Gå til innhold

Tror jeg må investere i et nytt skjermkort...

Anbefalte innlegg

Okay, PC'en min har fungert relativt feilfritt siden jeg bygde'n for noen år tilbake. Men jeg mistenker at skjermkortet mitt kunne vært sterkere for å få full utnyttelse av den aldrende makinvaren. Dette er min PC:

Intel Core 2 Duo E8400 3ghz

Kingston DDR2 PC2-5300 (2GB x 2)

Abit IP35 Pro

Soundblaster X-Fi Gamer lydkort

XFX Geforce 9800GTX

Corsair VX550W strømforsyner

Kjører (desverre bare) Vista 64 bit, men jeg har ikke tro på at det har så mye å si for den generelle ytelse i spill.

Er det sannsynlig at det er skjermkortet som er flaskehalsen på dette systemet? Vil jeg få stor utnytte av å bytte ut skjermkortet, eller er det meningsløst? Har lagt av 1500 (og kan gå bittelitt høyere, så lenge det er under 2000) til oppgradering, noen som kan gi meg et godt tips?

Endret av StarEye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skyrim har blitt spillt en del, men har måttet unngå alt av anti-aliasing for å få det til å kjøre tilfredsstillende. Ønsker å kjøpe GTA5 når det måtte komme, og Sleeping Dogs er rett rundt hjørnet. Har ikke tro på at disse spillene kommer til å fungere optimalt på det skjermkortet for eksempel.

Saint's Row 3 har jeg også unngått å spille fordi det kjører såpass dårlig på PC'en. Har en del spill på Steam jeg har spart til jeg får bedre maskin... Driver: San Fransisco, LA Noire, selv de gamle Stalker spilla har jeg utsatt.

The Witcher 2 har jeg allerede tvunget meg gjennom en gang med alt på det laveste, men har ønske om å komme meg gjennom det minst en gang til.

Endret av StarEye
Lenke til kommentar

Skjermkortet der vil ikke kjøre GTA-V flytende nei, og prosessoren er veldig gammel. Bare å investere i en helt ny pc (eller oppgraderingspakke)

Nvidia GeForce 650/660 er rett rundt svingen, så du burde vente på dem. De er skjermkort i middelsklassen og burde ikke koste så mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du "investerer" ikke i skjermkort. Du kjøper det for fornøyelse.

Med mindre du har bodd under en stein de siste 10 årene burde du vite at man bruker ordet investere også når man skal spare til noe/kjøpe noe ;)

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Med mindre du har bodd under en stein de siste 10 årene burde du vite at man bruker ordet investere også når man skal spare til noe/kjøpe noe ;)

Feil. Folk bruker det feilaktig. En investering er noe som er sannsynlig å gi avkastning over tid. Påløper et grafikkort seg verdi over tid? Nei, derfor er det ingen investering. Folk burde slutte å bruke dette begrepet på steder det overhode ikke hører hjemme. Det høres fjollete ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+152

gå for en total oppgradering av hk, cpu, psu, ram og gfx. her har du et kjapt og greit oppsett til en grei penge for spilling de neste 3 årene med mindre du bestandig krever full fres http://www.komplett....92-46F859171FA6

Siden pcen er først og fremst til spill, kan du droppe i7 og hjeller gå for en i5, f.eks 3750K, og spare 800~

Lenke til kommentar

Jeg ser på det som en investering, i og med at jeg får glede av den. Jeg vet godt hva det betyr. Om man føler seg støtt av at jeg bruker det, så får man ta det på sin egen kappe.

GTA V kjører nok bedre enn GTA IV, og det kjører allerede halvveis akseptabelt på min PC (bedre en PS3/X360 hvertfall, og det ser bedre ut også),

Er tydeligvis mange som har penger her inne... men nå har jeg altså ikke råd til en full oppgradering. Det er enten dette, eller ingen - og har litt ønske om å maksimalisere potensialet til maskinen før jeg går for full oppgradering en gang i løpet av 2013.

Lenke til kommentar

Det gir god avkastning i glede over å ikke sitte med 2fps i spill. Equals good investment!

Med den logikken er det en investering å gå på byen.

Skjermkort er en nødvendig utgift for å spille på PC, i likhet med at alkohol er en nødvendig utgift for å feste.

EDIT:

For de spillene du ser på vil det hjelpe litt med nytt skjermkort, men du må ha ny prosessor og hovedkort for å se den fulle effekten til et nytt skjermkort.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Et GTX 560 Ti vil gi deg en god ytelsesøkning i spill frem til du oppgraderer resten.

Hvilken type (modell) strømforskyning har du? Og hvor gammel er den?

-Deluze

Hah, jeg tok feil. Strømforsyneren er av typen Corsair VX550W (altså ikke 450w som jeg trodde). Den er like gammel som resten av systemet, alt er satt sammen på samme tid.

EDIT: Takket være det fine konseptet ordrehistorikk, så fant jeg ut av strømforsyneren (og resten av systemet er fra juni, 2008.

Hel-oppgraderingen vil skje fra scratch, dvs kabinett + alt av internt utstyr byttes ut. Den gamle PC'en blir enten solgt videre, eller så får kona den.

Endret av StarEye
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

tja vis du skal ha en full oppgradering neste år så ville jeg spart de 1500kr du har tenkt å legge i skjermkortet og heller bruke de på ny rigg neste år. innen den tid har det kommet ut flere skjermkort, og det å prøve og presse ut 2 flere fps er ikke verdt 1500kr! gå da heller for en ny rigg neste år hvis det er planen din

Lenke til kommentar

Med GTX 560 Ti oppgradering:

Skyrim vil bli penere, men ikke forvent å kunne øke noe særlig annet enn AA, skyggeinnstillingene i det spillet spiser enormt med CPU.

GTA5 kan du regne med vil være en like elendig port som GTA4, Rockstar har ikke verdens beste rykte på seg her. Massiv prosessorytelse er ekstremt viktig i Rockstar-portene som GTA4 og LA Noire.

Saint's Row 3 elsker prosessorytelse, men du vil kunne kjøre penere grafikkinnstillinger.

Driver: SA har jeg ikke peiling på, regner med dette ikke krever så mye CPU.

STALKER-spillene kjører på en kjerne, men de er veldig glad i grafikkytelse også.

The Witcher 2 krever en vanvittig med prosessorytelse for å kjøre jevnt og pent, om du sleit på low vil jeg ikke være overrasket om du sliter på low med nytt skjermkort.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Ærlig talt vet jeg ikke hvorfor det er så mye fokus på nøyaktiv hva jeg ønsker å spille. Spørsmålet er egentlig om å gå fra det skjermkortet jeg har, til en GTX 560 Ti (som antakelig er det beste alternativet) vil gi meg betydelig bedre ytelse på nåværende maskinvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...