XE800 Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 1) Jeg kjøpte meg en slik av praktiske årsaker. Den funker tilsynelatende perfekt. Men etter at jeg tok den i bruk har jeg lagt merke til at Vista-maskina mi begynner å pipe litt en stund etter at jeg har slått den av. Pipingen varer bare noen sekunder ELLER til jeg trykker på KVMens switche-knapp (slik at fokus går til den andre maskina). Lyden er ikke en jevn tone, men virker derimot å variere. Hva kan være årsaken?? 2) Ang. lyder: etter at jeg skaffet meg G110-tastatur og Ikari-mus lager maskina et herlig spetakkel hver gang jeg starter den opp. Først 1 beep fra selve maskina, så 2 fra tastaturet og så et par-tre beep til (hvorav ett kommer samtidig som XBox-kontrollerens lys blinker). Hva skjer? Alt funker som sagt tilsynelatende OK, men bør jeg likevel være bekymret? Jeg kan nevne om Vista-maskina at den fort blir varm (resultat av at jeg valgte stillegående deler + lyddempende kabinett) så jeg bruker som regel å ha det ene panelet oppe ved spilling, noe som funker helt fint selv i 3D-modus og høy oppløsning. Jeg har ikke opplevd at maskina har slått seg av eller slike ting, så regner egentlig med at varme ikke er problemet her. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Er en eller annen spole som har strøm og står og vibrerer ved svært høy frekvens. Fenomenet du beskriver er dessverre velkjent og lite man kan gjøre med, og kalles "Coil noise" eller "Coil whine" Lenke til kommentar
XE800 Skrevet 3. august 2012 Forfatter Del Skrevet 3. august 2012 Takk for svar. Lyden plager meg ikke, bare tanken på at noe kan være galt. Coil noise i seg selv er altså ikke tegn på at noe er galt? Litt merkelig at lyden forsvinner når jeg svitsjer KVMens fokus til neste PC, though. Det indikerer jo at det er KVMen som sender strøm til PCn (selv etter at maskina er avslått) og slik fører til coil noise. Høres litt rart ut, men maskinvarenes indre verden skjønner jeg meg uansett ikke på, så kan sikkert stemme. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Coil noise betyr bare at du har vibrasjoner en spole, det har ingenting å si annet enn at lyden kan være plagsom. Hva som forårsaker coil noise er ofte vanskelig å feilsøke og kan i mange tilfeller være tilfeldig. For eksempel, bytte av støpsel i huset har løst det for noen, mens andre har brukt 10 meter skjøteledning og fått bort lyden, mens noen har gått såpass drastisk til verks at de har smurt spolen med neglelakk for å redusere støyen (Svært populært på GTX 280 skjermkort.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå