Gå til innhold

Nytt systemkamera og Objektiver, trenger hjelp.(Beklager langt innlegg..)

Anbefalte innlegg

For dere som har lyst kan dere trykke på spoileren å lese hele innlegget(Advarsel! Det er langt og kjedelig, men kommentarer mottas med takk). Alternativet er å bare ta utgangspunkt i at jeg ønsker å bytte ut mitt Nikon D60 med et Olympus OM-D Em-5, hoppe over spilerteksten, og evt kommentere objektivvalgene.

Jeg har i dag en pakke bestående av et Nikon D60 m18-55, 35mm f/1.8, 50mm f/1.8 og en sb-700. En kombinasjon jeg er fornøyd med på flere punkter, men som også har sine ulemper.

Personlig grunner for oppgradering/Systembytte:

- Størrelse/vekt gjør at kameraet innimellom blir liggende hjemme.

- Horribel ISO-ytelse, holdes under 400 med mindre det er et nødstilfelle.

- Mangler mulighet for video opptak.

- Mangler liveview.

- Dårlig skjerm.

- Rimelig slapt autofokussystem.

- Ønske om noe nytt er selfølgelig tilstede.

Grunner for å beholde det jeg har i dag:

- Bruke pengene på noe mer fornuftig. :nei:

- Kamerapakken gir meg i mange tilfeller det jeg ute etter mtp bildekvalitet, så lenge så lenge det er nok lys tilstede.

Jeg hadde lenge bestemt meg for å bytte ut min D60 med ett D7000, men etter å ha fiklet på ett i butikken ombestemte jeg meg rimelig fort pga ergonomien og grepet ikke passet meg i det hele tatt. D7000 er også rimelig stort og tungt.

Altenativer:

Jeg siklet en stund på Fujifilm x-pro-1, men har etter vert slått det fra meg pga dårlig autofokus og video, samt pris. Istedet har jeg vel egentlig bestemt meg for å gå for Olympus OM-D EM-5.

Olympus OM-D EM-5:

Fordeler:

- Ser ut til å gi meg det jeg er ute etter av funksjoner og mer til.

- Av det jeg har sett av tester og bildeeksempler er bildekvaliteten meget god.

- rimelig godt objektivutvalg.

- God skjerm.

- Innebygget søker.

- ISO ytelsen er skal visstnok ikke være helt topp, men etter det jag har sett av bildeeksempler så gruser den min D60 uten problemer. Så for meg er jo dette et klart steg i riktig retning.

Ulemper:

- Mindre sensor, med dårligere mulighet for liten dybdeskarphet(Dette er kanskje ikke et så stort problem som jeg tror?).

- Pris

Kombinasjonen 35mm f/1.8 og 50mm f/1.8 som jeg har brukt på D60 har egentlig passet mitt bruk veldig godt(selv om 35mm i noen tilfeller kanskje blir litt trang) og ønsker noe tilsvarende til mft systemet. Her er jeg litt i tvil men har i utgangspunktet sett meg ut disse to objektivene:

Normal/Walkaround:

Panasonic Leica DG Summilux 25mm f/1.4 ASPH. - ca 5000,-

Skal gi god bildekvalitet men er kanskje i dyreste laget? finnes det noen gode alternativer? Det hadde kanskje vert greit med en "normalpannekake"?

Tele/Portrett:

Olympus Zuiko MFT 45mm 1.8 - ca 2300,-

Denne ser ut til å gi mye for pengene og mulighet for litt lek med liten dybdeskarphet. Finnes det egentlig noen alternativer til denne?

Vidvinkel:

Dette blir evt kjøpt senere. sannsynligvis Olympus sin 12mm f/2.0

Trenger jeg forresten ekstra batteri? Har aldri hatt problemer med tomt batteri på D60.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panasonic 20/1.7 og Olympus 75/1.8 er geniale som hhv lyssterk normaloptikk og portrettobjektiv. Dømrade gode optisk er de også. :)

Påregn mer batteribruk enn på D60 - skjermen er på mye mer og drar strøm.. :)

Kontrollspørsmål: Har du prøvd å tafse på en D5100? :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Olympus sin 75mm ser jo interessant ut, men koster jo nesten 4000 mer enn 45mm/1.8. Panasonic som 20/1.7 er jo noe billigere enn 25m/1.4, og er kanskje litt mer anvendelig? men hvordan er fokushastigheten på denne?

Jeg har vel tafset på det meste av nikon sine DSLR, og har ikke vert fornøyd med grepet på noen av de. Selv om det ville vert mye rimeligere å bare oppgradere til et bedre nikon DSLR hus, er jeg redd jeg ikke vil bli fornøyd med noen av de. Ønske om ha noe litt mer kompakt er også tilstede her.

Lenke til kommentar

På vidvinkelfronten har Panasonic et 7-14mm som etter sigende skal være veldig godt.

Ellers har jo Olympus et 9-18mm om ikke du trenger så mye vidvinkel som Panasonic-en gir.

Takker for tilbakemeldingen, men zoom objektiver er i utgangspunktet uaktuelt. Jeg er mest glad i fastobjektiver og føler jeg får bedre resultater når jeg tvinges til å være litt mer aktiv i bildetakingen. Jeg blir veldig lat med zoom.

Lenke til kommentar

Se denne viddoien for å avgjøre om du vil ha 20/1.7 eller 25/1.4:

Jeg tror de fleste kjøper et av de to ihvertfall, og så er 45/1.8 på en måte obligatorisk. Det er litt som Nikon 35/1.8, som er så godt og så lett og lite og så rimelig at det rett og slett ikke finnes noen unnskyldninger.

Lenke til kommentar

20mm F1.7 eller 25mm F1.4 er et vanskelig valg. Vodeoen Cax linket til sier jo mye så det er egentlig hva du prioriterer. Begge har fordeler og ulemper. Jeg ville i utgangspunktet valgt 20mm selv uten å ta pris med i beregningen. Det er litt videre som er ok for innebruk og du får en mer kompakt enhet når du skal ha med så lite som mulig. Men det er et uavklart spørsmål mht banding på høy Iso med 20mm og E-M5.

http://www.dpreview.com/news/2012/06/12/Olympus-acknowledges-OM-D-E-M5-banding-with-panasonic-20mm-f1-7-lens

Jeg ville avventet (gjør faktisk det da jeg nettopp har kjøpt en E-M5 selv) til dette er avklart.

Når det gjelder 45mm F1.8 ser jeg 75mm er nevnt som alternativ og det får jo bra kritkker. Hvilket du velger er vel en smakssak (hvis du ser bort fra prisen) 45mm F1.8 er nok ikke helt samme klasse, men kanskje bra nok? Alternativet jeg vurderer er Panasonic 45mm F2.8 som har stabilisator som er en fordel hvis du tor det kan bli et Panasonic-hus senere. Er du opptatt av tynn dybdeskarphet er 45mm F1.8 det opplagte valget (av disse to), men for meg er ikke det så viktig og jeg vil heller ha makrofunksjonen til Pansonic-objektivet enn den ekstra blenderen.

Jeg kjøpte forøvrig E-M5 med kitzoomen og Panasonic 100-300mm, og siden 12-50 har en brukbar nærbilde/makrofunksjon (med 43mm) har jeg valgt å ikke kjøpe mer foreløpig. Photokina nærmer seg raskt og jeg avventer hva som lanseres der før jeg eventuelt handler mer.

Avvente er forøvrig mitt råd til deg også siden du allerede har et OK kamera og det sannsynligvis vil komme mye nytt de nærmeste ukene. I "verste" fall kommer det ikke noe relevant og du kan handle E-M5 om et par måneder.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar alle sammen.

Cax: Takk for den youtube linken! Tror nok jeg går for 20mm etter å ha sett den. tror nok som flere her nevner og at den blir litt mer anvendelig pga den litt mindre brennvidden.

seriksen: Nå er vel E-M5 såpass nytt at det ikke ventes noen oppfølger på en stund?

Edit: Er det bare meg eller høres han i den videoen ut som Steven Hawking?

Endret av Windkin
Lenke til kommentar

seriksen: Nå er vel E-M5 såpass nytt at det ikke ventes noen oppfølger på en stund?

Nei, det kommer neppe noen direkte erstatning for E-M5 hvis du er sikker på at det er det og mFT du skal ha. Men ryktene sier nye Pen-modeller, nytt fra Panasonic, nye NEX'er og sannsynligvis fra de fleste andre også.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg føler meg rimelig sikker på valg av E-M5 og mFT. Det egentlig objektivene jeg vingler på for øyeblikket. Det er rett og slett (for?)mange gode å velge iblant. Skal ta meg en tur på Japanphoto i morgen å klå litt. Får håpe det hjelper litt på valget, men for all del jeg har ikke noe hastverk. Det blir nok ikke mer enn to objektiver i første omgang, så jeg vil gjerne prøve å finne det som passer mitt bruk best mulig.

Lenke til kommentar

Det blir nok ikke mer enn to objektiver i første omgang.

Da hadde jeg kjøpt kitzoomen (12-50) som er mye for pengene når det kjøpes sammen med huset (og dyrt kjøpt løst) og et til. Kitzoomen er ikke noe superobjektiv, men veldig anvendelig. Kjøper du 20/25 og 45 har du ingenting som dekker vidvinkelområdet. Kjøper en fast vidvinkel og en normal har du ingeting som dekker (kort) tele.

Lenke til kommentar

Ryktene sier at det kommer en modell til i OM-D serien til Olympus. Den skal plassere seg over E-M5 specmessig. Skal visstnok lanseres på Photokina 18. sept.

http://www.43rumors....xt-8-10-months/

Har også lest dette, men tolker at Pen kommer nå mens det ikke er like klart fra teksten (som er et rykte) når ny OM-D kommer, heller ikke om de blir større/mindre, dyrere/billigere enn E-M5.

Lenke til kommentar

Det blir nok ikke mer enn to objektiver i første omgang.

Da hadde jeg kjøpt kitzoomen (12-50) som er mye for pengene når det kjøpes sammen med huset (og dyrt kjøpt løst) og et til. Kitzoomen er ikke noe superobjektiv, men veldig anvendelig. Kjøper du 20/25 og 45 har du ingenting som dekker vidvinkelområdet. Kjøper en fast vidvinkel og en normal har du ingeting som dekker (kort) tele.

Helt klart et poeng der ang zoomen. Det eneste problemet jeg ser for meg er at det ikke kommer til å bil brukt. 18-55 jeg har nå har blitt brukt på mindre enn 1% av bildene jeg har tatt siden jeg kjøpte 50 og 35 mm. Den blir stort sett liggende hjemme. Hvis jeg tar den med meg på tur blir den stort sett liggende fint i sekken til jeg kommer hjem igjen. Jeg har også hatt en lånt sigma 10-20 et års tid som også ble lite brukt, mest på grunn av de grelle fargene det produserte. Så jeg tror nok jeg vil klare meg uten vidvinkel til jeg evt får spart opp til en oly 12mm f/2.

Så å bytte over til mft og en periode klare meg med to objektiver, vil i praksis ikke være noen forskjell fra i dag da jeg i 99% av tilfellene bruker 35 eller 50mm. Jeg ser selvsagt begrensninger i denne kombinasjonen, da disse to objektivene ligger litt for nærme hverandre i brennvidde og jeg i tillegg mangler vidvinkel.

Jeg tror det ideelle for meg vil nok være noe litt videre enn min 35mm, noe tilsvarende min nikkor 50mm(evt litt lengre), for så å supplere med en fast vidvinkel som er litt videre enn min 18-55mm på 18mm så fort økonomien strekker til.

Siden den er ryktet til å være specet høyere enn E-M5 er det jo nærliggende å tro at den blir dyrere =)

Da blir den i så fall uaktuell uansett.

Endret av Windkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...