Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en starter ikke

Anbefalte innlegg

Hei. Nylig kjøpt nytt kabinett, ny PSU og ny CPU-vifte til maskinen min. Nå er jeg ferdig, og jeg plugger inn strøm til PSU-en. Da går noen lys på på hovedkortet, men når jeg trykker på på-knappen for å slå på PC-en, så skjer det ingenting. Har dobbeltsjekket at power switch-kabelen er koblet riktig til, og har også prøvd å trykk på power-knappen på selve hovedkortet, men ingenting skjer. Noen som kan hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, etter at jeg tok meg en formiddagslur for å roe meg ned, prøvde jeg å ta ut alt fra hovedkortet, og jeg fant ut at jeg på en eller annen måte hadde klart å installere RAM-brikkene feil vei. Hva gjør jeg nå? Jeg ser ingen synlige skader på RAM-brikkene, men det kan godt hende de er svidd. RAM er ikke det dyreste i PC-en, så det får vel gå bra, men er det en fare for at noe annet også må byttes ut?

Lenke til kommentar

Uhm, det er vel fysisk umulig å stappe en DDR3-brikke ned i sporet sitt feil vei, med mindre du bruker makt? Det går sånn halvveis, men det er en liten plastikktapp nede i sporet som forhindrer at hele brikken sklir nedi.

Hva skjer hvis du plasserer dem riktig vei, og blir det noen reaksjon hvis du starter uten RAM i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Det var sent på natta og mørkt og jeg var trøtt, så jeg tenkte vel ikke så mye over det da jeg måtte bruke litt makt for å få dem inn =P

Når jeg prøver uten noen RAM-brikker, så slår PC-en seg på, slår seg av etter 2-3 sekunder, og så på igjen. Så holder den seg på, men det kommer ikke opp noe på skjermen. Med en RAM-brikke inne får jeg opp en "American Megatrends" skjerm som lister opp hovedkortet, prosessoren, RAM, harddisker og USB-tilkoblinger. Nederst står det ""USB device over current status detected!! Computer will shut down in 15 seconds", og så slår PC-en seg av. Prøvde å ta et bilde. Så mye bedre ut på kameraet, men hvis det er helt uleselig så kan jeg ta et nytt ett :p

http://oi49.tinypic.com/wbwk7d.jpg

RAMen står listet opp der, så det er i hvert fall kontakt nå. Kanskje de ikke er helt døde allikevel? :)

Endret av moby_duck
Lenke til kommentar

Okay, nå har jeg testet litt. Dro på Clas Ohlson og kjøpte den billigste DDR3 brikken de hadde for å sjekke om mer enn RAM-brikkene var kaputte. Satt den inn og startet opp PC-en. Den kjørte i 5 sek før den slo seg av, og så på igjen. Forrige gang jeg prøvde (i går), da jeg fikk opp den American Megatrends-skjermen, så hadde jeg koblet ut skjermkortet og koblet HDMI-kabelen direkte til hovedkortet. Nå som jeg kobler den til skjermkortet er skjermen bare svart. GPU-vifta spinner allikevel rundt. Er det noen fare for at mer enn RAM og hovedkort er ødelagt? Lommeboka begynner å kjenne dette, og jeg tror ikke jeg har råd til et nytt skjermkort og/eller eventuelle andre deler i tillegg =/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...