklager, er ikke helt med på denne bolken:) Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 1. september 2003 Forfatter Del Skrevet 1. september 2003 Ehm. Han på den siden jeg linket til helt øverst. Det var bare en sak jeg datt over og følte for å kommentere. Litt blandet post kanskje Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Selvsagt er det beklagelig at en mann blir fengslet for sine meninger. (har lest om han før). Og det viser at det er viktig med ytringsfrihet og lover som beskytter den. Men til syvende og sist er det mennesker som skal tolke hvor langt det skal gå. Dvs det er deres meninger som vil farglegge hvor grensen går. Det har du både i USA og her i Norge. (beklager, jeg tok ikke den helt med engang. etter å lest innlegget ditt engang til så falt jo alt selvsagt på plass:) Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 1. september 2003 Forfatter Del Skrevet 1. september 2003 Så lenge det skal være lover om ytringsfrihet, må det nødvendigvis være noen som tolker lovene. Det beklagelige her er at folk i USA ikke ser at disse nye lovene tar fra dem mer og mer av friheten og minsker muligheten til å si noe som helst som styresmaktene ikke liker uten å bli fengslet. Det blir mindre rom for å tolke lovene mot at ytringsfriheten teller sterkt. Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Det beklagelige her er at folk i USA ikke ser at disse nye lovene tar fra dem mer og mer av friheten og minsker muligheten til å si noe som helst som styresmaktene ikke liker uten å bli fengslet. Det blir mindre rom for å tolke lovene mot at ytringsfriheten teller sterkt. Nå har jo noen stater tatt det skritt å vurdere om de skal ikke godkjenne the Patriot Act som en del av sitt lovverk i staten. Staten Hawaii har kommet lengst i dette arbeid (de skal vel kanskje være ferdig med det, jeg har ikke oppdatert meg på en stund). The Patriot Act er meget kontroversiell i USA. Og jeg er enig med dem som sier at det er ikke terroren som rammes av denne loven, men den jevne mann og kvinne i gaten. Europa klarte heldighvis å stogge den værste iveren til politikere (på høyresiden) å lage lover som krenker individet enda mer. Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 1. september 2003 Forfatter Del Skrevet 1. september 2003 Det var da godt å høre at ikke alle er skutt i hodet. Bare navnet på loven er jo kontroversielt nok! Patriot Act? Hva skal det bety? Ver patriot og elsk dine tyranner, eller bli fengslet? Hvordan har det seg at en mengde tullinger i USA synes det å være patriot innebærer å støtte presidenten i alt han måtte foreta seg? Er han blitt den nye guden deres? Hans veier er uransaklige, og må ikke betviles, for da kommer man til helvete eller noe slikt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Ja, la oss leke at vi bor i USA og vet alt om USA. Hei. Jeg er i USA. Oi. Det er så fælt her. Jeg har ingen ytringsfrihet. Hjelp. Au. Uff da. Lesing av ting på internett blir man ikke alltid klok av folkens. Jeg var i USA i sommer. Tror nok jeg vet hvordan det er der. Ta dere en reise. Have fun. GG L337 Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 2. september 2003 Forfatter Del Skrevet 2. september 2003 Omfg. Selvfølgelig har du ytringsfrihet. Du er jo enig i alt Bush og gjengen sier. I det minste i det mest viktige. Tror du ikke den saken er sann? Eller skal ytringsfrihet bare gjelde for de som er enig med Bush? Eller er det ikke så viktig med ytringsfrihet for deg? Got a bullet in your head? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Got a bullet in your head?They say jump, you say "how high?" You standin' in line Believin' the lies You bowin' down to the flag You gotta bullet in your head. Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Ja, la oss leke at vi bor i USA og vet alt om USA. Kanskje noen har bodd der? hmmmmmmmmmmmmmmm Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Sorry, dobbelposting! Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Mange Amerikanere har faktisk våknet opp, og har gjort det for lenge siden. Mange har også gjort det i den senere tid, når det har gått opp for dem hvordan friheten blir tatt fra dem gjennom Patriot Act og slikt. Skal/bør passe meg for å generalisere _for mye_, men allt for mange av dem lever fortsatt i en slags tåkeverden der Amerikanere er best UANSETT, og nåde dem som forsøker å fremstille det annerledes.... Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Kanskje noen har bodd der? hmmmmmmmmmmmmmmmJa, meg. Mange Amerikanere har faktisk våknet opp, og har gjort det for lenge siden. Mange har også gjort det i den senere tid, når det har gått opp for dem hvordan friheten blir tatt fra dem gjennom Patriot Act og slikt. Skal/bør passe meg for å generalisere _for mye_, men allt for mange av dem lever fortsatt i en slags tåkeverden der Amerikanere er best UANSETT, og nåde dem som forsøker å fremstille det annerledes.... Ja, det var helt forferdelig når jeg måtte snakke med en flyplassagent før jeg fikk gå på flyet fra Amsterdam til USA, HELT forferdelig. Jeg ble så sint når jeg måtte ta av meg skoene sånn at de kunne sjekke dem. Fy fillern for noe tull! Jeg føler meg så krenket og at alle mine friheter er borte. Yup, jeg har våknet opp alright. I dag tidlig når jeg sto opp. :wink: Skal man være trygg, skal man være trygg. At man skal hisse seg opp fordi man blir stilt til spørsmål før man går på et fly, eller fordi man må ta av seg skoene, eller fordi man er muslim og blir snakket med før man går på et fly er helt forkastelig. Mao. alt dette her har blitt SVÆRT overdrevet. Omfg. Selvfølgelig har du ytringsfrihet. Du er jo enig i alt Bush og gjengen sier. I det minste i det mest viktige. Tror du ikke den saken er sann? Eller skal ytringsfrihet bare gjelde for de som er enig med Bush? Eller er det ikke så viktig med ytringsfrihet for deg? Got a bullet in your head? Um, håper endelig du ikke snakker til meg, for jeg har ikke sagt noe sånt i det hele... Innlegget mitt var sarkastisk hvis ikke det var helt opplagt... Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 3. september 2003 Forfatter Del Skrevet 3. september 2003 Ehh. Jo, det var til deg. Sarkastisk ja. Det merket jeg. Du sa du ikke hadde ytringsfrihet, men av den sarkastiske tonen dro jeg ut av det at du mente at det har du. Jeg sa ja, det har du, siden du sier de rette tingene. Men det har ikke han som den saken gjelder, for han sier ikke de rette tingene. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Haha. Wow, går det an? Jeg hadde hatt den samme ytringsfriheten no matter what. Jeg hater George Bush, har jeg sagt mange mange ganger. Men du kan godt tro at folk som ikke sier det Bush sier blir fratatt sin ytringsfrihet. Paranoia, cha cha cha, paranoia, cha cha cha. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Amerikanere må være noen merkelige skruer.......... Ja ja, jeg skjønner meg ikke på dere. F.eks så er folk høyt oppe i det politiske systemet i Norge svært ivrige i å herme etter hva dere "over dammen" gjør desverre. Og vet du hva? Jeg er OVERHODET IKKE ENIG hva disse gjør fortiden! De har godtatt at Norge skal være en slags overvåkningsbase for Amerikanske (spesiellt) militære interesser. Hvorfor jeg ikke er enig? Jo fordi det setter friheten til nordmenn i fare ved at VI, det norske folk ikke får innsyn i hva de driver med. Mao de har "solgt" det norske folk!!! Skal Norge ende opp som ett eneste stort Area 51? Jeg heller ikke enig i, at det ganske nyopprettede PST (Politiets SikkerhetsTjeneste) har fått lov tll av norske politikere og overvåke allt og alle, uten at det norske folk har rett til NOENSLAGS innsyn i hva de driver med. Og det kvalmeste er, at nå skal snart PST ut og "fri" til det Norske folk!! Det kommer mer, også her i Norge, som fratar folket makten, desverre Jeg har INGEN lyst å bli Amerikanisert!! Det er faktisk én av grunnene til at jeg har inux på PC'n (mener ikke å skryte av det altså)! Hvorfor er vi "paranoide" Seixon? Vi har da vel øyne og ører vi også, og ser hva som foregår rundt oss. Skal vi da bli som deg, og godta allt? Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Hvorfor er vi "paranoide" Seixon? Tror nesten alle de tingene du sa beviser hvordan. PST skal overvåke alle! Jeg kan ikke tisse på dass uten at de ser på meg! Hjelp! Jeg blir fratatt makten fordi... em... vi blir fratatt makten!! At Norge har gått med på a samarbeide med USA om å overvåke potensiale terrortrussler, osv. er ikke det samme som du har overdrevet i ditt innlegg. Hvordan er det norske folk i fare ved at USA bruker Norge som overvåkningspost? Please, si meg det. Innlegget ditt er bare helt på jordet og overdriver ting til de grader, noe som er svært i linje med paranoia. Nei, vi bør ikke godta alt. Det gjør ikke jeg heller, men jeg godtar kanskje ikke de samme ting som du, eller fokuserer mer på de aktuelle tingene som bør forandres. Skoler. Kollektivtilbud. Helse. Osv. Plenty av ting å ikke godta å prøve å få forandringer på. Aktuelle ting som ikke lever i fantasi verden til en paranoid freak. Desverre (ja, jeg sier også desverre tro det eller ei) så begynner (har begynt) Norge å bli amerikanisert politisk. Så alle plakatene av "Stem på Friele" (et par på rad faktisk) kjørende igår kveld og følte at jeg skulle ta et bilde av det og sende det til moren min som tror at Norge er så mye bedre politisk enn USA. Det er andre tema og ting vi må fokusere på enn "OVERVÅKNING" og "MISTET MAKT!"... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå