Gå til innhold

[Løst] Bærbar PC til fotorealistisk rendering (-et rop om hjelp fra arkitektstudent)

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er arkitekturstudent, og trenger ny bærbar til å arbeide med CAD og fotorealistisk rendering. Foruten litt film og nettsurfing, er det primært Archicad og 3D Studio Max som skal kjøres.

Jeg kjøpte Asus X53SV for 5800,- til min samboer for et halvt år siden (http://www.komplett....ku=645761#extra). Nå vet jeg ikke om det var et godt kjøp eller ei, men jeg klarer (i alle fall fra Asus) ikke å finne noen tilsvarende eller forbedret modell.

Budsjettet mitt ligger på rundt 6000,-

Kravspesifikasjonene for 3DS MAX: http://usa.autodesk....m-requirements/

Jeg ble forbauset da jeg så hvor hjelpsomme dere er her på forumet, og bestemte meg for å søke hjelp hos dere. Jeg blir veldig takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den lave oppløsningen på skjermen til Asus'en over trekker ned. Det betyr liten arbeidsflate. Men jeg synes absolutt at du skal gå for en 4-kjerners i7 prosessor (3610QM eller bedre) til CAD og rendering. En SSD hadde absolutt gjort seg, men du får neppe en til budsjettet ditt, hvis også andre ting skal være på stell. Men du kan jo selv sette inn en senere.

Lenovo ThinkPad Edge E530 er en tilsvarende maskin, men med høyere oppløsning, og matt skjerm. Mindre RAM enn Asus'en, med denslags er billig å gjøre noe med. Hvis du har 64 bit 3DS MAX er 8 GB fornuftig.

Hvis du ikke har noe i mot 17-tommere, vil jeg foreslå å se på Asus K75VM eller Dell Inspiron 17R. Da kommer du opp i mot 7 tusen kroner.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hjertelig takk for svar!

Hvor mye vil det koste for 250-500 GB SSD, og er det enkelt å montere på egen hånd?

Hva med den eventuelle tilleggsramen, er det mulig for en lekmann å gjøre selv?

Det virker kanskje lite realistisk å skulle få 3DS Max til å kjøre godt på en rimelig bærbar, kanskje man heller bør gi opp å gå for stasjonær?

Lenke til kommentar

Kan noen foreslå andre bærbare 17'', analoge til Asus K75VM eller Dell Inspiron 17R, som thomit nevnte.

Asus K75VM er ikke lenger til tilbudspris (billigste er spaceworld !), og Dell Inspiron 17R har kun i3-prosessor. Jeg opplever i7 som en viktig kvalitet.

Noen forslag? Jeg er også interessert i 15'' for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Jeg fører en diskusjon med meg selv her, forstår jeg.

Likevel prøver jeg meg på et siste spørsmål:

Er det noe poeng å legge ned ekstra kronene for å få Nvidia Gt 650, i stedet for 630, gitt den bruken jeg ovenfor har beskrevet ?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal spille noe særlig på maskinen, er GT 650M kontra GT 630M helt likegyldig. Men du vil kanskje finne at flere av de maskinene som oppfyller de øvrige ønskene dine, også kan ha et kapabelt grafikkort i seg, enten du ønsker det eller ikke. I så fall får du bare se på det som noe du får med i pakka.

Akkurat nå er f.eks. dette tilbudet midt i blinken for den bruken du skisserer, men også der får du med et GT 650M på kjøpet.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha, Thomit.

Jeg heller nok mer mot 17'' ettersom den kun skal være bærbar innenfor husets fire vegger.

Det finnes en W170 modell i samme serien, men det ser etter mine begreper ut til å være et dårlig kjøp.

Noen andre forslag?

edit:

Har sett på Asus K95VM, og vurderer den som en god kandidat.

Prisbudsjettet mitt sprenges i så fall, så skulle gjerne sett noe rimeligere.

Eneste som ser ut til å levere det er Acer Aspire V3-771G, men den har et helt forderdelig utseende.

Det eneste jeg opplever som krav er i7, 8gb ram, og 17'' skjerm.

Endret av Saarinen
Lenke til kommentar

Hmm vel ... du vet at du kanskje har vel store krav i forhold til budsjett? i7 særlig, og hvis du attpåtil vil ha større oppløsning enn 1366x768, 8GB RAM osv. ... Det du ønsker deg i en bærbar maskin, tilsier et budsjett på 8 til 11-12 tusen snarere enn 6 tusen.

Multicom har spesialtilpassede maskiner for ArchiCad, og hvis du ser på prisen på dem ..

W170M er ikke et dårlig kjøp, det er en tilnærmet ideell maskin etter dine ønsker, men det koster. Jeg skjønner jo at du har et budsjett å holde deg til, men kanskje du må fire litt på kravene. i5 prosessor for eksempel. Eller en maskin med i7 prosessor, men med lav oppløsning på skjermen - løsningen er da selvsagt en ekstern skjerm. Det er uansett bedre å arbeide på enn en hvilken som helst bærbarskjerm. Har du sett på den splitter nye W370 hos Multicom? Passer som et skudd - men har "bare" i5 prosessor. Til gjengjeld et kraftig skjermkort.

Acer'en mener jeg ikke er særlig egnet - 1366x768 oppløsning gir deg ganske liten arbeidsflate. Du bør ikke godta noe mindre enn 1600x900.

Da heller denne Toshibaen, for eksempel - og så kjøper du deg en 23-24 tommers skjerm å koble til den. Brukbare høyoppløste skjermer kan fås fra tusenlappen og oppover. Da har du sterk prosessor + stor arbeidsflate.

Sagt på en annen måte: En 15,6 tommers skjerm med 1920x1080 oppløsning gir deg mye større arbeidsflate og bedre arbeidsvilkår enn en 17 eller 18 tommers skjerm med 1600x900 eller mindre.

Jeg tror ikke du vil finne noen maskin som passer bedre, eller til bedre pris enn W150 med i7-3610QM, 1920x1080 oppløsning på en god skjerm - og med mulighet for å sette inn SSD senere for super ytelse ... og med et kraftig dedikert skjermkort på kjøpet. Kanskje kommer Multicom med et tilbud på en tilsvarende W170, som selvsagt vil passe deg enda litt bedre - men det er egentlig ikke noen dårlig pris på den slik den står nå heller. Man får mye ytelse og skjermkvalitet for pengene.

Altså - Xishan W150 eller W170, Lenovo E530, eller jo, den Asus K95'en som du selv fant, er kanskje ikke så ille, men jeg vet veldig lite om den. 18 tommer er en ....schwææær laptop :p Asus K75 eller Dell Inspiron 17R - jo den kan vel utstyres med i7 vel? Men det koster mer, selvfølgelig.

Disse blir stående som mine beste forslag. Good luck!

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg støtter forslaget om Lenovo Thinkpad, kjøp med 4GB ekstra minne, koster "ingenting" og er lett å sette inn selv. Typisk én skrue, et deksel og sette på plass... Har du uflaks er det to skruer, har du flaks er det ingen :-)

En 256GB Samsung 830 SSD (som er et veldig greit valg), koster ca 1500 kr, og er også en enkel sak å sette inn selv. Du må naturligvis legge inn systemet på nytt, men det er også nokså kurant.

Når det er sagt har den nevnte Lenovoen 16GB SSD-cache i tillegg til 750GB harddisk, som akselererer ytelsen betraktelig sammenliknet med en ren snurredisk. Det er slett ikke sikkert du trenger noe mer enn dette, tatt i betraktning at du som student tross alt har (relativt) god tid, sammenliknet med en produksjonsbedrift.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/SANP550P5CT02/samsung-15-6-barbar-pc-np550p5c

Kan være et greit komprimiss.

1600x900

dog i5, men hvertfall ivy

6gb ram

Stor HDD sånn sett, Har innstallert Sandisk SSD på disse tidligere så HK er ok mot evt opg.

630 burde holde til Archi, har brukt tilsvarende specs mot Inventor 2012 (A8 og 7670M oppsett)

God maskin, selvfølgelig ikke helt etter ønske, men et veldig godt komprimiss mener nå jeg hvis du skal se i nærheten av budsjett. Ikke er det noe dritt merke heller!

Lenke til kommentar

Takk for veldig god hjelp! Nå står jeg bare igjen med følgende to modeller:

Multicom Xishan W150E

ASUS K55VM

Multicom koster 1000,- mer, har bedre grafikkort (Gt650 mot Gt630) og tilbyr 1920x1080 matt skjerm mot Asus' 1366x768. Likevel har Asus bedre minne (1600 Mhz mot 1333 Mhz), 200 gram lettere, 1 cm lavere, og har utrolig mye bedre batterikapasitet (50 Wh mot 16 Wh) (!).

Kan det stemme at Asus har tre ganger så godt batteri? Jeg har ingen erfaring med forskjellig skjermoppløsning og matthet, i hvilken grad legger man merke til denne forskjellen? Multicom reklamerer med ekstra plass til SSD, er dette også en mulighet med Asus?

Til slutt, hvilken er det beste kjøpet?

Jeg skal som sagt ikke bruke pc'en til spill.

Og, Thomit: Jeg innser det naive elementet i de opprinnelige kostnadsrammene mine, men igjen, takk for gode svar. :wee:

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med forskjellig skjermoppløsning og matthet, i hvilken grad legger man merke til denne forskjellen?

Det merker du _hele_ tiden, hvert eneste minutt du jobber på maskinen. Du vil virkelig ikke ha en maskin til CAD med 1366x768, det er helt garantert, og matt skjerm er også en klar fordel i mine øyne.

Når det gjelder batteriet er det ikke 16Wh på Multicom-maskinen, det står 62,16Wh i spesifikasjonene...

Minnehastigheten ville jeg ikke hengt meg så mye opp i, mengde er mye viktigere enn hastighet til bruken din.

Jeg ville helt klart valgt Multicom-maskinen av disse to. Hvis du i tillegg ønsker deg en god 128GB SSD til jul, har du et svært hyggelig oppsett som kan bli med deg store deler av studietiden! :-)

Lenke til kommentar

Du har nok blingset litt på det med batteriet ja. Men det skal likevel nevnes at det med batteritid, det er ikke en av W150's sterke sider. Regn med 3 timer, ved lett bruk. Du trenger altså rimelig god tilgang på strømuttak dersom du skal ta med deg maskinen til skole/jobb etc. Det er nok først og fremst skjermen som er synderen; det er en meget god skjerm til bærbar å være, lyssterk når det behøves - men den trekker også en del strøm. Du vil nok oppnå 1 time eller 2 mer på Asus'en, til tross for mindre batteri - rett og slett pga av svakere hardware inni som trekker mindre strøm.

Men nå sier du jo også at maskinen kun skal være mobil innenfor husets 4 vegger, så da burde det vel ikke være noe problem?. Jeg skal nevne at jeg har en maskin der jeg i beste fall oppnår en batteritid på 1 time. Men jeg har i grunnen aldri hatt behov for å kunne bruke maskinen på et sted det ikke finnes strømuttak i nærheten, så ...

Som k-ryeng sier, så er forskjellen mellom 1333 MHz og 1600 MHz RAM helt minimal, og 1600 RAM er heller ikke alltid raskest, det er flere parametre inni i en RAM-brikke som er avgjørende for fasit. Det er ikke noe du skal legge veldig vekt på. Størrelsen på RAM er langt viktigere. Hvis du absolutt vil er det jo heller ingenting som hindrer deg i å sette inn 1600 MHz RAM i W150E. Men vil du merke noen forbedring? Tvilsomt.

Multicom har 2 plasser for harddisk, slik at den er tilpasset den foretrukne kombinasjonen av SSD for OS og programmer + vanlig harddisk for "lagring".

Du kan få til dette på maskiner med bare 1 harddiskplass også, som på Asus'en - men da må du ofre det optiske drevet, dvs. DVD-leseren. Eller kjøre med en løsning med ekstern harddisk. I alle tilfeller er det helt kurant å starte med kun vanlig snurredisk, for senere å oppgradere med SSD.

Ellers er jeg helt på linje med k-ryeng også når det gjelder skjermoppløsning. Det med matt eller speilblank skjerm er vel mer en smakssak, men jeg synes matt skjerm er å foretrekke for folk som meg, som sitter nesten hele døgnet foran en skjerm og jobber.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Bare for å være helt sikker, og at du ikke begynner å kjefte på meg for å ha lurt deg etterpå: Du er klar over at tilbudet på W150E som du ser på, ikke inkluderer OS? Hvis du har fra før, er det jo veldig greit å slippe å betale for, men hvis du ikke har, så må du altså kjøpe Windows attpå, og installere selv - om det er fra Multicom eller andre du da kjøper, spiller jo ingen rolle. Kjøp der det er billigst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...