Gå til innhold

[Løst] Ultrabook: Hvilken modell skal jeg gå for?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nå lenge sett på en Ultrabook mtp. studier (gammel skolepc har kræsjet)

Jeg har allerede en velutstyrt stasjonær maskin, den bærebare skal kun brukes til notater og koding på skolen, samt litt film på farten.

Har kokt ned til:

Asus Zenbook Prime UX32VD (med i7)

Nok muskler (i7), greit med RAM (kan oppgraderes), utrolig god skjerm (IPS, full HD) med litt lightbleed når skjermen er mørk, men dette vil ikke gå ut over mitt bruk.

Det som trekker ned er spesielt harddisk-løsningen: jeg har ikke behov for mye plass. En enkelt SSD på 128 GB eller mer hadde vært tilstrekkelig.

GPUen har jeg heller ikke noe egentlig behov for, ettersom jeg egentlig spiller svært lite, og spesielt ikke på skole/på farten. Samtidig ser jeg at dette kunne være kjekt eks. i juleferien (stasjonære står da hjemme).

Batterilevetiden varierer veldig med hvem du spør, men har funnet ut at det antagelig ligger rundt 5-6 timer, noe som ville være tilstrekkelig, men det burde gjerne være mer.

Problemene mine med denne maskinen kan ordnes ved å oppgradere harddisken og RAM, men det trekker prisen opp enda mer. Jeg er ikke interessert i å bruke for mye penger på dette.

Asus Zenbook Prime UX32VD (med i5)

Identisk med foregående, men har i5 2. gen som er helt okay. Billigere enn foregående (sparer 1k). Samme dilemma med harddiskene, samt at jeg betaler for ekstra GPU som jeg EGENTLIG ikke har noe voldsomt behov for. Det som virkelig gjør at denne IKKE faller i smak i forhold til den dyrere modellen er det faktum at oppløsningen er lavere (hvem aner hvorfor?). Samme skjerm, samme GPU osv. men i5 og lavere oppløsning.

Toshiba Satellite Z830-11H

Grei CPU (i5 2. gen), 6 GB RAM, bedre batterilevetid, bare SSD ved kjøp, mye koseligere pris. Dårligere skjerm (TFT, lavere oppløsning)

Inntrykk av at byggekvaliteten på denne ikke er like god som på Asus, den skal dessuten støye litt mer. Den er videre svært mye lettere, men det har egentlig ikke så mye å si for meg.

Mitt viktigste spørsmål er om erfaring på Toshiba-maskinen. Noe om byggekvaliteten på den kontra Asus? Hvilen av disse ville dere valgt?

Evt. andre maskiner som kan oppfylle mine ønsker? Altså:

- Omkring 13", så god skjerm som mulig

- i5/i7

- SSD (alene, minst 128 GB)

- Backlit keyboard

- Minst 4 GB RAM og mulighet for oppgradering ELLER 6 GB RAM (eller mer)

- Pris: 8500 kr eller mindre.

Har forøvrig allerede sett på MacBooks. Pris og at jeg ikke er en voldsom fan av det kjempehvite utseendet støter meg bort fra de maskinene.

Trenger virkelig litt input her.

På forhånd, takk. :)

EDIT: Da jeg postet dette hadde jeg allerede lett i flere timer. Ettersom jeg trenger maskinen snart og er drittlei av å se på laptoper av ulike slag, gikk jeg for en UX32VD med i7 med det i tankene at HDD og RAM kan oppgraderes. Denne muligheten i seg selv gjør at den er verdt litt ekstra.

Regnes som løst. Selv om ingen personer hjalp til, var det å skrive tankene ned til stor hjelp.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...