Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viktigste for meg er at Notepad++ har lite ekstra vas og ting man tror man kanskje trenger. Det er bedre å bli kjent med programmet og grunnleggende funksjonalitet samt fokusere på å lære Python istedenfor å vase rundt med programmet. Når du kan en del kan du heller utvide funksjonaliteten via plugins.

Lenke til kommentar

Er selv stor fan av Eclipse. Har over en lengre periode brukt IDE-et til Java-programmering (og etterhvert også brukt det Eclipse-baserte IDE-et Springsource Tool Suite til Spring MVC). Holder nå på å lære meg Python siden jeg skal bruke det i et fremtidig universitetsprosjekt. Siden jeg alt er kjent med Eclipse ble Eclipse med PyDev-utvidelsen et naturlig valg. Hittil har jeg kun brukt standard-funksjonaliteten, altså editoren med syntax highlighting, auto-complete på kode, og kjøring av python-programmer i den integrerte konsollen. Jeg vet enda ikke hvordan PyDev er på f. eks debugging i forhold til andre IDE.

 

En fordel med å bruke Eclipse + PyDev (spesielt for dem som programmerer flere språk) er at man kan forholde seg til et IDE. I tillegg vil en hel del utvidelser (f. eks Egit for grafisk Git versjonshåndtering) være felles for alle som bruker Eclipse-baserte IDE. Fordelen med dette er at det kan være enklere å finne løsninger på problemer med utvidelsene og hjelp til å bruke dem. Når det er sagt er Eclipse et noe tungkjørt IDE (i forhold til f. eks Notepad++). Det er forøvrig basert på Java, har støtte for alle store OS (Windows, OS X og Linux) og er open-source (altså ingen fare for at utvikling plutselig stopper eller andre slike ting). Eclipse og Eclipse-baserte IDE brukes mye i programmering av Java, og også en del til andre språk. Zend Studio for php og webutvikling (fra uviklerne av Zend Server ol php-saker) er basert på Eclipse.

 

For meg er Eclipse et rimelig enkelt valg siden jeg sitter på alle de forskjellige OS-ene avhengig av situasjon (Linux på hjemme-pcen, OS X på den bærbare, Windows på universitets-pcer).

 

Ellers er IntelliJ et dugelig IDE (har jeg hørt), så Python-derivasjonen burde også fungere greit. Notepad++ har jeg egentlig aldri brukt. Så der skal jeg ikke si noe. Har en venn på universitetet som sverger til Notepad++. Han bruker riktignok editoren til php, javascript og diverse webutvikling. Jeg tror nok Notepad++ er fin til scriptspråk (inkludert Python).

Lenke til kommentar

Jeg elsker Sublime Text 2 fordi jeg liker noe som er kjapt, simpelt og pent

Notepad++ kunne holdt i lange baner for meg men det er rett og slett for stygt lagt til at jeg klarer å skrive noe i det. Sublime Text 2 derimot er et en mans prosjekt av John Skinner som har ubegrensa trial og koster 60 dollar om du har lyst å kjøpe en lisens (Noe du ikke trenger.).

Sublime Text 2 har en god API som er Python basert og en stor brukerbase som lager plugins for alt mulig til selve editoren.

 

http://www.sublimetext.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...