Gå til innhold

Pc til ca. 5000 +/-

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal kjøpe en pc til poden (8 år), vil bli brukt til surfing, litt nettspilling og Minecraft.

Ønsker å kunne ha muligheten til å oppgradere senere, da han garantert kommer til å ville spille kraftigere spill senere

Har skjerm, tastatur og mus fra før.

Har sett på denne:

http://www.netonnet.no/art/data/stasjonaer-data/stasjonaere-datapakker/datapakke-22-tom/compaq-cq2729eovw228tr/172206.4020/

(denne var med skjerm men ganske billig, er usikker på ytelsen)

Ellers så har jeg sett på flere nettbutikker på enkeltkomponenter for å bygge selv.

Er det noen som har noen gode tips & råd her?

Forslag til komponenter til bygging er ønskelig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Merkemaskiner (Compaq, HP, etc.) har ofte egne standarder på ting som gjør senere oppgraderinger litt annerledes enn ved selvbygg (kanskje har strømforskyning andre kontakter enn standard og dermed må byttes også for eksempel).

Budsjettet er ikke stort, men det bør la seg gjøre å få til noe der. La meg se på det i morgen tidlig, så skal jeg komme med et forslag til deg. Da kan jeg også tipse om senere oppgraderinger.

Har poden behov for å lagre store mengder data? Eller det jeg egentlig lurer på, vil du ha en HDD (tradisjonell snurredisk) eller en SSD i maskinen? En SSD er langt raskere, men du får ikke de samme størrelsene som ved de tradisjonelle HDD'ene (1TB HDD (1000GB) vs 128GB SSD til omlag samme prisen).

-Deluze

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Da har jeg satt sammen et forslag med Intel i3-2120 som prosessor.

Det ender på litt over 5000,- (jeg har en studentkonto, så endelig pris for ikke-student vet jeg ikke), men man kan fjerne noen hundrelapper relativt fort.

Men(!) pakken til Komplett er svært konkurransedyktig innenfor dette budsjettet. Faktisk tar Komplett 4-500,- mer for delene om du kjøper dem løse. Dermed er det et kraftigere skjermkort i pakken til Komplett i forhold til hva jeg har fått plass til.

HD 7770 som jeg har med er nok til å gi en god spillopplevelse i mange spill, men de nyeste spillene må justeres litt ned på grafikkfronten. HD 6870 er omlag 20-30 % kraftigere enn HD 7770 og koster 50% mer.

Jeg kan jo legge til at jeg sitter i dag med et skjermkort som yter omtrent som et HD 7770 og storkoser meg med det.

post-158996-0-83432900-1343984135_thumb.png

Min dom er at Komplett's oppsett er mer ytelse for pengene enn mitt. Mitt oppsett har riktignok hakket bedre (kvalitetsmessig) komponenter her og der.

Begge maskinene vil gi poden mer enn nok PC.

Ved senere tid, når andre og mer krevende spill har blitt spennede vil det være naturlig å oppgradere skjermkortet, etter det prosessor og hovedkort.

Når du kjøper nytt skjermkort må du være sikker på at strømforskyningen er kraftig nok til for det nye kortet.

-Deluze

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...