Gå til innhold

Ruter som kan begrense nedlastningen

Anbefalte innlegg

Hei,

Mulig jeg er litt dum nå, men har prøvd å finne informasjon en del andre steder. Desverre, så er det litt vannskelig.

Jeg trenger en ruter, som er relativt ok. Men samtidig så vil jeg ha muligheten til å begrense nedlastningen og opplastningen til de som bruker nettverket. Om det blir i form av et eget gjestenettverk eller på MAC adresse er ikke noe problem. Må bare gjøres på mer enn 1 pc.

Ruteren må være trådløs. Vil helst unngå å ha flere rutere enn jeg må på nettverket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du er ute etter er QOS.

Enkelt fortalt så kan QOS settes til å prioritere forskjellig trafikk på nettverket.

Enten ved port, IP eller MAC.

Så om du setter port 80 til høyeste prioritet så vil du alltid få utnyttet vanlig web-surfing uten noe forstyrrelse.

Samme går for spilling. Sett spillets port under port 80. Da vil spillet få prioritert kapasitet om noen driver å laster ned.

Men om noen surfer, så får de prioritet over din spilling igjen.

Men så kan du også sette en IP/MAC som høyeste prioritet. Og da vil den få prioritert trafikk.

Vil forøvrig anbefale deg å benytte DD-WRT støttede rutere.

Her har du en artikkel om QOS på DD-WRT http://www.howtogeek.com/70659/how-to-give-your-computers-network-traffic-priority-with-dd-wrt/

Endret av Hille
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...