geekfreak Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Tenkte å kjøpe meg ny PC, og da en Ultrabook til rundt kr. 10.000,-. Noen forslag og tips? Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Vel, ASUS har 3 som kan være av interesse. UX31A i7 UX31A i5 UX32VD Det eneste som skiller de to første er prosessoren. Om det er verdt å betale ekstra for en litt raskere prosessor er opp til deg. Søk etter en test av begge prosessorene og gjør deg opp en mening. Det som skiller de to første fra den siste er at den siste veier litt mer, er litt tykkere, og at den siste har et grafikkort utover integrert grafikk. Dette er nVidia GT620, som ikke er all verden, men som gir en liten ytelsesøkning om du ønsker å spille litt på maskinen. Et eget skjermkort vil naturligvis påvirke hvor lenge batteriet holder pr. ladning. Hvis du ønsker mer informasjon om kandidatene anbefaler jeg deg å sjekke ut testene til Lisa (MobileTechReview). -Deluze Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 2. august 2012 Forfatter Del Skrevet 2. august 2012 Det blir ikke så mye spilling på den, ihvertfall ikke nyere spill. Vil bli mest brukt til skole. Vil det være stor forskjell på hvor mye vifta bråker fra I5 til I7? Virker mest interessant den første du linket til. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Nei, det bør det ikke være. CPU'er trekker ikke mye strøm, mobile CPU'er trekker mindre, og disse er laget for å trekke enda mindre enn det igjen. Videre ser det ut til at begge disse CPU'ene trekker like mye/lite, og dermed skal det ikke ha noe å si på varmeutvikling og dermed viftesnurring. Jeg så på en sammenligning av de to prosessorene her om dagen, men ser ikke ut til å finne den igjen. Om jeg husker korrekt var det liten forskjell mellom de to i praktisk bruk (for en Ultrabook), men det er klart, om prisen på i7-versjonen ikke er avskrekkende er det bare å trå til. Det var noen forskjeller jeg glemte mellom de to UX31A'ene og UX32VD. UX31A leveres med SSD, mens UX32VD leveres med en HDD (med 32GB SSD cache). På UX32VD kan du sette inn en ekstra rambrikke, samt skifte ut HDD med en SSD. På UX31A er alt loddet fast og du kan ikke bytte ut noen ting. -Deluze Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 2. august 2012 Forfatter Del Skrevet 2. august 2012 Hmmm. Må jo ut med litt ekstra hvis jeg skal sette inn SSD i UX32VD, da blir jo prisen ganske lik UX31A. Gjør det noe om den er loddet fast da? Trenger ikke bytte ut den SSD'en i de årene jeg bruker maskinen? Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Nei det gjør jo i grunn ingenting. Det eneste minuset er at man ikke har mulighet til å øke mengden RAM. -Deluze Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 2. august 2012 Forfatter Del Skrevet 2. august 2012 Ja, det er sant. Nå har jeg hatt 4GB DDR2 RAM i 5 år på denne laptopen, fungerer greit det. Men man trenger vel, foreløpig, ikke så mye mer med mindre man driver med mye bilde/videoredigering etc.? Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Helt riktig, og for den type bruk er ikke en ultrabook tingen. -Deluze Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 6. august 2012 Forfatter Del Skrevet 6. august 2012 Hva gjør man for å refreshe SSD'en på en ultrabook? Ytelsen vil jo falle over tid. Nå har jeg Intel SSD hvor jeg bare kjører en Secure erase. Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 6. august 2012 Forfatter Del Skrevet 6. august 2012 Er det UEFI/EFI og ikke BIOS på en slik pc? På UX32VD kan du sette inn en ekstra rambrikke, samt skifte ut HDD med en SSD. På UX31A er alt loddet fast og du kan ikke bytte ut noen ting. Det står bare at minne er loddet fast, ikke SSD'en. Eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå