Gå til innhold

Edition 5, aspilling av AVI

Anbefalte innlegg

Hallo igjen , maser videre jeg,,hehe. Mitt spørsmål denne gangen er som følge, Jeg har nå redigert en del med Edition 5 og brent en del til DVD for og spille i stua. Det jeg mener jeg har funnet ut er at DVD formatet er dårligere enn AVI formatet ser i vert fall sånn ut på filstørrelsen, Er AVI om trent like godt som det orginale DV formatet jeg har lagt inn på disken fra mitt dv kamera, i så tilfelle tenkte jeg at jeg skall legge en S video kabel fra Pc,n nede på kontoret og opp til Tv,n ca 10-12 meter med kabel (er det for langt ? ) Og derfra styre Pc,n med en tråløs mus, og spille filmene mine direkte fra en ny disk ca 200 gb stor, der jeg legger elle AVI filmene mine, og derfra spille di fra windows media spilleren min ,,,,,GÅR DETTE ???, Eller har dere noen andre gode forslag,,,Kom på en liten ting til her akkurat nå , det går jo ann og kjøre filmene tilbake til DV båndet etter redigering med full DV kvalitet, går det i stedet og lagre di på disken i stedet for og spille den tilbake til DV båndet, og deretter spille den fra media spilleren med full DV kvallitet. Tanken min med alt dette er og spare meg for mye brenning og samtidig ha lettere tilgang til alle filmene mine i et mye bedre format enn DVD. Ble mye dette her, men håper dere forstår hva jeg mener ,,,på forhånd takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oj, her var det mye å ta for seg. :woot:

Hverken DVD eller AVI sier noe om den egentlige kvaliteten. Begge deler kan være meget bra, eller heller dårlig. DVD slik vi kjenner den er en MPEG-2 videostrøm, opptil 8 MBit/sek (ca. 1 MB i sekunder). I optimale tilfeller kan denne være like god, dog ikke bedre enn DV som ofte er utgangspunktet. MPEG-2 pakker på en genial måte som kort fortalt kun skriver forskjellen mellom de ulike bildene, og ikke hele bildet hver gang (slik vi finner på DV og de fleste .avi-former). Det betyr at MPEG-2 kan skrive mindre informasjon uten at det går utover kvaliteten. Men jo mer vi pakker (dvs. lavere Bitrate) desto mer av kvaliteten vil vi også miste.

Når det gjelder å overføre videoen; det beste rent kvalitetsmessig vil være å spille ut til kameraet (via FireWire), og spille av direkte fra kamera til TV. En DVD vil ikke ligge langt unna når det gjelder kvaliteten, men her har de fleste redigeringsprogram (også Edition som du nevner) muligheten til å stille på kompressjonsgraden. Høyere bitrate gir bedre kvalitet og vice versa.

Sjekk med TV'en din først om apparatet i det hele tatt kan ta imot et S-Video signal. Vet om mange som har kjøpt en scart-overgang med S-Video, men som bare får et svart/hvitt bildet. Det er da TV'en som ikke kan ta imot, og en må da nøye seg med Composite (den gule kontakten).

Du har en funksjon i Edition som enkelt lar deg lagre en video i full DV kvalitet. Jeg tenker da på 'Fuse' som du kan finne under verktøysmenyen (Tools). Denne filen kan du spille av i Media Player. Om det blir bedre enn en av metodene nevnt over tror jeg avhenger en del av skjermkortet ditt.

Prøv, og gi gjerne en tilbakemelding!

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar
skall legge en S video kabel fra Pc,n nede på kontoret og opp til Tv,n ca 10-12 meter med kabel (er det for langt ? )

Forresten; tror jeg har sett ferdige kablekit med 15 meter kabel, så 10-12 meter bør ikke være noe problem, i alle fall om du får tak i én ledning som er lang nok. Mulig du taper litt om du blir nødt til å skjøte mange 2-meters kabler....

Har selv strukket composite kabler på nærmere 100 meter, og det gikk fint. Det var da to lange lange strekk, men det fungerte fint. Tror ikke 10-12 meter byr på voldsomt trøbbel med mindre signalet fra PC'en er veldig svakt.

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...