Gå til innhold

Usikker ang. valg av bl.a. hovedkort & skjerm til p4-sys

Anbefalte innlegg

Heisann! Har lenge undret på hvilket hovedkort jeg burde velge til mitt nye p4-system (som sannsynligvis blir en realitet...SNART :) ) Tenkte å kjøpe en p4 2.8/2.6ghz med 800 fsb. Leste mye godt om Abit IC7-MAX3, men prisen er jo noe stiv. Har ingen planer om å overklokke, er derfor usikker på om jeg virkelig trenger dette kortet da. Åpne for forslag og meninger, Abit er absolutt ikke et "must", bare hørt mye bra om denne serien kort. Tenkte meg innebygd nettverkskort, andre duppeditter som firewire og raid er også velkomne, men ikke avgjørende. Skal anskaffe meg et pci-lydkort, så integrert lydkort er unødvendig. Si ifra hvis dere trenger vite mer om mitt kommende system for å komme til en konklusjon!

Mvh,

Caliber

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Asus P4P800 eller Abit is7 begge er meget bra kort og du vill ikke merke forskjell på disse og 875 kortene, tester nå et asus P4P800 og det går som hakka møkk i tillegg er det 1000,- kr billigere enn abit max 3

Når du sier det går som hakka møkk så tolker jeg det som det er dårlig.

at det går som hakka møkk høres ikke akuratt ut som du mener at det går fint men sån tolker jeg det da :lol:

Lenke til kommentar
Asus P4P800 eller Abit is7 begge er meget bra kort og du vill ikke merke forskjell på disse og 875 kortene, tester nå et asus P4P800 og det går som hakka møkk i tillegg er det 1000,- kr billigere enn abit max 3

Når du sier det går som hakka møkk så tolker jeg det som det er dårlig.

at det går som hakka møkk høres ikke akuratt ut som du mener at det går fint men sån tolker jeg det da :lol:

Vel da må jeg si du har en total skivebom i din tolkning :lol:

Det er mange bra kort både fra asus.abit , msi med flere vil vel si det er smak og behag.

Jeg får Max 3 kortet om en dag eller to, men jeg klokker jo litt da :wink:

hvorvidt dette lever opp til forventningene gjennstår å se

Lenke til kommentar

Hei igjen, først; takk for alle tips og forslag, setter pris på d! Har lekt meg litt med forskjellige oppsett hos kompletts pc bygger, så langt er forslaget nedenunder det jeg har kommet frem til. Som sagt, konstruktiv kritikk og forslag er alltids ønsket!

PC Komplett Pentium 4 DDR 400

- Bygges av Komplett, 3 års på stedet-garanti og telefonsupport

- Miljøavgifter kr 50,00 pr stk kommer i tillegg.

105353 NN Diverse PC Eske Støtsikker

102227 PC produksjon Norge

101114 Musmatte Blå 4/6mm

112012 Chieftec Dragon Big Tower m/dør Sort

117442 Abit IC7-G Hovedkort S478/800mhz, SATA

113053 Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC533

118497 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack

117353 Western Digital Raptor 36,7GB S-ATA

114111 Sapphire Radeon 7000 64MB DDR (LES: Skal byttes ut med radeon 9700 np)

118715 MSI DVD-spiller IDE 16x/48x (D16) Sort

114711 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort

110595 PC Uten OS, White Box PC

112845 Logitech Internet Navigator Keyboard SE

118874 Western Digital Caviar 120GB S-ATA 7200k

114026 Creative Soundblaster Audigy 2

Totalt: 13 323,00

Har et par spm, så hold ut:

Hovedkortet mitt har støtte for s-ata, derfor har jeg valgt 2 s-ata HDD'er. Er dette et dårlig valg? Er s-ata dvd-spiller noe vits? Har jeg nok s-ata kontakter til det?

Hvor stor partisjon burde jeg sette av på raptor'en til OS? Ang. OS, tenkte på windows xp professional, hvor mye koster dette da jeg er student, og hvor får jeg kjøpt det til studentpris?

Vil jeg måtte bytte mye maskinvare hvis jeg i fremtiden bestemte meg for å oppgradere til kommende "prescott"? I såfall hva, og hva kan jeg gjøre for å unngå store oppgraderings-utgifter?

Vil et sapphire 9700 (non-pro) gjøre susen når det gjelder spilling/grafiske app's? Får liksom ikke HELT utbytte av det med en 600mhz p3 som jeg sitter på nå.. :D

Tenkte meg en 19" CRT-skjerm, men utrolig usikker på hva jeg skal velge. Rundt 3000kr tenkte jeg å avse til dette, helst en sort av "designmessige årsaker" :smile:

Har fra før av en nec nd1100a som jeg har tenkt å installere i den kommende maskinen. Den er hvit da, noe som skrider mot min estetiske sans..:p Noe jeg kan gjøre for å "fikse" dette? Småpirking, jeg vet, men må jo spørre..

SISTE spørsmål nå, (for denne gang) i følge komplett's pc-bygger MÅ jeg velge et 3d-kort. Tenkte da å kjøpe maskinen med et billig 3d-kort, for så å bytte om 3d-kortene senere (radeon 9700 non-pro skal SELVFØLGELIG i den nye). Er radeon 7000 med 64mb ddr-ram et greit kort for min gamle p3 600mhz? Vil det by på noen problemer å kjøpe den med dette kortet, for så å bytte over? Tenker på i forbindelse med testing av pc'en for komplett-folkene f.eks.

Noe essensiellt jeg har glemt her? Håper på (mange) kjappe svar, klør i fingrene etter å bestille...

Mvh,

Caliber

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...