Gå til innhold

Feminisert nasjon


  

240 stemmer

  1. 1. Har Eivind Berge mer eller mindre korrekt i sin antakelse av vi lever i en feministstat?

    • Helt rett
      93
    • Delvis rett
      92
    • Hverken rett eller galt
      10
    • Delvis galt
      9
    • Helt galt
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så kom VG med sin årlige "mann krasjer mest" artikkel.

 

«Mannfolk bak rattet» - krasjer mest og dyrest

 

Varianter av denne kommer vel ca en gang i året eller oftere i alle media. Og hver gang skriver de at mann krasjer mye mer en kvinner. Men hva viser egentlig dataene når vi ser på dem? Her er en rapport om risiko i trafikken fra transportøkonomisk institutt som er der VG har sin artikkel fra:

https://www.toi.no/g...rten%20nett.pdf

 

Og som man ser når man korrigerer for kjørte kilometer (som man jo må gjøre for få noe fornuftige tall ut av det) så er sannheten stikk motsatt av det VG skriver. Kvinner krasjer mest totalt:

Ulykkerkjnn.jpg

Ulykkerkjnn2.jpg

 

Se på totalt tallene.

 

Dette er det samme stedet som VG har tatt tallene fra (TØI) så de kan ikke unnskylde seg med at de ikke hadde dataene tilgjengelig.

 

Hvorfor kan media fortsette slik å lyve gang på gang på gang uten at noen som helst sier fra så lange løgnene går på å demonisere, trykke ned eller latterliggjøre menn?

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor kan media fortsette slik å lyve gang på gang på gang uten at noen som helst sier fra så lange løgnene går på å demonisere, trykke ned eller latterliggjøre menn?

Hvorfor kan anonyme brukere på forum fortsette å lyve og vri statistikk til sin fordel gang på gang uten at noen som helst sier ifra?

Lenke til kommentar

Hvorfor kan media fortsette slik å lyve gang på gang på gang uten at noen som helst sier fra så lange løgnene går på å demonisere, trykke ned eller latterliggjøre menn?

Hvorfor kan anonyme brukere på forum fortsette å lyve og vri statistikk til sin fordel gang på gang uten at noen som helst sier ifra?

Hvor er det jeg lyver og vrir på statistikk? Jeg tar statistikken direkte fra transportøkonomisk institutt som er den største autoriteten på trafikkstatistikk i Norge.

 

Mens du er en fjortis som linker til metall band istedenfor å argumentere....

Endret av flesvik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor er det jeg lyver og vrir på statistikk? Jeg tar statistikken direkte fra transportøkonomisk institutt som er den største autoriteten på trafikkstatistikk i Norge.

 

Mens du er en fjortis som linker til metall band istedenfor å argumentere....

VG.no:

"Statistikken gir en oversikt over alle uhell med materielle skader på norske veier. Vi har sett nærmere på tallene fra perioden fra april 2011 til om med mars 2012, som er de ferskeste i statistikken."

 

flesvik:

Og som man ser når man korrigerer for kjørte kilometer (som man jo må gjøre for få noe fornuftige tall ut av det) så er sannheten stikk motsatt av det VG skriver. Kvinner krasjer mest totalt:

 

"Personbilførere innblandet i ulykker med personskade per million personkilometer."

 

VG har en artikkel om epler, du klager fordi det ikke stemmer overens med statistikken for pærer? Lær deg statistikk mann!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hvor er det jeg lyver og vrir på statistikk? Jeg tar statistikken direkte fra transportøkonomisk institutt som er den største autoriteten på trafikkstatistikk i Norge.

 

Mens du er en fjortis som linker til metall band istedenfor å argumentere....

VG.no:

"Statistikken gir en oversikt over alle uhell med materielle skader på norske veier. Vi har sett nærmere på tallene fra perioden fra april 2011 til om med mars 2012, som er de ferskeste i statistikken."

 

flesvik:

Og som man ser når man korrigerer for kjørte kilometer (som man jo må gjøre for få noe fornuftige tall ut av det) så er sannheten stikk motsatt av det VG skriver. Kvinner krasjer mest totalt:

 

"Personbilførere innblandet i ulykker med personskade per million personkilometer."

 

VG har en artikkel om epler, du klager fordi det ikke stemmer overens med statistikken for pærer? Lær deg statistikk mann!

Kanskje du heller skal lære deg å lese i det hele tatt. for du har åpenbart ikke lest eller i det hele tatt sett over rapporten jeg linket til. For da hadde du også sett denne:

Trafikkrisikokjnn3.jpg

Fremdeles kvinner på topp totalt.

 

Så hvor kommer løgnen fra meg Abigor?

 

Og tenk også over at siden menn kjører nesten dobbelt så mye som kvinner så er det også mer sannsynlig at hvis en kvinne er årsaken i en bulking så er det størst sannsynlighet for at den andre parten (den som blir truffet) er en mann (-> 1-1 til kvinner og menn), mens hvis en mann er årsaken til en bulking så er det også mest sansynelig at den andre parten er en mann (-> 2-0 til menn). Derfor gir dette en bias i statistikken til å gi flere tilfeller på menn (siden begge parter jo melder skaden) fordi det er flest menn på veien og dermed størst sannsynlighet for at den uskyldige parten som treffes av den skyldige er en mann (mens hvem kjønn som er den skyldige er uavhengig), men allikevel ser vi altså at kvinner er overrepresenterte.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje du heller skal lære deg å lese i det hele tatt. for du har åpenbart ikke lest eller i det hele tatt sett over rapporten jeg linket til. For da hadde du også sett denne:

*bilde*

 

Fremdeles kvinner på topp totalt.

 

Så hvor kommer løgnen fra meg Abigor?

Men hvorfor må du på død og live lyve og være uærlig?

 

Du ser jo selv hva jeg skrev. Hva jeg siterte fra VG. Og hva du selv skriver?

 

Du sammenligner epler og bananer mann! Kan du ikke lære deg statistikk før du klager over at tallene for A ikke stemmer overens for tallene med B?

 

VG skriver i sin artikkel:

Statistikken gir en oversikt over alle uhell med materielle skader på norske veier. Vi har sett nærmere på tallene fra perioden fra april 2011 til om med mars 2012, som er de ferskeste i statistikken.

 

flesvik skriver:

 

Bilføreres risiko for materielle skader (antall forsikringsmeldte bilskader per million kjøretøykilometer) for delt på kjønn og alder, 2009-2010

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Kanskje du heller skal lære deg å lese i det hele tatt. for du har åpenbart ikke lest eller i det hele tatt sett over rapporten jeg linket til. For da hadde du også sett denne:

*bilde*

 

Fremdeles kvinner på topp totalt.

 

Så hvor kommer løgnen fra meg Abigor?

Men hvorfor må du på død og live lyve og være uærlig?

Nå får du se og få vise til hvor jeg lyver!

For slike anklager gidder jeg ikke.

 

Har du den nyeste statistikken og den har andre tall så får du linke til den. Den for 2009-2010 var den jeg fant blant rellevannte publikasjoner på TØI sin side og jeg regner ikke med at det har endret seg noe drastisk på under 2 år.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tredje gang jeg siterer innholdet i VG sin artikkel, som du selv linket til. Om du hadde lest og forstått hva som står der hadde du sluppet å spre løgn og misforståelser gang på gang.

 

Artikkelen handler ikke om personskader, slik du først sammenlignet den med. Den handler heller ikke om materielle skader i tidsrommet 2009-2010 slik du etterpå sammenlignet den med.

 

 

VG skriver i sin artikkel:

Statistikken gir en oversikt over alle uhell med materielle skader på norske veier. Vi har sett nærmere på tallene fra perioden fra april 2011 til om med mars 2012, som er de ferskeste i statistikken.

 

flesvik skriver:

 

Bilføreres risiko for materielle skader (antall forsikringsmeldte bilskader per million kjøretøykilometer) for delt på kjønn og alder, 2009-2010.

Lenke til kommentar

Det er tredje gang jeg siterer innholdet i VG sin artikkel, som du selv linket til. Om du hadde lest og forstått hva som står der hadde du sluppet å spre løgn og misforståelser gang på gang.

 

Artikkelen handler ikke om personskader, slik du først sammenlignet den med. Den handler heller ikke om materielle skader i tidsrommet 2009-2010 slik du etterpå sammenlignet den med.

 

 

VG skriver i sin artikkel:

Statistikken gir en oversikt over alle uhell med materielle skader på norske veier. Vi har sett nærmere på tallene fra perioden fra april 2011 til om med mars 2012, som er de ferskeste i statistikken.

 

flesvik skriver:

 

Bilføreres risiko for materielle skader (antall forsikringsmeldte bilskader per million kjøretøykilometer) for delt på kjønn og alder, 2009-2010.

Har du noe som helst holdepunkter på at statistikken for 2011-2012 er vesentlig forskjellig fra den fra 2000-2010? Har du den nyeste publikasjonen så får du linke til den. Frem til da så må man forholde seg til det som er tilgjengelig av data.

 

Og hvis vi skal ta en liten grov analyse selv ut fra VG sine tall så står menn for 69,17% flere ulykker enn kvinner totalt sett (ut fra tabellen i bunn av artikkelen) mens de kjører i følge artikkelen 70-75% mer enn kvinner

= Kvinner krasjer mer per kjørte kilometer ut fra tallene presentert i den tabloide artikkelen i VG. Stikk motsatt av hva VG prøver å gi inntrykk av i artikkelen.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noe som helst holdepunkter på at statistikken for 2011-2012 er vesentlig forskjellig fra den fra 2000-2010? Har du den nyeste publikasjonen så får du linke til den. Frem til da så må man forholde seg til det som er tilgjengelig av data.

Det er jo meningsløst å sammenligne epler med bananer. Dersom du ikke har tilgang til materialet brukt i artikkelen kan du ikke kritisere det på bakgrunn av tall artikkelen ikke har brukt.

 

Dessuten er det ikke VG sin artikkel, det er Motor sin artikkel.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Har du noe som helst holdepunkter på at statistikken for 2011-2012 er vesentlig forskjellig fra den fra 2000-2010? Har du den nyeste publikasjonen så får du linke til den. Frem til da så må man forholde seg til det som er tilgjengelig av data.

Det er jo meningsløst å sammenligne epler med bananer. Dersom du ikke har tilgang til materialet brukt i artikkelen kan du ikke kritisere det på bakgrunn av tall artikkelen ikke har brukt.

 

Dessuten er det ikke VG sin artikkel, det er Motor sin artikkel.

 

Og hvis vi skal ta en liten grov analyse selv ut fra VG sine tall så står menn for 69,17% flere ulykker enn kvinner totalt sett (ut fra tabellen i bunn av artikkelen) mens de kjører i følge artikkelen 70-75% mer enn kvinner

= Kvinner krasjer mer per kjørte kilometer ut fra tallene presentert i den tabloide artikkelen i VG. Stikk motsatt av hva VG prøver å gi inntrykk av i artikkelen.

Jeg sammenlikner ikke epler med bananer. Både TØI sin tidligere rapport (den seneste rellevennte jeg fannt blandt deres publikasjoner) og tallene i artikkelen underbygger det jeg skriver. Mens du derimot hittil ikke har presentert ET ENESTE bevis eller kilde for dine latterlige annklager..... DU er løgneren her.....

 

Og hvem VG har kopiert artikkelen fra har ingen ting å si. Det er fremdeles deres journalistiske plikt å sjekke kilder. VG har presentert artikkelen i sin avis. Dermed er det VG sin artikkel og de har det hele og fulle ansvaret for at de har publisert den og innholdet i den.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sammenlikner ikke epler med bananer. Både TØI sin tidligere rapport (den seneste rellevennte jeg fannt blandt deres publikasjoner) og tallene i artikkelen underbygger det jeg skriver. Mens du derimot hittil ikke har presentert ET ENESTE bevis eller kilde for dine latterlige annklager.....

Du misforstår. Jeg kommer ikke med påstand, jeg har bare kritisert alt du har sagt frem til nå fordi det du har sagt har vært feil. Det siste du la til på post nummer 172 la du til etter at jeg hadde svart. Om du hadde skrevet det fra starten av ville denne misforståelsen vært unngått. Det er der den virkelige kritikken ligger, ikke i at statistikken for personskader 2009-2010 er ulik statistikken for materielle skader 2011-2012 eller at statistikken for materielle skader 2009-2010 er ulik statistikken for materielle skader 2011-2012.

 

PS: Det er ikke VG sine tall, det er Motor sine tall.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg sammenlikner ikke epler med bananer. Både TØI sin tidligere rapport (den seneste rellevennte jeg fannt blandt deres publikasjoner) og tallene i artikkelen underbygger det jeg skriver. Mens du derimot hittil ikke har presentert ET ENESTE bevis eller kilde for dine latterlige annklager.....

Du misforstår. Jeg kommer ikke med påstand, jeg har bare kritisert alt du har sagt frem til nå fordi det du har sagt har vært feil.

Hva har jeg skrevet som er feil? Jeg har lagt ut den siste kilden som er tilgjengelig fra TØI også har jeg også lagt ved tallene fra en tabloid avisartikkel som også bekrefter mine utsagn. Men tallene fra den tabloide avisartikkelen står selvsagt mye svakere enn de fra primærkilden (TØI). Og hele din kritikk er dermed en løgn. Hvis du mener at det er endret seg noe vesentlig på under 2 år så må du bevise det!

 

PS: Det er ikke VG sine tall, det er Motor sine tall.

Nei. Det er TØI sine tall. Kanskje du skal lese litt om kilder og kildebruk....

 

 

Og her er forresten også tall fra 2005 og 2001 om det samme:

matrielleskader.png

https://www.toi.no/g...8-internett.pdf

 

Samme trend også her. Kvinner krasjer totalt mest korrigert for kilometer kjørt.

 

Så det at dette skal være noe vesentlig endret de siste 2 år er det opp til deg å bevise. For alle kilder hittil sier det stikk motsatte... Og du har ikke kommet med noen som helst kilder:

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det at dette skal være noe vesentlig endret de siste 2 år er det opp til deg å bevise. For alle kilder hittil sier det stikk motsatte... Og du har ikke kommet med noen som helst kilder:

Hvorfor skal jeg bevise det? Jeg har ikke kommet med noen påstander for eller mot den saken!

Nei. Det er TØI sine tall. Kanskje du skal lese litt om kilder og kildebruk....

Ok, det er TØI sine tall. Hvis jeg skal lese litt om kilder o kildebruk fordi jeg sa at det var Motor sine tall, hva skal du lese om siden du sa at det var VG sine tall da?

 

Å kritisere materialskader 2011-2012 fordi de ikke stemte overens med personskader 2009-2010 var din første feil. Å deretter kritiserer materialskader 2011-2012 fordi de ikke stemte overens med materialskader 2009-2010 var din andre feil.

 

Dette kritiserte jeg. Dette er ikke løgn!

 

Etter dette kommer du med den virkelige kritikken, den du skulle kommet med fra starten av. Den er god.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...