Gå til innhold

Dekoder vs CAM...forskjeller eller det samme?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har alltid lurt på om man får samme tjenester og funksjoner med en CAM som man gjør med en dekoder, så tenkte å starte en tråd hvor man kan diskutere litt rundt dette. Det jeg lurer på er følgende:

1 -Firmware. På en dekoder kan kanalleverandøren sende ut ny firmware om det oppdages problemer, om nye funksjoner skal legges til, eller om man utvikler en mindre krevende dekoding. På en CAM så er det vel TV produsenten som styrer dette og de må vel forholde seg til info de eventuelt får fra kanalleverandøren?

2 -Opptak. På en dekoder kan man enkelt ta opp programmer om det er en PVR eller om man bruker en DVD brenner. Opptakene kan brennes ut på plater, legges ut på nett eller på annet vis distribueres om f.eks noen i familien ønsker at man tar opp en film for dem. Endel TVer har mulighet for å ta opp til USB eller harddisk, men så vidt jeg vet er opptaket låst til TVen det tas opp på. Kan man ta opp en film og gi til andre med en CAM?

3 -Kapasitet. Såvidt jeg vet så mottas TV sendinger i SD og oppskaleres til HD. Sammen med lyd og andre funksjoner som bygges inn så er det jo endel data som skal tygges. Har inntrykk av at en dekoder har høyere ytelse til dette enn en CAM basert løsning, men teknisk sett så er det vel opp til den enkelte TV produsent.

4 -Ekstrafunksjoner. Canal digital tilbyr bl.a wimp gjennom sine abbonementer. Fås slike funksjoner også om man har CAM?

5 -PVR funksjoner. PVR dekodere er kjekke, og gir gode løsninger både for opptak, pausing, mulighet til å ta opp på en kanal mens man ser på en annen, mulighet til å ta opp på to kanaler samtidig osv. Får man slike løsninger med CAM løsninger og eventuelt en USB minnepinne?

6 -Kvalitet på både lyd og bilde. På dekodere så sendes ofte lyden til surroundrecievere og man har endel tilkoblingsmuligheter. En TV vil også ha lyd ut, men er usikker på om det er noen forskjeller. Har en dekoder bedre lydkretser og mer dedikerte lyddekodere?

7 -Koding. Man har sett opp gjennom tidene at kanaldistributørene velger å bytte kodesystem. Dette har gjort mange dekodere verdiløse, og har selv kastet dyre dekodere på grunn av slike ting. En TV er enda dyrere, så lurer derfor på hva som skjer om en kanaldistributør velger å bytte kodesystem slik de har gjort før. Må TVen byttes da, eller holder det å bytte CAM?

8 -Får man et dårligere tilbud ved å velge CAM? I dekoderverdenen er det jo sånn at tilgangen på kanaler varierer med hvilken dekoder man har. Hadde før en SD mottaker før vi fikk HDTV, og hadde da masse gratiskanaler. Når vi byttet til HD dekoder forsvant gratiskanalene. Etterhvert dukket det også opp 3D kanaler, og det krever jo normalt hdmi 1.4. Lurte derfor på om man får samme kanaltilbud med en CAM som med en dekoder?

9 -Stabilitet. Vi som bruker dekoder er vant med at de låser seg, må oppdateres, osv. Jeg lurte på om samme problemer også er til stede med CAM? Kan man oppleve at CAM låser seg?

Ellers er det bare å diskutere andre sider av saken også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vinklingen på spørsmålet er kanskje litt rar, det du sammenligner er vel egentlig ekstern dekoder vs IDTV. En ekstern dekoder kan også bruke en løs CAM. Men som regel er CAM innebygget i dekoderen.

En CAM brukes bare for dekryptering.

Det finnes stor variasjon i utvalget av eksterne dekodere, med forskjell i bildekvalitet og funksjonalitet. Dette har ingenting med CAM å gjøre.

Punkt 8 viser vel bare forskjellen mellom en begrenset dekoder som man får fra innholdsleverandøren vs. en standard dekoder.

Har hatt en standard PVR (Topfield) som jeg brukte med løs CAM. Det ga begrensinger på PVR funksjonaliteten. Byttet til innebygget CAM, da forsvant de problemene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en flatskjerm med CAM-modul og Riks-TV.

Det er en kjempefordel å kunne bytte kanal osv. med kun en fjernkontroll.

Før jeg fikk TV som støttet CAM-modul hadde jeg en ekstern dekoder.

Da måtte jeg velge HDMI-inngangen på TVen, og passe at jeg ikke rotet vekk to forskjellige fjernkontroller.

Temmelig upraktisk i lengden.

Jeg foretrekker CAM-modul.

TVen min kan ikke lagre opptak. Det er en billigmodell for hyttebruk.

Jeg har forstått det sånn at dyrere og mer avanserte TVer kan bruke en minnepinne til opptak.

Opptakene blir da kryptert, og kan ikke spilles av på PC.

Men du kan bruke den sammen med TVen for å ta opp programmer.

Tror Samsung Smart-TVen hjemme kan det.

Men jeg har ikke prøvd, ettersom jeg har PVR fra Altibox i stedet for Riks-TV hjemme, og Altibox leverer ikke CAM-moduler.

Hjemme har jeg det evinnelige maset med to fjernkontroller.

Mitt råd er å unngå eksterne dekodere, i hvert fall hvis du ikke trenger å gjøre opptak. Opptak på minnepinne via TVen har jeg ikke erfaringer med.

Min gamle Risk-TV-dekoder var forferdelig ustabil.

TVen med CAM-modul klikker aldri.

Firmware til selve TVen kan ordnes med å laste en fil fra produsentens hjemmeside via PC, legge på en minnepinne, sette i TVen og velge firmwareoppgradering i TVens menysystem.

Samsung Smart-TVen hjemme henter firmwareoppdateringer fra det trådløse nettet hjemme.

Disse oppgraderingene jeg snakker om gjelder selve TV-apparatene, men jeg vet ikke om de kan oppdatere CAM-modulen. Jeg vet ikke om det noen sinne vil være nødvendig å oppdatere CAM-modulen. Den brukes jo kun til å dekryptere signalet, mens brukergrensesnittet og programvaren er det TVen som tar seg av.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Med CAM så mente jeg systemene hvor man setter en CAM med programkortet rett i TVen. Har alttid sett på det som en vesentlig dårligere løsning men jeg bryr meg ikke om jeg har 20 fjernkontroller eller en og velger flest mulig eksterne enheter fremfor å samle det i en. Er nok litt bakvendt sånn.

Jeg vet jo bl.a at canal digital for ikke så lang tid siden forandret lagringsformat og da ble dekoderen oppdatert og eksisterende opptak ble convertert til det nye formatet. Vet ikke om noe slikt ville skjedd med minnepinner.

Det er jo friheten med to tunere, tilkoblingsmuligheter, muligheten til å brenne ut opptak på plater, samt at jeg oppfatter man får en bedre løsning når programleverandøren selv har kontroll med eget utstyr og programvare fremfor å overlate det til en tv produsent og en cam produsent.

Jeg vet fortsatt ikke hva som skjer med CAM i TV løsningen om kanalleverandøren bestemmer seg for å bytte krypteringssystem slik både canal digital / cmore og viasat har gjort og som har sendt dekodere i søpla mer enn en gang. I og med at dekoderne ikke har kunnet oppgraderes så tror jeg ikke TVene kan det heller.

Jeg er også nysgjerrig på om moderne TVer med dualcore prosessor er bedre og bruker denne økte ytelsen på decrypteringen også?

Lenke til kommentar

Jeg vet fortsatt ikke hva som skjer med CAM i TV løsningen om kanalleverandøren bestemmer seg for å bytte krypteringssystem slik både canal digital / cmore og viasat har gjort og som har sendt dekodere i søpla mer enn en gang. I og med at dekoderne ikke har kunnet oppgraderes så tror jeg ikke TVene kan det heller.

Krypteringssystemet sitter i CAM'en, ikke i TV. I gamle dager var det vanlig med CAM i alle dekodere også, som ga mye større fleksibilitet mtp valg av dekoder og leverandør. Så kom (uheldigvis) en periode med kodesystemene innebygd i dekoderen; enten Viaccess for Viasat eller Conax for CD, men stort sett aldri begge innebygd i samme dekoder.. Et system innebygd pluss en CAM-plass (for det andre) var også vanlig. Deretter sluttet leverandørene (Viasat og CD) å selge programkort til CAM-brukere, for å gjøre det mest mulig vanskelig for forbruker å være kunde hos begge... Det var også i samme periode som Viasat hadde monopol på distribusjon av TV3, og CD hadde monopol på en eller flere viktig(e) norsk(e) kanal(er) (husker ikke hvilke; var det TV2? TV Norge?)

Nå er vi (etter ca. ti år med konkurransehindrende praksis...) omtrent* tilbake der det startet, og slik det var ment å fungere fra begynnelsen, at man kun trenger å bytte CAM ved bytte av leverandør/kodesystem. Forutsatt en dekoder (el. TV) med CAM-plass, såklart -dekoderene selskapene tilbyr har jo kun innebygd...

Dessuten er jo kanalpakkene endret slik at de vanligste norske kanalene finnes hos begge programtilbydere, og behovet for å være kunde hos (og ha en dekoder som takler) begge er mindre.

*) hos CD, vel å merke; Viasat tilbyr ikke CAM etter byttet til NDS fra Viaccess, og har ikke planer om det heller. Hvis CD senere velger å bytte til et nytt system kan jo de også velge et som det ikke leveres CAM til, men spørsmålet er hvor stor andel av kundemassen de tør å legge seg ut med på den måten...

Så svaret på spørsmålet kan være både ja og nei. Ved bytte av kodesystem skal det i utgangspunktet være nok å bytte CAM, men CD kan (om de vil) gjøre som Viasat; velge et system det ikke leveres CAM til...

Gamle digitale dekodere (om de ikke er kastet for lenge siden) fra før innebygd kryptering ble vanlig, altså med CAM-plass, fungerer faktisk fremdeles i dag (med Conax-CAM), men ikke på HD-kanaler...

Når det gjelder ditt spørsmål 2: Noen dekodere (f.eks. Dreambox) lagrer opptakene etter de er dekryptert, andre lagrer de før de blir dekryptert, slik at du må ha gyldig programkort for å kunne se på opptakene. Gjett hvilke dekodere CD og Viasat ikke liker... Antar alle IDTV'ene som er godkjent av CD lagrer opptakene i kryptert form, og det samme gjelder deres egne dekodere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...