Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Statistisk funksjon for historisk data i desimalformat

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg ønsker å følge opp hvilke av våre kunder som har bestilt mindre hos oss i løpet av en tidsperiode. Jeg har tatt utgangspunkt i Januar-Juli.

Dette eksempelet er hentet fra en kunde som tilsynelatende kjøper færre tjenester hos oss nå enn i starten av året.

56 59 56 37 55 41 25

Jeg ønsker å finne en statistisk funksjon som viser i desimalformat om kunden bestiller mindre enn tidligere (innenfor et rimelig standardavvik).

Det er ikke så interessant å finne de som sakte bestiller mindre, men heller de som har store avvik (altså bruker eller bytter til en annen leverandør).

Jeg klarer ikke finne en trendfunksjon som bare benytter et datasett, og gir meg et desimaltall som sluttprodukt. Jeg ønsker å se den prosentvise endringen uttrykt +- 1, f. eks 1.15 for 15% økning og .085 for 15% reduksjon.

Håper noen av dere kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si ut fra det du forklarer. Kjøper man normalt en gang i måneden? Eller kan du ta intervall på 6 måneder? Evt. Som du kanskje foreslår og kanskje lureste om du ikke vil være avhengig av tid, se på det som salg nr 1, 2, 3 osv. Da vil du se om det er en trend mellom salg uavhengig av tid

Lenke til kommentar

Tjenesten kjøpes kontinuerlig og forbrukes der og da, og er stort sett alltid av samme salgssum (uvesentlig faktor). Hvordan kan jeg ta utgangspunkt i salg 1,2,3 som du sier? Tid er bare en måleenhet her, den har ikke innvirkning på salget (utenom sesongpåvirkning).

Lenke til kommentar

Jo da, man kan finne det ut. Det kan gjøres ganske enkelt og det kan gjøres fryktelig vanskelig, men en relativt enkel løsning er å bruke den Trend-funksjonen som utgangspunkt og så se om den observerte verdien avviker voldsomt fra trenden. Si at du har sju observasjoner. Da kan du bruke de seks første til å forutsi hva den sjuende "burde" være og så regne ut forholdet mellom observert og forventet verdi.

Mer spesialisert statistikk- og økonometriprogramvare har funksjoner for å finne "avvikere" direkte, jeg vet ikke om Excel har det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...