Gå til innhold

Noen enkle spørsmål om Synology Disk Station DS-412+

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å anskaffe en slik med 4stk WD RED 3 TB disker. Drøy pris men ser ut til å passe mitt behov bra.

Har ingen erfaring med et slikt oppsett og har da noen enkle spørsmål:

1. Har en PC hvor jeg redigere bilder og video som er satt opp mot trådløst, router og modem er i stuen. Bør jeg ha den kablet? Antar det vil også være fordelaktig når jeg streamer video fra den til TV.

2. Vil streaming være best via PS3 eller Apple TV?

3. Ved raid 5 vil jeg ha 9TB ledig. Vil jeg se kun en disk eller flere? Bør jeg partisjonere disken i såfall? Ønsker dedikert plass til bilder, filmer og musikk.

4. Backup; vurderer en WD Mybook 3 TB for back up av bildene. Noen andre forslag til oppsett av backup? Slik jeg har forstått det vil denne kunne settes opp for automatisk backup via USB 3.

5. Noen som har erfaring med et slik oppsett i stuen og kan si noe om støy?

6. For bilderedigering antar jeg det er best å ha bildene jeg redigere lokalt for så å overføre de, siden det vil gå for sent over trådløst. Noen som har erfaring med redigering fra NAS?

7. Har linksys E4200 som den vil bli koblet mot. Er det ok eller begrensende?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører samme oppsett selv, bare en synology med 2 disker.

1. Jeg opplevde noen ganger buffering på filmer når jeg streamet trådløst til en mac mini med xbmc. Men dette var filmer på rundt 20GB, altså fullt rippet bluray filmer.´Altså .m2ts filer. Nå vet ikke jeg størrelsen på filene du skal streame, men kabel er aldri dumt.

2. Har Apple TV blitt jailbreaket, i så fall så ville jeg brukt den sammen med xbmc. Usikker på PS3 da jeg ikke vet hva slags filformater den støtter/støtter ikke.

3. Usikker, bruker det synolgoy raid greiene.

4. Har du mac? Har bare mac selv, og der fungerer time machine som backup, også når PC'en er i dvale.

5. Synology NASen er veldig stille. Det er ihvertfall min. Den står der altibox ruteren står, og har ikke lagt merke til den en gang.

6. Ville redigert bildene på PCen, altså lokalt for så å overføre dem.

7. Helt fin den, er på begge frekvenser, og har gigabit porter.

Bare husk at hvis du skal overføre store filer fra en PC til NAS'en med trådløs tilkobling, så vil det ta litt tid. Kabel går dog veldig fort

Lenke til kommentar

Men hvordan har du tenkt å streame da? så vidt jeg er bekjent, kan man ikke streame direkte fra NAS med en apple tv.

Du kan legge til filmer på en PC i fks itunes, og dele hjemmebilbiloteket, men da er du avhenging av en PC som er på når du skal streame. Og da har du igjen mye mas med hvilke fil format som støttes.

Stemmer vel at siste apple tv ikke er jailbreaket, hadde bare første generasjon selv.

Ellers så er jeg boxee box et alterantiv, men det er mye tull med software der. Hvis ikke så har du zotac zbox med xbmc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...