Gå til innhold

Oppgradering av gammel PC

Anbefalte innlegg

Hey! Jeg har en litt eldre PC jeg bygde for en stund tilbake. Den har Core 2 Duo E8500 prosessor og litt eldre deler generelt.

Greia er at jeg oppgraderte grafikkortet til et Sapphire 6970, og har egentlig bare hatt problemer med at maskinen har blitt tregere. Jeg har forstått det slik at maskinen min har så mange andre eldre komponenter at det blir en slags flaskehals i hastigheten på maskinen.

Jeg tenker derfor å oppgradere til en meget sterk prosessor, nytt hovedkort og RAM. Muligens også en SSD disk.

Kan dere hjelpe meg litt med hva som funker og hva jeg burde kjøpe. Budsjett burde ikke være alt for høyt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, ved oppgraderinger er det viktig at strømforsyningen din er på stell. Kan du poste merke, modell, størrelse (antall Watt), samt alder?

Hva skal maskinen brukes til, og hvilket budsjett har du?

En god oppgradering for en spillemaskin vil være:

Prosessor: i5-3570K

Hovedkort: ASUS P8Z77-Pro

Minne: Corsair Vengeance LP 2x4GB

SSD: Samsung 830 128GB

Alternative SSD'er er Crucial m4, Intel 320, Intel 510.

Hvis dette er litt mer enn hva du har lyst til å bruke er det mulig å finne litt billigere deler. Billigere hovedkort vil si at du mister noen funksjoner, samt får hakket dårligere/mindre bra komponenter.

-Deluze

Edit: i7-3820 er en Sandy Bridge prosessor, og i7-3770K er en Ivy Bridge prosessor, altså er 3820 en generasjon eldre (i teorien, selv om det blir litt annerledes med LGA2011 plattformen). 3820 var også 38$ billigere når den ble lansert enn det 3770K var.

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Har en Corsair HX 750, tipper den er snart 2 år gammel.

Jeg trenger en maskin som kan redigere tung HD (Filmstudent), så gjerne en i7 tenker jeg.

Hva med de pakkene, er det noe å anbefale, den med 3770K?

Endret av Axxis
Lenke til kommentar

En HX 750 er en god strømforskyning, så da trenger du ikke tenke mer på det.

Pakken med i7-3770K er helt sikkert grei. Jeg sier det på den måten da jeg ikke har satt meg inn i hovedkortene fra MSI denne gangen, men MSI er jo en god produsent.

For å redigere film er en i7-3770K den eneste veien å gå på denne hyllen. Ellers er det LGA2011 plattformen (arbeidsplattform), men da blir det raskt litt dyrere. Om LGA2011 eller tilsvarende er interessant vil jeg anbefale deg å vente på neste generasjon til neste år.

Jeg vil også anbefale 16GB RAM.

Sjekk prisene på komponenter også løst, som student er det alltid greit å spare der det kan spares. Jeg blir heller ikke forundret om Dustin home er litt billigere (de har også billig frakt).

-Deluze

Lenke til kommentar

Hey. Tenker dette oppsettet

http://www.pixmania.com/no/no/11763173/art/intel/core-i7-ivy-bridge-3770k.html?srcid=1911&CodePromo=oui

i7 3770K

2546,-

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618011#reviews

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

849,-

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746634#extra

ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155

1329,-

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460665#reviews

Noctua NT-H1 Kjølepasta

95,-

Hva synes dere?

Lenke til kommentar

Jeg ville heller ha valgt disse minnebrikkene. De har ikke kjøleribbene på toppen og vil dermed ikke være i veien for en annen prosessorkjøler om du kjøper det etterhvert.

Jeg ville også ha vært skeptisk til Pixmania. De sender varer fra Frankrike (mener jeg å huske), og har vært kjent for å være trøblete når det kommer til garanti-/reklamasjonssaker.

Videre er det påført termisk pasta på kjøleren som følger med prosessoren.

Jeg vil også anbefale deg å slenge med en annen kjøler, dette er en god kjøler til prisen. Jeg er usikker på om det følger med termisk pasta, det er normalt, men jeg kan ikke si det for sikkert. Nettsidene kan heller ikke besvare det, men en mail til Komplett eller en annen butikk vil nok gi deg svar.

Utover det vil jeg anbefale deg å sammenligne priser hos Dustin home. Du kan opprette en studentkonto og få litt rabatter på deler av utvalget, samt gratis frakt over 2000,-

-Deluze

Lenke til kommentar

Jeg ville heller ha valgt disse minnebrikkene. De har ikke kjøleribbene på toppen og vil dermed ikke være i veien for en annen prosessorkjøler om du kjøper det etterhvert.

Jeg ville også ha vært skeptisk til Pixmania. De sender varer fra Frankrike (mener jeg å huske), og har vært kjent for å være trøblete når det kommer til garanti-/reklamasjonssaker.

Videre er det påført termisk pasta på kjøleren som følger med prosessoren.

Jeg vil også anbefale deg å slenge med en annen kjøler, dette er en god kjøler til prisen. Jeg er usikker på om det følger med termisk pasta, det er normalt, men jeg kan ikke si det for sikkert. Nettsidene kan heller ikke besvare det, men en mail til Komplett eller en annen butikk vil nok gi deg svar.

Utover det vil jeg anbefale deg å sammenligne priser hos Dustin home. Du kan opprette en studentkonto og få litt rabatter på deler av utvalget, samt gratis frakt over 2000,-

-Deluze

Tentke ikke på at kjøleribbene tok så mye plass.

Edit: Men kjøler ikke de høye mye bedre?

Tror du de kommer i veien?

Jeg har en Cooler Master n520 vifte fra før jeg tenker å sette på, derfor kjølepastaen.

Sjekker Dustin home nå.

Takk for tipsene!!

Endret av Axxis
Lenke til kommentar

Det kan være at de kommer i veien, men det kan jeg ikke si sikkert da jeg ikke kjenner til kjøleren du har.

Jo, de kjøler jo alltids litt bedre, men minnebrikker i dag (DDR3) har ikke noen problemer med varme. Det er problemer som hører fortiden til. Så da er det ingen grunn til å velge dem.

-Deluze

Lenke til kommentar

Takk for all hjelpen folkens. Dro på med et big tower kabinett også, ettersom mitt midi tower begynte å bli veldig trangt.

Kjøpte nettopp

Intel® Core i7-3770K Processor

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.5Ghz, 8MB, Boxed w/fa

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

Kit w/4x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Low V

ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155

ATX, Z77, DDR3, 2xG3+1xG2-PCIe-x16,SLI/CFX, VGA, D

In-Win Dragon Rider Big Tower Sort

Vifter: 1x 120mm Front, 1x 120mm Topp, 1x 220mm Si

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...