Gjest Slettet+1345dfsa Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Hei, Jeg går nå på en streng candida diett nå for å forsøke å bli frisk. Har gått på denne nå i 3mnd og blitt betraktelig mye bedre. Jeg har derimot et par spm. og håper noen her har svar eller kan dele erfaringer med meg. Er det noen her som har erfaring med candida? Hvor lang tid tok det før du/dere ble frisk? Hvordan vet man at man er bra nok til å slutte på dietten? Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 (endret) Hei, Bortsett fra i svært kompliserte tilfeller med svært svekket immunforsvar og sepsis, lar Candida-infeksjoner seg oftest behandle gjennom bruk av enkle antimykotika. Du nevner ikke hva slags infeksjon du har fått; noen steder kan den være tilbakevendende, for eksempel i skjeden. Det er uansett ikke bevist at dietter av noe slag har noen innvirkning på slike infeksjoner, og jeg må her si meg enig i det Brynjulf Barexstein skriver her (kanskje finner du noe nyttig): http://www.lommelegen.no/legesvar/candida-diett I forhold til vestlig medisin, kan du altså trygt slutte med dietten. Endret 3. august 2012 av Pixma Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1345dfsa Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Hei, Bortsett fra i svært kompliserte tilfeller med svært svekket immunforsvar og sepsis, lar Candida-infeksjoner seg oftest behandle gjennom bruk av enkle antimykotika. Du nevner ikke hva slags infeksjon du har fått; noen steder kan den være tilbakevendende, for eksempel i skjeden. Det er uansett ikke bevist at dietter av noe slag har noen innvirkning på slike infeksjoner, og jeg må her si meg enig i det Brynjulf Barexstein skriver her (kanskje finner du noe nyttig): http://www.lommelegen.no/legesvar/candida-diett I forhold til vestlig medisin, kan du altså trygt slutte med dietten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1345dfsa Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Takk for svar Problemet mitt er at jeg blir dårlig, trøtt, får vondt i hodet, luft i magen, kløe i skjeden, tett i nesen osv når jeg spiser "normalt". Dette har holdt seg unna nå som jeg har gått på dietten. Så jeg føler meg allment mye bedre nå en før jeg begynte på den. Leste artikkelen du delte, synes han kom med ett veldig godt svar. Jeg vil derimot ikke slutte på denne dietten før jeg kjenner meg sikker på at "symptomene" ikke kommer tilbake. Er redd for å bli så dårlig som jeg var igjen.. Så er der jeg er nå, lurer på hvor lang tid det kan beregnes å ta før jeg kan anse meg som "frisk". Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Takk for svar Problemet mitt er at jeg blir dårlig, trøtt, får vondt i hodet, luft i magen, kløe i skjeden, tett i nesen osv når jeg spiser "normalt". Dette har holdt seg unna nå som jeg har gått på dietten. Så jeg føler meg allment mye bedre nå en før jeg begynte på den. Leste artikkelen du delte, synes han kom med ett veldig godt svar. Jeg vil derimot ikke slutte på denne dietten før jeg kjenner meg sikker på at "symptomene" ikke kommer tilbake. Er redd for å bli så dårlig som jeg var igjen.. Så er der jeg er nå, lurer på hvor lang tid det kan beregnes å ta før jeg kan anse meg som "frisk". Skjønner godt at du da vil fortsette på dietten. Hvis symptomene konsekvent kommer tilbake igjen når du spiser "vanlig", og forsvinner når du går på dietten, er det (i hvert fall etter vestlig medisin) lurt å utelukke intoleranse overfor diverse mattyper. Denne utredningen kan skje i samråd med lege. Tenk også hva du spiser til vanlig som du ikke får i deg gjennom dietten. Kan ellers selvsagt ikke svare på spørsmålet ditt. God bedring, i hvert fall! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Det som egentlig har vært sagt til nå er dekkende for Candida infeksjon. Det som Pixma er inne på er essens, for du vil få oppblomstring så fort du begynner å spise høvelig høyglykemisk igjen om du ikke får nedregulert soppen. Har vanskeligheter med å forstå hvorfor mange leger ikke anbefaler probiotika når man går på antibiotika (tas til forskjellig tid) for å nettopp forhindre dette problemet. Greit nok at antibiotika tar mye bakterier og at det er vanskelig å erstatte alt, men om man ikke gjør noe så er man i alle fall dårligere rustet til å repopulere en høvelig homeostatisk flora Tarmfloraen er ekstremt viktig for god helse, og det å gi soppen en slik vekstmulighet synes jeg er unødvendlig, når det er dokumentert hva som skjer. Det å spise "sukkerfritt" er således noe som må kombineres med måter å balansere floraen på, ellers blir det et livsprosjekt. Jeg jobber med matintoleranse og urtemedisin, og jeg kan skrive under på det Pixma sier om dette. Matintoleranse må være under kontroll under en tilhelingsprosess. Om du har et betent tarmsystem så kommer du sjelden noe vei, og den belastningen det har over tid er stor, og det går ut over hele kroppen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1345dfsa Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 (endret) Jeg skulle kanskje sagt hva/hvordan jeg har gjort det så langt. Jeg kuttet sukker og gjær fra min kost allerede sommeren i fjor. Etter jul tok jeg mer tak i problemet og fikk anbefalt peud'arco og kapsylsyre for å få bukt med soppen. Da hadde jeg ikke helt motivationen til å ta tak i kosten helt 100%. F.o.m april i år har jeg gått på den strenge candida dietten, som da også er laktose- og glutenfri. I tillegg til denne tok jeg olivenblads ekstrakt og kapsylsyre i 2mnd som og skulle hjelpe på mot soppen. Etter dette begynne jeg med probiotika for å bygge opp tarmflotaen igjen. Midt under dette fikk jeg homeopat medisin, b6, som jeg fortsatt tar. Jeg ser ikke bort i fra at jeg har matintoleranse, er litt derfor jeg har valgt den strengeste dietten for å være "på den sikre siden". Men du som jobber med urtemedisin og matintoleranse, har du hatt noen mer erfaring rundt dette? Og har du noen tanker om hva/hvordan jag har gjort ting så langt? Takk Endret 3. august 2012 av Slettet+1345dfsa Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Jeg har behandlet candida infeksjoner med nettopp matintoleransetest og høypotent urtemedisin (ekstrakter av virkestoffene) samt en del spesialtilpasset ernæring og probiotika for å gjøre livet surt for soppen og understøtte kroppen og fått folk helt frisk av candida. Når du er frisk igjen, noe som kan ta alt fra 3 mnd til 2 år på kurative tiltak, så kan du mest sannsynlig spise det du vil igjen, så lenge du ikke bare spiser komfortmat. Det er fullt mulig å slå tilbake dette, men da må man være motivert og metodisk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1345dfsa Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Jeg har behandlet candida infeksjoner med nettopp matintoleransetest og høypotent urtemedisin (ekstrakter av virkestoffene) samt en del spesialtilpasset ernæring og probiotika for å gjøre livet surt for soppen og understøtte kroppen og fått folk helt frisk av candida. Når du er frisk igjen, noe som kan ta alt fra 3 mnd til 2 år på kurative tiltak, så kan du mest sannsynlig spise det du vil igjen, så lenge du ikke bare spiser komfortmat. Det er fullt mulig å slå tilbake dette, men da må man være motivert og metodisk. Jeg har behandlet candida infeksjoner med nettopp matintoleransetest og høypotent urtemedisin (ekstrakter av virkestoffene) samt en del spesialtilpasset ernæring og probiotika for å gjøre livet surt for soppen og understøtte kroppen og fått folk helt frisk av candida. Når du er frisk igjen, noe som kan ta alt fra 3 mnd til 2 år på kurative tiltak, så kan du mest sannsynlig spise det du vil igjen, så lenge du ikke bare spiser komfortmat. Det er fullt mulig å slå tilbake dette, men da må man være motivert og metodisk. Tusen takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå