Inge_aning Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Hallo Er det noen som har erfaringer med føljande produkt for ripping av vinyl skivor. http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...16&GrpID=1&s=pl http://sounden.terratec.net/modules.php?op...id=139&menu=209 Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 hmm, trenger det å gjøres så vanskelig, da? jeg snurrer skivene på technics 1210m3d, gjennom en mikser og inn på line-inn inngangen. værre enn det er det ikke bfisk Lenke til kommentar
wilbur Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Huff, vinyl har ingenting på en pc å gjøre. Prinsippsak 8) Lenke til kommentar
Inge_aning Skrevet 1. september 2003 Forfatter Del Skrevet 1. september 2003 hmm, trenger det å gjøres så vanskelig, da? jeg snurrer skivene på technics 1210m3d, gjennom en mikser og inn på line-inn inngangen. værre enn det er det ikke bfisk Det er sikkert bra for deg, men jag har ingen mikser. Og jag antar at din mikser også inneholder en phono PreAmp. Jag skulle sikkert kunne kobble pc til forsterkern, men jag e lat. Det betyder att jag må flytte både platespillern og forsterker til pc eller pc til stereon. uuhff... Dessutom er jag ikke sikker på kvaliteten på min forsterker, har allrede nå problemer med å spille vinyl med den. Lenke til kommentar
Inge_aning Skrevet 1. september 2003 Forfatter Del Skrevet 1. september 2003 Huff, vinyl har ingenting på en pc å gjøre. Prinsippsak 8) Jag e ikke bare lat, jag e snål også. Regner med å spare penger på å slippe å kjøpe de plater jag har på vinyl på cd også. Lenke til kommentar
frans Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Over 2 millioner treff på "from LP to CD" Et sted å begynne: Reviews of Terratec phone preamp skulle ikke heller være så vanskelig å finne. God Platespiller, arm, pick-up og phono preamp er et must for et godt resultat. Det er nok av brukbar gratis programvare for lydopptak via line-in inngangen på lydkortet (fx dbpoweramp musicconverter). Lenke til kommentar
Inge_aning Skrevet 2. september 2003 Forfatter Del Skrevet 2. september 2003 Takk Frans, veldig bra Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 hmm, trenger det å gjøres så vanskelig, da? jeg snurrer skivene på technics 1210m3d, gjennom en mikser og inn på line-inn inngangen. værre enn det er det ikke bfisk Det er sikkert bra for deg, men jag har ingen mikser. Og jag antar at din mikser også inneholder en phono PreAmp. Jag skulle sikkert kunne kobble pc til forsterkern, men jag e lat. Det betyder att jag må flytte både platespillern og forsterker til pc eller pc til stereon. uuhff... Dessutom er jag ikke sikker på kvaliteten på min forsterker, har allrede nå problemer med å spille vinyl med den. Ja, mikseren min har et RIAA (er det ikke det det heter, da?) trinn. opptil flere faktisk. dette er normalt på alle dj-miksere. angående latheten, så finnes det sikkert kabler som gjør samme nytten, til en hyggeligere pris enn den dingsen du foreslo. men det er sikkert en kul gadget, om ikke annet bfisk Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Ja, mikseren min har et RIAA (er det ikke det det heter, da?) trinn. opptil flere faktisk. dette er normalt på alle dj-miksere. angående latheten, så finnes det sikkert kabler som gjør samme nytten, til en hyggeligere pris enn den dingsen du foreslo. men det er sikkert en kul gadget, om ikke annet bfisk Tro du har misforstått hva et RIAA-koreksjonstrin gjør. Leselekse til neste uke: http://www.hardwaresite.net/d121201.html http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/riaa.htm Lenke til kommentar
Inge_aning Skrevet 5. september 2003 Forfatter Del Skrevet 5. september 2003 Tro du har misforstått hva et RIAA-koreksjonstrin gjør. Leselekse til neste uke: http://www.hardwaresite.net/d121201.htmlhttp://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/riaa.htm Slutsats, jag kan kobble platespillern direkt til lydkortet, men må applicere ett filter på vaw-filen før å korrigere den måten som vinyl er inspeled på. Villket er då best. * Phone pre-amp som gør det elektroniskt * Software Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Et kjapt søk på Google ga ingen treff på enekl software som gjør dette. Det finnes helt sikkert. Jeg tror jeg ville gått for en preamp. Lenke til kommentar
Inge_aning Skrevet 5. september 2003 Forfatter Del Skrevet 5. september 2003 Et kjapt søk på Google ga ingen treff på enekl software som gjør dette. Det finnes helt sikkert. Jeg tror jeg ville gått for en preamp. I en av linkerne du henviste til så fins det en tabell med frekvenser og db setting, det borde vare mulig å skapen en equlaizer setting som motsvarar riaa curve. I den andre linken finns ytterliggere en link til ett program som er behjelplig för å restuaruere skivor som gjorde innen 1955 (innen riaa curve blev satt som standard). Ser man på vilke funktioner som den inneholder så finns riaa curve og reverse riaa curve filter. så software finns. Men frågan den preamp jag henviste til som i starten har phone in og usb ut. jag antar derfor att a/d omvandling sker i den boxen. Er de då bedre å kjöpe en ren preamp box med phone in og phone ut og koble den til lydkoret, og låte lydkortet ta hand om a/d omvandlingen. Jag tror jag har ett relativt gott lydkort, audigy 2. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Jeg vil tro at kvaliteten på a/d-konverter har langt mindre å si enn hva slags støyforhold den jobber unner. Generelt er en PC et svært dårlig miljø for analoge signaler. Hvis jeg skulle rippe en større platesamling ville jeg personlig derfor gått for en løsning med a/d-konverter FØR pcen, for eksempel USB-saken du linket til. Jeg har ikke prøvd Audigy2, men på mitt Soundstorm (Asus a7n8x dlx) er det merkbar støy ved analogt opptak. Jeg vil annta at det er også er store kvalitetsforskjeller mellom eksterne løsninger. Lenke til kommentar
Inge_aning Skrevet 6. september 2003 Forfatter Del Skrevet 6. september 2003 Jeg vil tro at kvaliteten på a/d-konverter har langt mindre å si enn hva slags støyforhold den jobber unner. Generelt er en PC et svært dårlig miljø for analoge signaler. Hvis jeg skulle rippe en større platesamling ville jeg personlig derfor gått for en løsning med a/d-konverter FØR pcen, for eksempel USB-saken du linket til. Jeg har ikke prøvd Audigy2, men på mitt Soundstorm (Asus a7n8x dlx) er det merkbar støy ved analogt opptak. Jeg vil annta at det er også er store kvalitetsforskjeller mellom eksterne løsninger. Takk for hjelpen :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå