Gå til innhold

Windows 8 dukker opp på piratsider

Anbefalte innlegg

Det er jo ikke nødvendigvis sånn at det er snakk om hvorvidt man gidder å gjøre seg til kjeltring for 240kr eller ei, for meg er det snakk om å få testet ut den endelige versjonen av Windows 8 for å se om det er noe å satse på, rykter om håpløs høy DPC som gjør det dårlig for seriøs gaming, alt styret rundt Metro og det at de nå har drept Aero og gått for et 90-talls look er noe jeg gjerne vil erfare i praksis før jeg gir Microsoft penger i det hele store om det så bare er snakk om 240kr eller ei.

Videre så fungerte Customer Preview helt ok, mens Release Preview var håpløst ustabilt på mitt system, og det var tross alt "nesten endelig versjon", jeg vil helst se at RTM faktisk fungerer stabilt før jeg betaler og det er vell strengt tatt ikke ulovlig å laste ned om du ikke aktiverer med ulovlige midler? Du ender jo strengt tatt opp med en 30-dagers trial.

Hva 240kr gjelder så vet jeg altså ikke om det er reelt i mitt tilfellet, jeg ønsker en versjon jeg kan re-installere så ofte som jeg måtte ønske, som ikke slutter å virke så fort jeg bytter x-antall harddisker eller annen maskinvare og jeg kjører alltid clean install da historikken med Windows og oppgraderinger er heller elendig, er da en oppgraderingsversjon til 240kr like reell i mitt tilfellet da?

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste nedlastningssider (for KJØP) inkludert MS selv, pleier å offenliggjøre md5 og SHA1-hashene av iso-filene. Er bare å sjekke at SHA1 eller SHA256-hashen matcher, og så installere i vei. Hvis man nå ønsker Win8 da. Jeg gjør ikke.

Jeg tror veldig få faktisk sjekker dette. Dessuten kan man ikke stole på md5 matches, da det ikke skal my til å bygge en ulik fil som gir identisk match. Siterer fra Wikipedia sin artikkel om md5:

In 2004, more serious flaws were discovered in MD5, making further use of the algorithm for security purposes questionable—specifically, a group of researchers described how to create a pair of files that share the same MD5 checksum.

Hvorfor tror du jeg skrev "sjekke SHA1 eller SHA256 hashen". ;) Og hvorfor trordu andre skriver at det ikke er noe problem om man har litt IQ? Dra deg inn i berget, ditt troll. ;) Hva du tror ogmener at Ola Dunk gjør er jo fantastisk uinteressant. er ikke rocket sciene å kjøre sha1sum nedlastninger/WINDOWS.iso, eller laste ned flotte Ola Dunk-vennlige grafiske programmer hvis man er så uheldig å bruke WIndows som ikke har slik innebygget funksjonalitet.

Og hvor lett tror du det er å lure et fungerende virus og andre uhumskheter inn i filen og få den samme md5-hsahen uansett? Det er v-a-n-s-k-e-l-i-g. Du trenger gjerne fire hundre forsøk om du endrer tre-fire bits.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke nødvendigvis sånn at det er snakk om hvorvidt man gidder å gjøre seg til kjeltring for 240kr eller ei, for meg er det snakk om å få testet ut den endelige versjonen av Windows 8 for å se om det er noe å satse på, rykter om håpløs høy DPC som gjør det dårlig for seriøs gaming, alt styret rundt Metro og det at de nå har drept Aero og gått for et 90-talls look er noe jeg gjerne vil erfare i praksis før jeg gir Microsoft penger i det hele store om det så bare er snakk om 240kr eller ei.

Som sagt, så kjøper jeg argumentet om å piratkopiere for å teste. :) Det forutsetter bare at om man bestemmer seg for at man ønsker å bruke programvaren skal man kjøpe den, ikke bruke 'testversjonen' i flere år. Eller til man er lei spillet, som jeg ofte ser folk gjøre.

Hvorfor tror du jeg skrev "sjekke SHA1 eller SHA256 hashen". ;) Og hvorfor trordu andre skriver at det ikke er noe problem om man har litt IQ? Dra deg inn i berget, ditt troll. ;) Hva du tror ogmener at Ola Dunk gjør er jo fantastisk uinteressant. er ikke rocket sciene å kjøre sha1sum nedlastninger/WINDOWS.iso, eller laste ned flotte Ola Dunk-vennlige grafiske programmer hvis man er så uheldig å bruke WIndows som ikke har slik innebygget funksjonalitet.

Og hvor lett tror du det er å lure et fungerende virus og andre uhumskheter inn i filen og få den samme md5-hsahen uansett? Det er v-a-n-s-k-e-l-i-g. Du trenger gjerne fire hundre forsøk om du endrer tre-fire bits.

Jo, det er nok rocket science å sjekke en hash sum for veldig mange. Det med md5 er nok foreløbig mer teoretisk mulig enn praksis mulig på en så stor fil som Windows. Men det er ikke alt for umulig å endre en URL/ip til noe automatisk download til en annen. Da legger man ikke inn mye kode, modifiserer bare noen få bytes.

Poenget var jo at å sjekke en hash ikke har mye å si. Skulle jeg piratkopiert Windows vlle jeg ha lastet ned legitime kopier fra Microsoft selv og et program for å omgå piratbeskyttelsen. Hva det programmet gjør tror jeg de færreste har kontroll over. Dessuten ser jeg mange piratversjoner av Windows på torrent-sider er preaktiverte eller modifiserte på andre måter, så ikke noe poeng å sjekke opp hashen da, når filen i utgangspunktet skal være forskjellig.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Bare for å gjengi oppsummeringen til deg i tråden også, Matsemann, i kortform. Man følger bare følgende tre enkle punkter

1: Det er mulig å være trygg for virus ved å sjekke SHA1-hashen på iso-filen. (Eller, for alle praktiske formål, også md5-hashen)

2: De som "har litt IQ" gjør det. Hva tante Olga, Ola Dunk, eller for den saks skyld en maematikkprofessor uten datapeiling gjør, er ikke interessant. Dine agumenter om at folk ikke sjekker hasher er i beste fall et desperat strpmannsargument, eller uvesentlig bullshit, som det også kalles. Det har ingen ting med påstanden å gjøre.

3: Siden de som "bruker litt IQ" sjekker hashen, og man er trygg hvs man sjekker hashen, er det fullt mulig å unngå virus dersom man "bruker litt IQ".

Siden du er enig i 1, og 2 er fakta, er diskusjonen din, og "argumentene" dine, bare vås.

• Liker 2
Lenke til kommentar

La meg bare si at jeg ikke hesiterte mye med å laste ned installasjonsfilen fra TPB. MEN jeg er fortsatt enig med Matsemann om en ting. Nemlig det at gevinsten på å piratkopiere Windows har blitt forsvinnende liten. Selv om man installerer de nyeste hackene, vil man på ett eller annet tidspunkt møte problemer. Dette kommer fra en som har piratkopiert både XP, Vista og 7.

Konsekvensene som oppstår hvis Photoshop plutselig reagerer på at du har en piratkopiert versjon er forsvinnende liten, i forhold til den jobben du må gjøre hvis Windows finner ut av det.

Tilbake til saken; Windows 8 fungerer flott på min to år gamle Thinkpad. Alt fungerer raskt og problemfritt. Eneste problemet jeg har er det å kjøre splittmodus med to programmer. Pga. offtopic diskusjon og folk uten erfaring fra RTM-versjonen av 8 ser det ut som om jeg må vente en stund for å få et svar hvorfor dette ikke fungerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem i all verden tar sjansen på å bruke en piratkopi av et OS. Vet jo aldri hva man får med av virus og dritt da.

og det er forsjell på OS og vanlige programer? sjekke før man begyner...

har selv ein versjon av XP og win 7 som er ribbet for alt dirt som følger med og skreddersyd til minimalist bruk siden brukes til virtuele pcer, pirat versjon ja på papiret, men gyldig nøkkel

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

Virker som det er en del ting som er litt halvveis med Windows 8 RTM, grafikkstilen går ikke igjen overalt, installasjonsveiviseren har fremdeles Aero Basic tema fra Windows Vista BETA2, selv om du fjerner diverse ting som Internet Explorer via "Turn Windows features on or off" under "Programs and Features" så vil Internet Explorer fremdeles være på maskinen etter reboot (EU blir vell ikke spesielt happy for noe sånt?), Musikk og Video applikasjonen i Metro fungerer ikke rett ut av boksen med "N" utgaven (som kommer uten Windows Media Player) ettersom den visstnok krever Windows Media Player for å fungere skikkelig, da burde Microsoft fjernet disse to fra Metro i "N" utgaven.

Det er fremdeles generelt høy DPC Latency sammenlignet med Windows 7 uten at folk helt skjønner hvorfor og det er fremdeles null kommunikasjon mellom desktop og metro applikasjoner (utenom at musikk og video applikasjonen tydeligvis er avhengig av Windows Media Player er installert i desktop) så du sitter altså med fragmenterte innstillinger mellom for eksempel Internet Explorer 10 i desktop modus, og Internet Explorer 10 i metro osv.. Håper ikke det blir det samme med Google Chrome for metro, så det går an å ha en liten tråd mellom hva som foregår i desktop og i metro på ett og samme system.

Lenke til kommentar

Useriøst å skrive en artikkel om dette og i tillegg la "tips" vedr ulovlig nedlasting av win8 florere fritt i kommentarfeltene. Det er med på å legitimere en respektløshet ovenfor andre sitt åndsverk, ms eller ei.

Lenke til kommentar

Greit nok at du bryter diverse EULA'er fra Microsoft om du laster ned, men så lenge det ikke foreligger noen måte å ulovlig aktivere og du ergo kjører en fult lovlig 30-dagers trial av et operativsystem så ser jeg ikke det store problemet?

Det er vell uansett ikke mulig å dømme noen for brudd av slike EULA'er i Norge uansett? Så du er jo langt innenfor gråsonen hvertfall.

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg blit forvirret av ved å lese alle meningen om windows8 som har vær på forumet .

På den en siden påståes det at metro og desktop er 2 forskjellige bruker overflater som skal være uavhengig av hverandre

på den andre siden så er vist ikke den en helt uavhengig av den andre likevel

Lenke til kommentar

Har bare prøvd release preview, og ikke den ferdige versjonen som nå er lekket.

Men jeg synes det er kraftig irriterende at det er to av Internet Explorer, som ikke samarbeider skikkelig.

Hvis jeg er logget på forumet i Desktop-modus, må jeg logge på i Metro-modus også.

Den har ikke de samme sidene oppe hvis jeg bestemmer meg for å heller surfe i Metro-modus, og loggen autofullfører ikke adressefeltet. Det er som å ha to separate nettlesere.

Ganske jalla løsninger, mao.

Men har de fikset dette i den lekkede utgaven?

Lenke til kommentar

Greit nok at du bryter diverse EULA'er fra Microsoft om du laster ned, men så lenge det ikke foreligger noen måte å ulovlig aktivere og du ergo kjører en fult lovlig 30-dagers trial av et operativsystem så ser jeg ikke det store problemet?

Det er vell uansett ikke mulig å dømme noen for brudd av slike EULA'er i Norge uansett? Så du er jo langt innenfor gråsonen hvertfall.

Du bryter norsk (og generelt sett det meste av annen europeisk og amerikansk) opphavrettslovgivning i det du laster ned produktet uten tillatelse fra eieren av rettighetene. ;) Aktivering eller ikke har fint lite med lovligheten å gjøre. Når det er sagt, er det jo ingen hemmelighet at MS ønsker at flest mulig skal prøve operativsystemet deres, og det har jo også blitt heftig spekulert at grunnen til at de ikke gjør noe med de mest populære aktiveringsmetdene,er at de ønsker å opprettholde markedsdominansen. Da gjelder det å ikke gjøre det for vanskelig å være pirat. Så hvor gat det er moralskt sett kan jo være en annen diskusjon - ivhertfall om det erfor testing, som ser ut til å være tilfellet for flere.
Lenke til kommentar

Ulempen er at Win xp og 7 har vært problemer med windows update av piratversjoner.

Nei, ikke hvis du vet hva du gjør.

Nei, men det var en del herk og glem det om du ikke har peiling.

Kan derfor si at beskyttelsen virket som planlagt.

Jeg er uenig her.. selv har jeg testet xp pro og windows 7, både som original versjoner og pirat.. alt har oppdatert seg som normalt, uten noe fiksing og triksing fra min side..

XP Pro VLK utgave, med en serial kode som ikke er svartelistet, oppdaterer seg uten problemer med windows update.. Og windows 7, aktivert med riktig program (vil ikke nevne navn, da jeg regner med at det strider mot forumets regler), oppdaterer seg også helt fint med windows update (samme gjelder også om du kjører pro eller enterprise med en gyldig VLK kode).

Lenke til kommentar

Nei, men da må du rett og slett innrømme at du er enig i at det er ikke noe problm å laste ned fra bukta eller liknende om du har litt IQ i opplokket - en påstand du trollkoste..unnskyld, storkoste, deg med å "argumentere" mot over ørten avsnitt på forrige side.

Nå må du slutte å være så fordømt nedlatende mot de som ikke har allverdens datakunnskap. Det er mange mennesker som har høyere intelligens enn deg som aldri i verden ville klart å sikre seg mot å laste ned virus og andre ulumskheter når de forsøker å piratkopiere.

Lenke til kommentar

Neida, nevne navn strider såvidt jeg et ikke mot retningslinjene så lenge du ikke linker til dem - det var ihvertfall konklsjonen i en tråd med dikusjon rundt reglene ang. dette for en tid tilbake.Uansett har du flere alternativer for Win7 som fungerer på samme måte, nemlig ved å laste før Windows, og emulere at en SLIC-tabell finnes i BIOS. De bedre av disse (eks.Daz sin) har aldri blitt berørt av noe kluss fa MS sin side.

Xp tok derimot den mest populære cracken EN gang, men det var mest for gjør folk oppmerksommme hvis de hade kjøpt PC-en med piratwindows, og var en del av en større kampanje der du fikk en ny lisens gratis dersom du fortlate dem hvor du hadde kjøpt PC-en med piratlisens. Var visstnok ikke vansklig å omgå denne heller, men sikkert nok til at mange anlige brukere heller gikk for et lovlig alternativ neste gang. Det virker egentlig ikke som om de har hatt noe mål om å hindre "topp femprosenten" i å piratkopere.

Nå får man jo ikke kjøt maskiner uten WIn lenger, så det er vel snart ikke et problem. :/

red@KAS: Selvfølgelig. Men det var ikke veldig vanskelig å skjønne at datakunnskap var en forutsetning i innlegget til TMB og andre som kom med påstanden. "Det er lett å unngå med litt IQ, med mindre du har veldig høy IQ men kan veldig lite om data" blir liksom littoverdrevent tungvindt, synes du ikke? Dette er tross alt et anske teknik nlagt forum, med en artikkel som omhandler piratnedlastning av OS, da synes jeg den påstanden er helt kurant å komme med, uten all verdens forehold om at man trenger litt datakunnskap også. Det burde på en måte være innlysende, burde det ikke?

Dessuten; hvor intelligent er du hvis du vet du ikke har nok kunnskaper om data til å sikre deg mot virus når du piratkopierer, men likevel pirakopierer? ;)

Endret av NgZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

.. En av releaserne på en side jeg var aktiv moderator på en stund, mente at 90% av pre-releaser av populære spill, og Windows, var lekket av ansatte hos bedriften. Han trodde også bestemt at det nesten alltid ble gjort med overlegg for å promotere releasen, men også for å få et inntrykk av hvor interessert folk var.

SP3 for xp for eksempel. Husker at det var en rar episode - hvis du vet at entusiastene er veldig interessert i å installere om igjen for å bli kvitt et problem, så er det verdifull informasjon.

Og hverken jeg eller noen andre tilfeldige folk har det med å sitte på krypterte nøkler fra MS. Eller kunne tenke oss å bryte loven, grovt, for å få tak i en obskur pre-release av et OS. Så selv om han fyren her hadde en del rare teorier, så hadde han nok også rett innimellom.

Lenke til kommentar

på den andre siden så er vist ikke den en helt uavhengig av den andre likevel

Forstår det slik at de vil ha et overlay som går igjen på mobil, desktop, nett, osv., som er basert på start-menyen og programreferanser.

Du vet.. som gnome, kde, osv., bare mer rotete :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...