Gå til innhold

Hvorfor liker ikke DU politiet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hater ikke politiet. Hvis jeg må hate noen, er det vel styresmakten som legger forutsetningene for arbeidet deres. Et politivesen for å holde orden er helt nødvendig. Men jeg har liten tillit til det politiet vi har. Det er på grunn av statistikker og anekdoter man blant annet kan se her på forumet og i avisene. Utøya-saken er vel den mest kjente kritikkverdige saken.

 

Jeg har heldigvis hatt få førstehåndserfaringer med politiet. Lovlydige venner av meg har fortalt om sine opplevelser, og hvis jeg kan stole på at de ikke har utelatt store og viktige deler av historien, virker noen av dem provoserende og/eller meningsløse. Selv hadde jeg sist en erfaring med politiet på jobb i sommer. Vi måtte ringe dem på grunn av en sterkt beruset person, og dette var ikke den vanlige narkisen som setter seg ned et sted og ruser seg i fred og ro. Det tok 2 timer før noen kom. Dette var i Oslo, så jeg håper aldri jeg trenger deres hjelp, for lengre ut på landet tar det antakelig enda mer tid før politiet kommer.

 

Spesialenheten henla 96,4% av alle sakene i 2010. (Kilde: http://www.klikk.no/produkthjemmesider/vimenn/reportasje/article720931.ece, resten av saken er også verd å lese). Som krikkert påpeker, er sikkert ikke alle anmeldelsene reelle lovbrudd, men 96,4% er likevel et skremmende høyt tall. Rett meg hvis jeg tar feil, for jeg finner ingen kilder, men jeg mener å ha sett i en link fra forumet at 60% av de ansatte i politiet er tidligere mobbeofre. Jeg tror ikke at det er en god ting.

Lenke til kommentar

Innlegget ditt synes å bygge på en forutsetning om at opplevd urett bunner i et rent faktisk lovbrudd og at dette lovbruddet er forbundet med en straffesanksjon.

 

Neida. Innlegget synes ikke å bygge på en slik forutsetning. Forutsetningen er at det er riktig å gå til anmeldelse av byråkrater som - bevisst/ubevisst - bryter loven. Om det er en belastning for disse lovbrytende byråkratene å bli anmeldt, så er det bare flott og fint.

 

Det er hyggelig at du bekrefter innlegget mitt i svaret.

 

Svaret mitt bekrefter vitterlig ikke noen av meningene eller påstandene dine i innlegget. Det må være helt på sin plasse å anmelde lovbrudd begått av offentlige ansatte, men det er du altså tilsynelatende helt i mot.

Lenke til kommentar

Begge gruppene organiserer en del mennesker som har svært mye imot barnevernet, og som benytter seg av de metodene beskrevet i ett av mine tidligere innlegg, svært ofte med din begrunnelse.

 

Og hva var min begrunnelse som du mener jeg deler med disse andre forumfolkene? Var det det at lovbrudd begått av offentlig ansatte absolutt bør anmeldes, noe jeg har forstått at du er en innbitt motstander av?

 

Benekter du forøvrig at en eneste av disse personene på disse forumene, som du tilsynelatende bruker mye av tiden din på, som du peker på kan ha vært utsatt for urett på grunn av offentlig ansatte byråkraters udugelighet og usannferdighet? Hva er det i så fall som gjør at offentlig ansatte ikke er i stand til å begå lovbrudd, når andre fullstendig oppegående personer, derav næringslivsledere, politikere, ingeniører, politifolk osv. kan det?

Lenke til kommentar

Svaret mitt bekrefter vitterlig ikke noen av meningene eller påstandene dine i innlegget. Det må være helt på sin plasse å anmelde lovbrudd begått av offentlige ansatte, men det er du altså tilsynelatende helt i mot.

 

Akkurat som at du tilsynelatende bør begynne å lese hva jeg skriver. Jeg er ikke imot anmeldelser av offentlig ansatte.

 

Begge gruppene organiserer en del mennesker som har svært mye imot barnevernet, og som benytter seg av de metodene beskrevet i ett av mine tidligere innlegg, svært ofte med din begrunnelse.

 

Og hva var min begrunnelse som du mener jeg deler med disse andre forumfolkene? Var det det at lovbrudd begått av offentlig ansatte absolutt bør anmeldes, noe jeg har forstått at du er en innbitt motstander av?

 

Prøv igjen.

 

Benekter du forøvrig at en eneste av disse personene på disse forumene, som du tilsynelatende bruker mye av tiden din på, som du peker på kan ha vært utsatt for urett på grunn av offentlig ansatte byråkraters udugelighet og usannferdighet? Hva er det i så fall som gjør at offentlig ansatte ikke er i stand til å begå lovbrudd, når andre fullstendig oppegående personer, derav næringslivsledere, politikere, ingeniører, politifolk osv. kan det?

 

Aww, så søt du er. Prøv igjen.

Lenke til kommentar

Da anmelder du dem til spesialenheten.

Får jeg bli på forumet nå eller?

 

Spesialenheten har en avvisningsprosent på ca 90.

For det andre så kunne alle eventuelle sånne feider bli avgjordt i en rettsak, siden du tenker på arrestasjoner/osv.

Uansett hvilken side du befinner deg på av loven så er det vel ingen som syntes det er helt sjef å bli arrestert/bøtelagt/snakket hardt til, etc. Alt etter hvor kjepphøy du er ville jeg nok anta en del av sakene fremlagt for spesialenheten grunner i bitterhet rundt rettferdig behandling.

 

Jeg sier ikke at feilbehandling fra politiet aldri finner sted, heller en liten ting å ha i bakhodet når en refererer til avvisningsprosentene v/ Spesialenheten.

 

Edit: For å svare på trådspørsmålet i tillegg: Jeg liker politiet. :) Er en misfornøyd med lovene de håndhever, benytt deg av stemmeretten. Taper partiet ditt valget, vel, skyld på resten av befolkningen, og ikke de som håndhever majoritetens ønske om lovgivning.

 

Eller benytt deg av ytringsfriheten. Sånn som her eller mer synlige plasser. Debattinnlegg i riktig retning kan gjøre mye!

 

Edit 2: Gikk litt tilbake i tråden og leste en del kritikk mot det norske politiet på grunnlag av utenlandsk politioppførsel. ...virkelig? Politiet gjenspeiler justisdepartementet kontrollert av den norske regjering. Hva i all verden har utenlandsk politimyndighet med dette å gjøre?

Endret av EivNor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Ett innlegg er slettet - off-topic.




Moderatormelding

Til opplysning er denne avgjørelsen påklaget som uttrykk for maktmisbruk. Klagen er kl. 21:42 avgjort av administrator Jarmo. Avgjørelsen er opprettholdt i sin helhet.

Endret av krikkert
Opplysninger om påklaget avgjørelse og resultat.
Lenke til kommentar

Jeg misliker sterkt ressursbruken til Politiet når jeg leser denne artikkelen

 

http://www.vg.no/nyh...?artid=10067963

 

At Politiet kaster bort tiden på å undersøke tips fra synske/klarsynte er rett og slett bare forkastelig!!

 

Du må ikke glemme at det dumme, inkompetente kvinnfolket som er såkalt "leder" for voldsavsnittet ved Oslo politidistrikt har enorm tiltro til Snåsa-mannens helbredende evner. Det sier litt om hva slags rusk og rask som har politietaten som både oppbevaringssted og penge-melkemaskin.

Lenke til kommentar

Jeg har lest mye på nettforum og kommentarer under artikler om politisaker i nettavisene. Det som slår meg er at det er mange, til dels, hatske yttringer om denne yrkesgruppen.

Hva er grunnen til at nettopp DU ikke liker politiet??

Jeg har ikke noe som helst i mot politiet... Hva ville poenget med det ha vært? Bare fordi man for eksempel har møtt noen klyser, så skal man ha noe i mot Politiet (som da er en yrkesgruppe av mange tusenvis av ulike typer individer, like forskjellige som alle andre mennesker)... Nei... Akkurat Politiet har jeg ikke noe i mot. Jeg har mer i mot de som er i mot Politiet i sin helhet, og som ønsker en lovløs tilstand preget av anarki, uro og utrygghet for den gjengse nordmann!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innlegget ditt synes å bygge på en forutsetning om at opplevd urett bunner i et rent faktisk lovbrudd og at dette lovbruddet er forbundet med en straffesanksjon.

 

Neida. Innlegget synes ikke å bygge på en slik forutsetning. Forutsetningen er at det er riktig å gå til anmeldelse av byråkrater som - bevisst/ubevisst - bryter loven. Om det er en belastning for disse lovbrytende byråkratene å bli anmeldt, så er det bare flott og fint.

 

Det er hyggelig at du bekrefter innlegget mitt i svaret.

 

Svaret mitt bekrefter vitterlig ikke noen av meningene eller påstandene dine i innlegget. Det må være helt på sin plasse å anmelde lovbrudd begått av offentlige ansatte, men det er du altså tilsynelatende helt i mot.

Skjønner du virkelig ikke hva det er krikkert prøver å si? Det han skriver er at det ikke bør være overraskende på folk at når folk anmelder alle involverte saksbehandlere og ledere etter å ha fått et vedtak som de ikke liker (og avslag på klagen), så påvirker det åpenbart statistikkene. Så å si alle slike anmeldelser (altså hvor man anmelder saksbehandler etter å ha fått et i sine øyne feilaktig vedtak) er rett og slett helt på bærtur, rett og slett fordi det i de fleste tilfeller ikke er fattet et feilaktig vedtatt, og at det i de få tilfellene (hvor også klagen har endt i opprettholdelse av vedtaket) hvor det faktisk er gjort noe galt ikke er noe grunnlag for å anmelde.

 

Du derimot, skjønner ikke poenget til krikkert og svarer med å sette opp en stråmann om at man altså skal la være å anmelde offentlige ansatte fordi det er belastende på dem - en påstand som ingen andre enn deg har framsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uansett hvilken side du befinner deg på av loven så er det vel ingen som syntes det er helt sjef å bli arrestert/bøtelagt/snakket hardt til, etc. Alt etter hvor kjepphøy du er ville jeg nok anta en del av sakene fremlagt for spesialenheten grunner i bitterhet rundt rettferdig behandling.

 

Jeg sier ikke at feilbehandling fra politiet aldri finner sted, heller en liten ting å ha i bakhodet når en refererer til avvisningsprosentene v/ Spesialenheten.

 

Hvorfor tro? Tro kan du gjøre i Kirken. Det er allerede eksempler på overgrep på politiets side, og vis man leter... så finner man:

http://no.wikipedia.org/wiki/Sophia_Baidoo

http://no.wikipedia.org/wiki/Eugene_Ejike_Obiora

Leter man lengre, finner man enda mer.

Lenke til kommentar
Uansett hvilken side du befinner deg på av loven så er det vel ingen som syntes det er helt sjef å bli arrestert/bøtelagt/snakket hardt til, etc. Alt etter hvor kjepphøy du er ville jeg nok anta en del av sakene fremlagt for spesialenheten grunner i bitterhet rundt rettferdig behandling.

 

Jeg sier ikke at feilbehandling fra politiet aldri finner sted, heller en liten ting å ha i bakhodet når en refererer til avvisningsprosentene v/ Spesialenheten.

 

Hvorfor tro? Tro kan du gjøre i Kirken. Det er allerede eksempler på overgrep på politiets side, og vis man leter... så finner man:

http://no.wikipedia....i/Sophia_Baidoo

http://no.wikipedia....ne_Ejike_Obiora

Leter man lengre, finner man enda mer.

.

 

Hva er det du prøver å si med disse 2 eksemplene?

Lenke til kommentar

Hvorfor kan du ikke lese?

Bra hersketeknikk.

Jo jeg kan lese, jeg kjenner begge sakene gjennom media.

Prøver du å si at vi har et politi som dreper folk med overlegg?

 

Begge disse sakene er ferdig etterforsket. De blir ikke mer aktuelle selv om du har gjort deg opp en annen mening om utfallet.

Endret av gjaldkeren
Lenke til kommentar
Uansett hvilken side du befinner deg på av loven så er det vel ingen som syntes det er helt sjef å bli arrestert/bøtelagt/snakket hardt til, etc. Alt etter hvor kjepphøy du er ville jeg nok anta en del av sakene fremlagt for spesialenheten grunner i bitterhet rundt rettferdig behandling.

 

Jeg sier ikke at feilbehandling fra politiet aldri finner sted, heller en liten ting å ha i bakhodet når en refererer til avvisningsprosentene v/ Spesialenheten.

 

Hvorfor tro? Tro kan du gjøre i Kirken. Det er allerede eksempler på overgrep på politiets side, og vis man leter... så finner man:

http://no.wikipedia....i/Sophia_Baidoo

http://no.wikipedia....ne_Ejike_Obiora

Leter man lengre, finner man enda mer.

Selvfølgelig finner man flere. Nektet aldri for at urettferdig behandling forekommer. Hva vil du fram til? Poenget mitt holder fortsatt grunn.

 

Edit: Som sagt av Gjaldkeren, siden poenget ditt tydeligvis er så åpenbart at du må gå til personangrep på ham ved å spørre ham om hvorfor han ikke kan lese (hvilket forøvrig er jævlig barnslig) for å understreke din overlegenhet, insinuerer du at vi har et politi som kaldblodig går til drap på sivile totalt overlagt? Er dette en trend i politiet, å drepe sivile?

Og forresten; uttrykket om at "tro kan man gjøre i kirken" er det dummeste jeg vet. Å tro på noe fører til teorier, som fører til forsøk, som igjen fører til konklusjoner.

Endret av EivNor
Lenke til kommentar
Bra hersketeknikk.

Jo jeg kan lese, jeg kjenner begge sakene gjennom media.

Prøver du å si at vi har et politi som dreper folk med overlegg?

 

Begge disse sakene er ferdig etterforsket. De blir ikke mer aktuelle selv om du har gjort deg opp en annen mening om utfallet.

 

Bra hersketeknikk? Faktum er at Spesialenheten for politisaker får stadig kritikk for kamraderi. Den andre saken er at det i gjennom årenes løp er flere eksmpler på at Spesialenheten IKKE gir samme dom som en eventuell rettsak gir, noe som igjen forsvaker den norsker rettsikkerheten noe kollosalt. Det blir igjen som sakened med Ola Nordmann VS Kommunen/Staten/Byrået, der eget organ ikke gir samme sluttning som en rettsak som går i årerekker, som tapper Nordmannen for krefter.

 

Så langt er det eneste jeg sier at Spesialenheten ikke gjør jobben sin, og at det er en farlig kamraderi i politiet, men at på en annen side har det ikke gått så langt som i de mer ekstreme stater. Vi har ikke Amerikanske tilstander, men lar vi det pågå lenge nok, så får vi kanskje det. Og det er en skremmende tanke.

Det som er enda farligere er som nevnt tidligere i tråden at man har den fulle bevisbyrde å motbevise politiet, på påstander lagt frem i retten av subjektive personer etter kanskje flere ukers ventetid og glemsel. Så vi sitter med en liten mangel på rettsikkerhet, et organ som er stadig anklaget for kamraderi, og vi har andre stater hvor veien har gått for langt.

Er det virkelig så galt å si "det finnes råtne egg i systemet, og systemet er per dags dato ikke laget for å luke dem ut på en enkel og effektiv måte"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...