funkweb Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Er dette riktig : FSB + minne skal være synkronisert ? f.eks: FSB (2x200MHz) minne (DDR400) Lenke til kommentar
Endre Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Ja, det gir best ytelse, spesielt på nForce2-kort. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 2. september 2003 Forfatter Del Skrevet 2. september 2003 Ja, det gir best ytelse, spesielt på nForce2-kort. Okey... det kan jeg godt forstå siden det gir bra ytelse. Hvordan skal jeg da gi min maskinen mest mulig synkronisert når min CPU støtter 200MHz front side bus (2x100MHz) Og at SDRAM min er kun på 133MHz ? Dette vil jo si at det ikke er synkronisert. I og med at jeg ser HK kun støtter PC100 eller PC133, når jeg da ikke kan kjøpe en annen ram brikke som f.eks har PC150 for å gi en mye mer nermere synkronisert med min CPU. Tenker jeg nå feil ??? Rett meg opp..!!!! Lenke til kommentar
Endre Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Har du 133Mh minne, og CPU med 2x100Mhz FSB kjører du minnet på 100MHz (du kan jo prøve om 133Mhz gir bedre ytelse). Lenke til kommentar
maedox Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 D er i sånne tilfeller som dette d er praktisk å oppgi de relevante spesifikasjonene på maskinen din! Hva slags CPU, RAM og hovedkort har du? D blir så mye lettere å hjelpe da. Du kan alltids bruke raskere minne enn d hovedkortet støtter. Men du kan ikke kjøre d raskere enn kortet støtter. Da er overklokking løsningen. Lenke til kommentar
ezzpen Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 SDRAM er enten PC100 eller PC133. I begynnelsen hadde man CPU'er som kjørte på hhv. 100 og 133MHz, men så kom AMD med CPU'er som hadde doblet bus-hastigheten. Når du har 200MHz bus på CPU, så vil minnet kjøre på halvparten. I mitt nåværende system har jeg en AMD T-bird med 266MHz bus, og minnet er SDRAM PC133. Min CPU kjører med en multiplier på 10,5 og 133MHz (1,4GHz), men har 266MHz bus mot hovedkortet ellers. SDRAM er utdatert og har mye mindre ytelse kontra DDR-"systemet". Flaskehalsen ligger i minnet, som kun kjører på halvparten av "nyere" AMD-CPU'er. AMD Athlon XP2500+ med 333MHz bus har egentlig 2x166MHz (derav navnet DDR (Dual Data Rate). Når du skal ha minne til denne, så skal du ha minne som takler 333MHz. Litt dårlig forklart, men håper det er forståelig... Lenke til kommentar
maedox Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 SDRAM er enten PC100 eller PC133. I begynnelsen hadde man CPU'er som kjørte på hhv. 100 og 133MHz, men så kom AMD med CPU'er som hadde doblet bus-hastigheten.Når du har 200MHz bus på CPU, så vil minnet kjøre på halvparten. I mitt nåværende system har jeg en AMD T-bird med 266MHz bus, og minnet er SDRAM PC133. Min CPU kjører med en multiplier på 10,5 og 133MHz (1,4GHz), men har 266MHz bus mot hovedkortet ellers. SDRAM er utdatert og har mye mindre ytelse kontra DDR-"systemet". Flaskehalsen ligger i minnet, som kun kjører på halvparten av "nyere" AMD-CPU'er. AMD Athlon XP2500+ med 333MHz bus har egentlig 2x166MHz (derav navnet DDR (Dual Data Rate). Når du skal ha minne til denne, så skal du ha minne som takler 333MHz. Litt dårlig forklart, men håper det er forståelig... SDRAM er absolutt ikke utdatert! D heter SDR-SDRAM (Single Data Rate Synchronous Dynamic Random Access Memory) og DDR-SDRAM (Double Data Rate SDRAM). DDR har dobbelt så høy teoretisk overføringshastighet fordi d sender data på både stigende og synkende flanke (eller hva d nå heter, husker ikke i farta.). Altså 2 ganger per klokkesyklus mot SDR som bare sender en gang per syklus. Ellers har du rett i d du sier. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 2. september 2003 Forfatter Del Skrevet 2. september 2003 D er i sånne tilfeller som dette d er praktisk å oppgi de relevante spesifikasjonene på maskinen din! Hva slags CPU, RAM og hovedkort har du? D blir så mye lettere å hjelpe da. Du kan alltids bruke raskere minne enn d hovedkortet støtter. Men du kan ikke kjøre d raskere enn kortet støtter. Da er overklokking løsningen. Asus A7V ( VIAKT133 ) AMD Duron 750MHz ( 3DNOW 200MHz bus ) SDRAM PC133 7-7,5ns 3,3V ( Har 3 stykker, bla : 128x256x256 ) Hvis jeg øker f.eks øker fsb så går jo ram'en også høyere i MHz. Altså det er overclocking på kun RAM eller både og CPU ? Multiplier og Vcore er kun CPU Rett meg opp da hvis jeg kløner sånn. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 FSB, multiplier og VCore går på CPU! FSB (front side bus) er kommunikasjonen mellom CPU og RAM. Multiplieren ganger du med FSB for å få frekvensen på CPU. VCore er spenningen på CPU. Bare så d ikke er no tvil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå