Xatun Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Hei. Jeg viste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, så jeg valgte juss. Saken er at jeg bor med familien min nå, men vil kjøpe meg eget sted. Jeg er snart 20 år og skal starte på BI snart. Har to jobber, og tjener rundt 26-27000 i mnd. Har søkt lån i banken og husbanken får 1.2 mill til sammen. Problemet som oppstår da er at som dere sikkert vet er boligprisene skyhøye, og jeg finner ikke en eneste bolig til så "lite" i Oslo og Akershus området. Men så har det seg at boligen til foreldrene mine har en tomt på 1700 m2. og der har de lov til å ha 25% bygning, uavhengig av hvor mange hver for seg. Altså så lenge det området de bygger på er 25% av hele tomta så kan de f.eks. lage enda en bolig/garasje/låve etc.. De er villige til å gi meg en del av tomta som jeg kan bygge på, men verken de eller jeg vet om dette går. For dersom jeg bygger selv, klarer jeg fint å holde meg til 1 mill uten at det blir ekstra kostnader osv. Så spørsmålet er: Er det mulig at jeg bygger en liten leilighet med en størrelse på 50-90 m2 på en tomt som står på mine foreldre? For jeg har hørt litt om at dersom jeg bygger selv, kan ikke tomta stå på noen andres navn. Kan jeg få den lille delen av tomta som man kan bygge på som gave? (jeg er eldst av 4 søsken) evnt. noen andre løsninger på problemet? Blir kjempe glad for svar. For jeg er desperat etter å kjøpe hus nå som jeg har god med årslønn, etter skolestart blir det ikke mye jobbing og foreldrene mine skal hjelpe meg med nedbetaling av lånet, så det blir ikke noe problem å betale tilbake. Men da får jeg sannsynligvis ikke noe lån fra banken dersom jeg ikke jobber selv og har en bra inntekt slik som nå, og da må jeg vente i over 4 år før jeg kan søke igjen osv. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Sett at de får lov av kommunen til å skille ut tomten kan de selvfølgelig gi den til deg i gave. Dere må muligens betale arveavgift, men muligens vil dette havne innenfor fribeløpet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå