Gå til innhold

Ny bærbar PC til studier + litt gaming mellom 7k-15k

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tenkte å kjøpe meg en ny bærbar PC, da min gamle ble ødelagt nå nylig. PC-en skal brukes til skole (så den kan gjerne være relativt tynn og lett), men jeg vil gjerne også at den skal takle grei oppløsning på nyere spill (ytelsen kommer foran utseende). Har sett på et par Samsung- og Asus-modeller, men klarer ikke helt å finne ut hvilken som passer meg best. Må jo si meg litt forelsket i 9-serien til Samsung, men frykter at ytelsen der kan være noe lav pga alt fokuset på design etc. Noen som har erfaringer fra lignende? Eventuelt som har prøvd noen Samsung, Asus, eller andre tilsvarende modeller? Prisklassen min er opp til ca 15 tusen. Setter stor pris på svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er snakk om skole maskin, er vel batterilevetid viktig?

ASUS N56VZ 15.6" Full HD

GeForce GT650 2GB,Core i7-3610QM,8GB RAM,750GB HDD,DVD±RW,BT,W7H er vel en fin skole/Spill pc der batteri levetiden også er viktig, men ville heller vurdert SSD disk. Samsung 830 eller crusial M4.

Angående spill maskin:

Multicom Kunshan P150E 15.6" Full-HDMatt NTSC 95%, Intel Core i7-3720QM, 4GB, 120GB SSD, GeForce GTX 675M,

Begge er vel forhånsvis bra kjøp til prisen. Men sistnevnte støyer nok mere og har dårligere batterilevetid. Samt at maskinen er nok i plast så holdbarhet er neppe like bra som asus.

Er godt mulig om du venter noen måneder kan windows 8 gi laptop touchskjerm, Thunderbolt og SSD kan bli billigere med tiden og mere vanlig, men vi kan ikke garantere fremtiden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har sett litt på den Asus-maskinen der, absolutt et alternativ. Hvor mye krever det for å bytte til SSD disk, sett bort fra det økonomiske?

Hva synes du om denne maskinen: http://www.samsung.com/no/consumer/computer-peripherals/notebook/high-performance/NP700Z5C-S02SE

Multicom-maskinen ser jo helt rå ut! Batterilevetid er ikke så kritisk, da strømuttak som regel alltid er tilgjengelig. Vil støynivå kunne bli noe problem ved utførelse av enkle oppgaver som word, excel, internett?

Lenke til kommentar

Merker at jeg skulle hatt en kombinasjon av Samsungs design og Multicoms ytelse ;-) Personlig er jeg ikke så flink til å oppgradere maskinen på egenhånd, så vil gjerne ha et mest mulig "ferdig" produkt.

En PC som jeg har sett mye på er denne: http://www.dustinhome.no/product/5010640607/samsung-900x4c-ci7-1-9-8gb-128-ssd-high-res-15-w7hp/#intcmp=searchProvider_dacsa

Hvordan rangerer du Asus-maskinen opp mot denne? Er det noen forskjeller på evnen til å håndtere nyere spill? Kan nevne at jeg ikke spiller mye, men det kommer et nytt Rome: Total War spill som jeg har veldig lyst at maskinen skal kunne håndtere :D

Lenke til kommentar

Okey. Rart at Samsung ikke har en ny maskin som tåler de nyeste spillene. Eller er det jeg som ikke finner de? Finnes det forresten en bedre utgave av Asus-maskinen du anbefalte i starten? Nå når jeg først skal kjøpe, så vil jeg gjerne legge litt ressurser i den, slik at jeg slipper å bytte igjen om 1 år ;-)

Lenke til kommentar

Den så jo veldig bra ut. Vet du hvor det tilbudet var? Eventuelt om det er gyldig enda?

Tilbudet var fra komplett.no en helg, men på samme tidspunkt kostet den omtrent det samme hos flere. Nå har det gradvis gått opp tilbake til normalen. Prishistorikk. (skulle vel egentlig pekt til prisguide.no, men liker prisjakt.no bedre, til tross for treghet i dag)

Den Samsungen har også Geforce 675M, som virker å være et godt kjøp. Men prisen er litt høy nå synes jeg, så jeg avventer foreløpig.

Lenke til kommentar

Den så jo veldig bra ut. Vet du hvor det tilbudet var? Eventuelt om det er gyldig enda?

Tilbudet var fra komplett.no en helg, men på samme tidspunkt kostet den omtrent det samme hos flere. Nå har det gradvis gått opp tilbake til normalen. Prishistorikk. (skulle vel egentlig pekt til prisguide.no, men liker prisjakt.no bedre, til tross for treghet i dag)

Den Samsungen har også Geforce 675M, som virker å være et godt kjøp. Men prisen er litt høy nå synes jeg, så jeg avventer foreløpig.

Enig der, opp i mot 16 000 er litt mye. Du får holde meg oppdatert dersom det skulle komme en ny kampanje ;-) Mulig du kan få det tilbudet dersom du henvender deg direkte til komplett.no og sier du så de hadde en kampanje osv...

Lenke til kommentar

Hadde jeg bare tenkt på spesifikasjoner ville nok ikke Samsung vært førstevalget, men det er tross alt en PC jeg skal ha med en del på skolen. Da tror jeg slik som Alienware og Multicom blir litt voldsomt for min del..

En kjøleløsning som er istand til å takle et GTX 675M er mer enn nok for å takle et 7970M :p

Vekta på denne laptopen du ser på er like høye som en M17x, og formen er i tillegg asymmetrisk.

Lenke til kommentar
Om du får en laptop med et GTX 675M til mer enn 14K kjøper du likegodt en Alienware M17x med 7970M og får dobbelt så god ytelse for en tusenlapp til.

Dette høres jo veldig bra ut. Når jeg søker opp dette kortet (som jeg ikke kjenner veldig godt til) får jeg opp tall som 70% bedre ytelse i kommentarer, mens Notbook Check forteller en litt annen historie. Jeg vet ikke hvor mye man skal henge seg opp i de tallene, men avhengig av spill er det alt fra cirka likt til dobbel ytelse. De fleste ser ut til å ligge på rundt 20-30% bedre ytelse.

Har da sammenlignet GTX 675M og HD7970M. Tenkte kanskje andre hadde bruk for lenkene.

Så litt på oppsett av denne på dell.no, men kan det stemme at de skal ha over 3000 kroner ekstra for å bytte til en middels SSD disk? Skal jeg først ha en ny bærbar for gaming vil jeg helst ha SSD. Pluss en ekstra SATA. Krysset 20k ganske fort når jeg begynte å sette den opp... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...