Gå til innhold

Windows XP/2000 nettverk + users..

Anbefalte innlegg

På skolen min er det sånn at på hver pc man er kan man logge seg inn på samme konto.. Noe a la det vil jeg ha hjemme. Dvs at jeg lager bare 1 brukerkonto på en server, og at den "deler" den ut til de andre windows maskinene, slik at jeg kan logge på dem med samme konto... (Uten å lage en ny konto i hver pc...)

Hvordan gjør jeg dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel noe Active Directory/Roaming profiles greier. Jeg prøvde det under Windows Server 2003, men fikk ikke det til å funke.

Så hvis noen hadde giddet å fortalt hvordan det gjøres hadde det vært glimrende! (Ja jeg vet det finnes masse info på internett, men det er det som er problemet. Det er alt for masse, og er vanligvis oppskrift på hvordan du setter opp et supersikkert nettverk for store bedrifter).

Lenke til kommentar
Det er vel noe Active Directory/Roaming profiles greier. Jeg prøvde det under Windows Server 2003, men fikk ikke det til å funke.

Så hvis noen hadde giddet å fortalt hvordan det gjøres hadde det vært glimrende! (Ja jeg vet det finnes masse info på internett, men det er det som er problemet. Det er alt for masse, og er vanligvis oppskrift på hvordan du setter opp et supersikkert nettverk for store bedrifter).

Her er en ganske grei måte å beskrive hvordan en setter opp roaming user profile:

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;302082

Lenke til kommentar
Her er en ganske grei måte å beskrive hvordan en setter opp roaming user profile:http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;302082

Den har jeg blitt henvist til før. Funket ikke det heller. :( Får en feilmelding når jeg prøver å logge på. Husker ikke hva som stod der, men jeg har postet det her i forumet en plass tror jeg.

Lenke til kommentar
Her er en ganske grei måte å beskrive hvordan en setter opp roaming user profile:http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;302082

Den har jeg blitt henvist til før. Funket ikke det heller. :( Får en feilmelding når jeg prøver å logge på. Husker ikke hva som stod der, men jeg har postet det her i forumet en plass tror jeg.

Det som jeg erfart er at man ofte ikke setter riktige rettighteter i topp nivået på mappestrukturen der du har samlet brukerprofilene, eller at det er galt konfigurert i AD. Men det kan jo være mange grunner til at det går feil, men det greieste hadde jo vært å hatt feilmeldinga....

Lenke til kommentar

Okey, feilmeldingen jeg fikk var ikke mer avansert enn denne:

Windows did not load your roaming profile and is attempting to log you on with your local profile. Changes to the profile will not be copied to the server when you logoff. Windows did not load your profile because a server copy of the profile folder already exists that does not have the correct security. Either the current user or the Administrator's group must be the owner of the folder. Contact your network administrator.

Jeg har også prøvd å endret navn på NTuser.DAT filen til NTuser.MAN, slik det stod at jeg skulle en plass.

Brukeren jeg prøvde med hadde administrator rettigheter på begge PC-ene.

Lenke til kommentar

Hei!

Etter feilmeldingen å dømme er ikke rettighetene til mappen eller filene i profilmappen på plass. Logg på serveren med en administratorkonto (Terminal services kan jo brukes). Kopier en profil som passer (gjennom system og brukerprofiler under kontrollpanel) til en plassering på serveren, denne profilen plasseres i en undermappe i en delt mappe (delt til alle) - gi rettigheter til brukeren som skal bruke profilen i denne undermappen og pass på at rettighetene blir overført til underliggende filer og mapper- sett opp kontoen i domenet til brukeren og spesifiser adressen til nettverksprofilen for denne brukeren, f.eks. serverprofilerbruker ("profiler" er i dette tilfellet den delte mappen på serveren som inneholder profilene til brukerne). Når du logger deg på domenet skal denne profilen brukes hvis rettighetene er i orden.

Hvis du vil at dette skal være en "Roaming profile" endrer du endelsen på filen NTuser.dat til NTuser.man. Dette betyr at du ikke får forandret profilen, dvs at alle endringer du gjør med skrivere, skrivebord o.l. blir ikke lagret når du logger deg av. Er endelsen .dat kan du forandre på profilen din. Ok? :o

Lenke til kommentar

Ok, her kommer en oppskrift!

Lag en mappe på en partisjon (f.eks D:Profiles). Share denne og sett Share rettighet "Everyone Full Control". Sett NTFS rettighet til "Users Change og Domain Administrators og System til Full Control.

Deretter lager du en testbruker/template på følgende måte: New User, fyll inn brukernavn f.eks Template, lag et passord (ikke så viktig for et hjemmenettverk, men i bedriftssammenheng). Kyrss av for "User cannot change password", "Password never expires", "Account disablet". Under fliken Profiles, Profile Path skriver du følgende [din_serverprofiles%username%] Bytt ut din_server med navnet på serveren din, la det andre være som det er.

Så høyreklikker du på Template-brukeren og velger Copy og fyller inn et nytt brukernavn og nytt passord. Denne brukeren får da et nytt unikt navn og et nytt passord og kan logge seg på hvor som helst i domenet fra en pc. Men ikke servere, brukere har som standard ikke tilgang til å logge seg på lokalt på en server, bare via nettverket.

Å rename NTuser.dat til NTuser.man hjelper ikke på det som seigmann ville gjøre. Det medfører bare at en profil ikke kan gjøres endringer på, altså at en bruker kan lage nye snarveier/mapper osv men de vil ikke bli lagret, så neste gang brukeren logger på, er alle selvlagde endringer på profilen borte. Altså har dette egentlig ikke noe med roaming profile å gjøre, bortsett fra at mandatory profiles (NTuser.man) må alltid være en roaming profile før du endre til NTuser.man.

Merk at alt dette krever et domene og hvordan man setter dette opp i w2k3 er en helt annen lekse og lar seg ikke gjøre å skrive her i forumet, da må nok kjøpe deg en bok! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...