Gå til innhold

Ultrabook til student // 7-11k


Anbefalte innlegg

Hei,

Starter på ingeniørstudiet om 2 uker, derfor trenger jeg en ny pc. Har peikte meg ut noen ultrabooks:

Samsung 900X3C - http://www.netonnet.no/art/data/laptop/skjermstorrelse/laptop-11---14-tom/samsung-np900x3c-a01se/172305.5055/

ASUS ZENBOOK Prime UX31A - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=749605

ASUS ZENBOOK UX32vd - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=749606

APPLE MACBOOK AIR 13" 128gb - 8GB RAM

 

Som dere ser, så ligger prislappen på rundt 10 000,-. Hva ville dere valgt? Blir det for dumt med MBA, mtp evt programmer som kanskje ikke støtter apple? Har dere andre tips? Makspris er 11 000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var i samme båt. Er vant med windows og også fornøyd med windows. Sto mellom ux31a, samsung og air for meg. Asusen sliter med backlight bleed på veldig mange av eksemplene. Jeg kunne sikkert levd med det(spesielt siden skjermen er fantastisk), men turte ikke sjansen på å irritere meg over det på en PC til 10 000.

 

Siden jeg aldri har prøvd OSX over en lengre periode, var jeg veldig usikker på Air. Men valgte dette på grunn av oppgraderingsmuligheten til 8gb ram. Har litt kalde føtter mtp. OSX og Mac, så er spent når jeg får den. Føler egentlig at Air gir mer for pengene kontra Samsung. Egentlig er disse PCene ganske like i kvalitet og verdi, så for meg var det litt nysgjerrighet på OSX, 8GB ram og videresalgsverdi(også hvis jeg ikke liker osx) som ble utslagsgivende. Er selv student og håper jeg slipper kompatibilitetsproblemer hvis jeg for eksempel skal kjøre et semester på et utenlandsk universitet.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme båt. Er vant med windows og også fornøyd med windows. Sto mellom ux31a, samsung og air for meg. Asusen sliter med backlight bleed på veldig mange av eksemplene. Jeg kunne sikkert levd med det(spesielt siden skjermen er fantastisk), men turte ikke sjansen på å irritere meg over det på en PC til 10 000.

 

Siden jeg aldri har prøvd OSX over en lengre periode, var jeg veldig usikker på Air. Men valgte dette på grunn av oppgraderingsmuligheten til 8gb ram. Har litt kalde føtter mtp. OSX og Mac, så er spent når jeg får den. Føler egentlig at Air gir mer for pengene kontra Samsung. Egentlig er disse PCene ganske like i kvalitet og verdi, så for meg var det litt nysgjerrighet på OSX, 8GB ram og videresalgsverdi(også hvis jeg ikke liker osx) som ble utslagsgivende. Er selv student og håper jeg slipper kompatibilitetsproblemer hvis jeg for eksempel skal kjøre et semester på et utenlandsk universitet.

Takk for så kjapp tilbakemelding. Har de samme tankene som deg ang iOSX kontra windows. Angående MacBook Air, så har jeg rett og slett ikke råd til 256GB, hvis jeg velger 8GBen. Føler det er veldig vanskelig, for er jo egentlig forholdsvis like maskiner. Men tror du jeg/du vil få problemer når det gjelder programmer skolen bruker? Litt kjedelig hvis de ikke støtter apple..

Endret av paaandy
Lenke til kommentar

Vet ingen ting om studiet du skal gå på. Du kan evt. ta kontakt med IT-avdelingen? Jeg skal studere et fag der jeg egentlig bare skal bruke PCen til notatskriving, lesing mm. Så dermed trenger jeg ikke 256GB siden jeg har et nettbrett jeg ser film/serier på. Egentlig må du finne ut om du vil bruke OSX eller Windows. Jeg er livredd jeg ikke skal like OSX, men var veldig fristet til å prøve det ut. Til mine behov blir jeg nok fornøyd, men det hadde jeg også blitt med Samsung og Asus. Fordelen med Mac er at man kan selge uten så altfor stort tap virker det som(?).

Lenke til kommentar

Sleit med det samme tidligere. (http://www.diskusjon...c=1443430&st=20)

Endte opp med å kjøpe macbook air. Hadde jeg gått for en "windows pc" hadde det nok blitt en zenbook eller en samsung 9. Grunnen til at jeg valgte macbook air var at jeg føler jeg vet hva jeg får da. kvalitetsmessig. kunne også velge litt høyere spesifikasjoner enn det var mulig å kjøpe de andre med. så jeg har nå kjøpt en air med i7 cpu, 8gb ram og 256gb ssd.

 

Har ikke hatt osx som primært os før men er godt kjent med det så jeg regner ikke med å "gå på en smell" der, selv om jeg som sagt ikke har brukt det hver dag tidligere. Jeg skal uansett legge inn windows 8 når det blir releasa via bootcamp, fordi jeg trenger windows programmer på skolen. Så det jeg funderer mest på nå er om jeg skal gjøre windows partisjonen størst og bruke windows som hovedos, eller om jeg skal lage windows partisjonen liten og kun bruke windows på skolen, og osx ellers ...

 

har for øvrig ikke fått maskinen enda, da jeg ventet med å bestille til jeg var sikker på at osx mountain lion var forhåndsinstallert :)

Endret av shaaland
Lenke til kommentar

Problemer med Mac-kompabilitet er ikke hva de en gang var. Det begynner å bli et tiår eller så siden det var stuerent å ikke holde seg inne med Apple-brukere i normale miljøer; for spesifikke bruksområder stiller det seg selvsagt annerledes, men dette gjelder etter hvert ganske så få felt.

Lenke til kommentar

Vet ingen ting om studiet du skal gå på. Du kan evt. ta kontakt med IT-avdelingen? Jeg skal studere et fag der jeg egentlig bare skal bruke PCen til notatskriving, lesing mm. Så dermed trenger jeg ikke 256GB siden jeg har et nettbrett jeg ser film/serier på. Egentlig må du finne ut om du vil bruke OSX eller Windows. Jeg er livredd jeg ikke skal like OSX, men var veldig fristet til å prøve det ut. Til mine behov blir jeg nok fornøyd, men det hadde jeg også blitt med Samsung og Asus. Fordelen med Mac er at man kan selge uten så altfor stort tap virker det som(?).

Har snakket med IT-avdelingen nå, hvor du skulle se litt nærmere på det. Har allerede iPhone og iPad, så ting hadde jo blitt greit med MBA mtp iCloud. Men som sagt tidligere, har ikke råd til toppmodellen. Hva ville dere valgt:

1. i5, 128GB SSD, 8GB.

2. i7, 256GB SSD, 4GB

 

Vanskelig valg..

Lenke til kommentar

Der har man problematikken ved kjøp av laptop: man må alltid ofre noe (hvis man skal budsjettere litt i alle fall).

Snodig at de ikke har 256 GB SSD på i5-utgaven. Dersom man ikke kan oppgradere RAMen senere (mener det er slik på Mac, men mulig du kan ta de med til en Applestore og betale for upgrade) ville jeg gått for i5-utgaven. 2. eller 3. generasjons i5 vil i praksis være til forveksling med i7, ytelsesforskjellen er ikke voldsom i mange oppgaver. 4 GB RAM vil man på sin side fort merke at blir litt trangt, spesielt om du skal ha den i mer enn to år. SSD på 128 GB bør fint gå som systemdisk og filer. En enkel ekstern disk i Passport-størrelse kan brukes når du vil ha med deg film/serier el. på farten.

Lenke til kommentar

Asus ux32vd.oppgrader disk og minne selv. kjøp en 8gb brikke og en 256gb disk(samsung 830 kosta 1800 på dustinhome sist jeg sjekka)

 

http://www.komplett....aspx?sku=752033

 

innafor budsjettet

 

edit: asus'n har også ips panel så lenge du velger full hd versjonen. Sitter på min og skriver nå og ja den har light bleed men jeg har ikke lagt merke til det i bruk. Kun på svarte bakgrunner. Er heller ikke så merkbart der så lenge du ikke har på full belysning.

 

Skjermen knuser MBA sin. IPS er fantastisk fint.

 

Det skal også merkes at asus'n har dedikert grafikkort.

Endret av vitty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...