aklla Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Jeg sitter å funderer på om jeg ikke skal få gjort ett par små-jobber her, bytte fra vanlig lys-sokkel skrudd fast i taket til en kontakt oppe ved taket så jeg kan sette opp lampe selv. Tipper man må bytte ut ledningen til koblingsboksen også da ledningen er veldig gammel. Er bare snakk om ca 1 meter ledning. Det andre er å bytte ut en dimmer til en vanlig bryter, med dimmeren bare flimrer halogen-pærene. Evt. er det noe annet man kan gjøre her? Noen som har peiling på hva noe slikt kan koste totalt? Blir nok noen større jobber etterhvert, men lurer på om jeg ikke kanskje skal ta dette med en gang eller samtidig med større ting Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 tipper du har feil dimmer/defekt dimmer, halogen er noe av det letteste å dimme, og flimring er ikke vanlig. hvis du skal bytte dimmeren koster den litt avhengig av type et sted rundt 1000 kr. En bryter koster vel i størrelsesorden 200. det samme gjør stikkontakten. 1 m PR og festemateriell kommer på ca 70 kr. + hva som høres ut som 2,5 timer jobb inkl. kjøring, sluttkontroll og papirarbeid. à ca kr 750 inkl. moms litt avhengig av hvor i landet du holder til. husk å beskrive jobben godt så montøren får med seg riktig utstyr (spesielt hvis du skal bytte dimmeren finnes det et utall forskjellige typer. hvilken type, og antall pærer er relevant informasjon Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Det andre er å bytte ut en dimmer til en vanlig bryter, med dimmeren bare flimrer halogen-pærene. Evt. er det noe annet man kan gjøre her? Er det 12V eller 230V halogen? Har dette virket tidligere, er det nok feil på dimmeren. Dersom det har vært slik "hele tiden" og er 12V, kan det være at du har feil type dimmer. Prøv å koble til ut til en lampe med vanlig lyspære i stede for halogenarmaturen (dersom du har stikkontakt til halogenarmaturen) og se om den funker da. Dimmer er en fordel i forhold til bryter, da pærene varer mye lenger når de ikke står på 100% konstant. Bytte til ny dimmer av god kvalitet (Elko) vil nok løse problemet. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. august 2012 Forfatter Del Skrevet 3. august 2012 SirAmp: ca tusenlappen da, bor under 10 min fra flere elektrikkere, så reisetiden er minimal. Syntes 2,5 timer høres veldig drøyt ut for noe jeg selv kunne fikset på under en time, inkl. handling av det jeg trenger. Men det er vel mer jobb enn bare det som skjer hos meg Er ganske sikker på at det er dimmeren, har å måle motstanden på dimmeren, ingenting skjer når jeg vrir på dimmeren, og det er ikke en jevn lyd, men veldig hurtig piping. Har vært slik siden jeg flyttet hit for under ett år siden. Dimmingen har ingen som helst funksjon, utenom vesentlig mindre lys enn ved 100%, vil anta jeg har 60-70% lys. Er 230V halogen som drar 50w, 6 stk halogen. Dimmeren er en ipas 9240016... Kan sikkert prøve å koble til en vanlig lampe, må se om det er mulig først, uten for mye mekk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Dimmeren din har en max last på 300 W ved GU10-halogen. Blir det noen forskjell om du napper ut 2-3 pærer? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. august 2012 Forfatter Del Skrevet 3. august 2012 Nope. Prøvd alle utenom 1 også, samme flimringen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Da er jeg enig med SirAmp over: Bytt dimmer. Jeg har god erfaring med Elko, denne skulle dekke ditt behov til en grei pris, og CO finnes mange steder: http://www.clasohlson.com/no/Dimmer,-Elko-RS/Pr324347000 Merk tekst på siden: Elinstallasjoner skal kun utføres av registrert installasjonsvirksomhet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå