Gå til innhold

Nytt systemkamera og Objektiver, trenger hjelp.(Beklager langt innlegg..)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror kanskje jeg går for 12-50 kitet og 45/1.8 for portrettbruk, og evt en 20/1.8 hvis jeg får lov av lommeboken. Skal uansett av å klå litt i butikken i dag. Håper bare ikke jeg blir mer forvirret av det.

Finnes det forresten noen gode alternativ til de orginale batteriene? Ser at disse er svindyre hos JP. Eller er det fyfy å i det hele tatt tenke tanken på å bruke uorginale batterier?

Noen som har noen tanker for hvor mye jeg kan få for mitt nåværende utstyr? Er 5-6000,- en realistisk sum for D60 med 18-55, 35/1.8G, 50/1.8G og SB-700?

Endret av Windkin
Lenke til kommentar

Det blir en fin start med de to objektivene.

Det finnes gode uoriginale batterier; men jeg har ikke noen linker tilgjengelig. Vet at forumbruker eks har kjøpt noen som ser brukbare ut.

Sjekk denne siden for å få en indikasjon på hva du kan få for utstyret ditt. Tror nok 5000 er optimistisk. Nå tror jeg det blir vanskelig å selge D60 med 18-55mm for mer enn 1500 tilsammen. De to andre objektivene ligger på rundt 1000 lappen, og blitsen rundt 1500.

Lenke til kommentar

Litt kjappe erfaringer :

Batteriene til Em5 sies å vare ca 300-350 bilder. Tok endel bilder inne i en kraftstasjon forleden, mye bracketing og endte opp med 767 bilder der på 1 batteri. Tok noen bilder til etter det og poff kamera slo seg av. Både måler / levetid bør taes med en klype salt :-) Tips: Skaff i allefall 1 ekstra batteri, har 4 selv og det duger en dag med ivrig knipsing.

Batterigrep HLD-6 er ikke et must men praktisk. Grepet på Em5 er litt glatt i forkant og lite å henge fingrene rundt, første delen av HLD-6 hjelper på betraktelig. Nedre biten med plass til ekstra batteri, for portrett modus osv er tidvis meget praktisk og gir et litt mere stødighet/balanse i hele kameraet etter min mening. I tilegg får man noen ekstra fn knapper som kan programmeres etter behov.

Stativfeste "hullet" på Em5 er ikke sentrert på kamera, men oppnår kun sentrering med første halvdelen av batterigrepet på. Så om sentrering av stativfeste er viktig f.eks til panorama så vær obs på dette.

Kit optikken er ok, benytter samme filter størrelse som 35mm til Nikon så passet meg utmerket mtp polafilter o.l. Ikke forvent skarpeste mest perfekte optikken, men helt greit og værtettet som gjør det anvendelig selv på en Norsk sommer :p Solblender er i plastic og ikke rare saken.

Oly sin 12mm er digg. Lyssterk tass, skarpere enn kit optikken og bedre i hjørne. Litt i dyreste laget. Løsningen for montering av solblender med skrue, er tåpelig.

Oly 45mm er plastic-fantastic og lever opp til både plastic og fantastic. Skarp som få, lyssterk. Nærgrense ca 45-50cm så ta closeups av insekter er so so. Meget fin pris. Skarpere enn 12mm. Solblender til denne er plastic og ikke spesielt solid i festet.

Olympus vet å ta seg betalt og vil gjerne ha litt ekstra også da solblendere til objektivene ikke følger med og må kjøpes løst. Disse er heller ikke gratis om du kjøper orginalt.

GS4 "grip strap" er smak og behag. Brukt den litt men den er mere i veien enn til nytte. Første problem er feste mekanismen som forhindrer rask demontering, og i tilegg blokkerer den delvis knapper på HLD6.

RM-UC1 fjernutløser (kabel) kan være praktisk om du skal ta lengre eksponeringer, drive med bracketing osv og skal ha kamera montert på stativ. Enkel sak med skyve lås og eksponeringsknapp. Bruker den mye selv til bkt.

LCD skjermen på Em5 som på de fleste kameraer ikke alltid like lett å benytte i sollys. Her kan du lage deg en enkel solblender du skyver inn fra siden bak skjermen, eller bare bruke en duk over kamera/hode old-school stil. EvF'n er grei men den bruker jeg minimalt da jeg foretrekker enten LCD'n eller optisk søker.

Em5 er mye morro i lite hus, ikke helt perfekt konstruert mtp brukervennlighet men på svært god vei. Holder meg til fast optikken og er veldig godt fornøyd med kvaliteten på disse, litt minus for manglende solblender/relativt dyre/dårlig feste mekanismer, men optisk sett flotte.

Reima til Em5 benytter samme kjedelige festemekanisme som fleste kameraer, anbefaller der å skaffe noen karabinkroker og feste på reima slik at du kan ta reima av-på kameraet raskt etter behov. Slike kroker får du i forskjellige varianter (karabinkrok nøkkelring), jeg bruker slike som sitter på reima som følger sandisk usb-pendrives. På den måten kan jeg fort nappe av reima fra kameraet om jeg skal bruke stativ f.eks.

Helhetlig mye morro med Em5 og stort sett kurrante løsninger. Positivt med enkelt meny system med muligheter for programmering av knapper etter behov, veldig brukervennlig. Mye valgmuligheter for HUD både på LCD/EVF, pluss i margen for det. SCP er et must å enable etter min mening.

Lenke til kommentar

Hei og takk for et langt informativt innlegg, med mange gode tips. Var innom JP og tafset litt på kameraet i dag. Ble positivt overasket over størrelse, da det var noe mindre enn jeg hadde forestilt meg.

Planen nå er å stikke innom igjen i morgen å plukke med meg et eksemplar hjem med kit objektivet og et ekstra batteri. Jeg hadde egentlig tenkt å ta med 45/1.8 i samme slengen, men den hadde de ikke inne for øyeblikket. Kanskje like greit så kan jeg få lekt meg litt med kamera og kit-objektiv, samt solgt unna mitt gamle utstyr før jeg tar en endelig avgjørelse for neste innkjøp, men 45/1.8 kommer nok sannsynligvis i hus ganske kjapt da den ser ut til å gi mye for pengene. Ellers så står både 12/2, 20/1.7, 25/1.4 og 75/1.8 på ønskelisten, men det prioriteres etter behov og økonomi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...