pedropet Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Hvis jeg har forstått det rett, så er det et års utdannelse for å bli befal, og deretter et års pliktig arbeid? Slik at det er mulig å jobbe der i to år, for så å være helt ferdig? Hva går arbeidsoppgavene ut på? Kan noen kreve at man skal operere i utlandet? Noen som vet hva en befal har i grunnlønn eller gjennomsnittslønn gjennom de to forskjellige periodene? Takk for svar! Lenke til kommentar
jajajajajajajajajajajaja Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Hvis jeg har forstått det rett, så er det et års utdannelse for å bli befal, og deretter et års pliktig arbeid? Slik at det er mulig å jobbe der i to år, for så å være helt ferdig? Hva går arbeidsoppgavene ut på? Kan noen kreve at man skal operere i utlandet? Noen som vet hva en befal har i grunnlønn eller gjennomsnittslønn gjennom de to forskjellige periodene? Takk for svar! Det stemmer nesten! Pliktåret du har etter første befalskoleår er også en del av utdanningen, og blir evaluert deretter. Man må også delta på en siste modul på befalskolen i løpet av pliktåret. Du blir ikke sendt til utlandet mot din vilje, men dersom du blir beordret og ikke vil reise mister du også jobben din. Du jobber tross alt i forsvaret og må utføre de oppgavene du får Lønn under førsteåret på befalskolen er vanlig vernepliktig lønn pluss korporaltillegg pluss skoletillegg. Mener å huske det var ca 6000 i mnd. I pliktåret ligger man vanligvis på en grunnlønn på 280000 i året pluss tillegg. Hvor mye man tjener til syvende og sist avhenger av tilleggene, og kan variere mellom 300.000 og 700.000. Selv endte jeg på overkant av 600.000 i pliktåret mitt. Lenke til kommentar
pedropet Skrevet 2. august 2012 Forfatter Del Skrevet 2. august 2012 Hvis jeg har forstått det rett, så er det et års utdannelse for å bli befal, og deretter et års pliktig arbeid? Slik at det er mulig å jobbe der i to år, for så å være helt ferdig? Hva går arbeidsoppgavene ut på? Kan noen kreve at man skal operere i utlandet? Noen som vet hva en befal har i grunnlønn eller gjennomsnittslønn gjennom de to forskjellige periodene? Takk for svar! Det stemmer nesten! Pliktåret du har etter første befalskoleår er også en del av utdanningen, og blir evaluert deretter. Man må også delta på en siste modul på befalskolen i løpet av pliktåret. Du blir ikke sendt til utlandet mot din vilje, men dersom du blir beordret og ikke vil reise mister du også jobben din. Du jobber tross alt i forsvaret og må utføre de oppgavene du får Lønn under førsteåret på befalskolen er vanlig vernepliktig lønn pluss korporaltillegg pluss skoletillegg. Mener å huske det var ca 6000 i mnd. I pliktåret ligger man vanligvis på en grunnlønn på 280000 i året pluss tillegg. Hvor mye man tjener til syvende og sist avhenger av tilleggene, og kan variere mellom 300.000 og 700.000. Selv endte jeg på overkant av 600.000 i pliktåret mitt. Godt svar! Hvordan syntes du det var å jobbe der? Kan du si noe om det daglige livet i forsvaret? Jeg har nemlig liten peiling, men anser meg selv som godt kvalifisert pga jeg bla er aktiv langrennsløper, jeger, går idrettsfag og liker svært godt å være i skauen/fjellet. Dette er noe som eventuelt gjennomføres før jeg starter på siv.ing studie på NTNU. Men er det verdt det? Er det er stort pluss med tanke på videre jobbsøking? Lenke til kommentar
jajajajajajajajajajajaja Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Selv syntes jeg det er en meget god arbeidsplass hvor ingen dager er like. Det å beskrive en dag i forsvaret avhenger helt av hvilken jobb man har. Noen sitter på kontor dagen lang, mens andre er ute i skogen nesten daglig for å drive trening og øving. Hvorvidt det ser bra ut på cven eller ei er det delte meninger om. Mange arbeidsgivere gir en god f og ser kun etter erfaring som gagner sin bedrift. På en annen side er det en meeeeget positiv erfaring å ha med seg videre rent personlig. Man lærer seg selv å kjenne på en helt annen måte, samtidig som du må lære deg å håndtere alle typer mennesker i en lederrolle. . Send gjerne pm om det er noe mer spesifikt du lurer på Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Om du er skeptisk kan du alternativt søke utskrevet befalskurs istedet for 2-årig befalsskole. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå