Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvorfor liker ikke DU politiet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vet... det er grunnlegende folkeskikk å spørre først. Banke på døra, være høffelig, forklare situasjonen, bruke tiden godt.

Og det ble ikke gjort i dette tilfellet?

Det en må tenke på er at enhver som blir utsatt for maktbruk vil synes det er respektløst.

Du er ikke tilfeldigvis byråkrat? Denne tråden skal definere forskjellen på maktbruk og maktmisbruk.

Denne tråden startet jeg fordi jeg lurte på hvor alt politihatet kom fra her på nettet.

Lenke til kommentar

Hvem skal beskytte oss når politiet bruker vold mot oss?

Hvis politiet bruker vold mot deg, gjør du nok noe galt..

Kanskje din beskyttelse blir å gå i deg selv?

Forklar.

Det er vel ikke så mye å forklare...

Politiloven

§ 6. Alminnelige regler om hvordan polititjenesten skal utføres

Tjenesteoppdragets mål skal søkes nådd gjennom opplysning, råd, pålegg eller advarsel eller ved iverksettelse av regulerende eller forebyggende tiltak.

Politiet skal ikke ta i bruk sterkere midler uten at svakere midler må antas utilstrekkelige eller uhensiktsmessige, eller uten at slike forgjeves har vært forsøkt. De midler som anvendes, må være nødvendige og stå i forhold til situasjonens alvor, tjenestehandlingens formål og omstendighetene for øvrig.

Politiet skal opptre saklig og upartisk og med omtanke for personers integritet, slik at den som er gjenstand for inngrep fra politiet, ikke utsettes for offentlig eksponering i større grad enn gjennomføringen av tjenestehandlingen krever.

Politiet kan anvende makt under tjenesteutførelsen i den utstrekning det er nødvendig og forsvarlig.

Virker som om mange har sin oppfattning av politiet fra gamle COPS-serier eller NYPD-Blue

Lenke til kommentar

Og jeg sier ordet igjen: Forklar.

Norge stiller bedre enn USA, men hvem skal beskytte oss mot kamraderiet? Hvorfor har jeg som borger ingen rett til å f.eks bruke rå makt vis politiet starter med maktmisbruk?

Tenker f.eks vis politiet eventuelt skulle f.eks prøve å stanse en fredlig demonstrasjon.

Lenke til kommentar

Og jeg sier ordet igjen: Forklar.

Norge stiller bedre enn USA, men hvem skal beskytte oss mot kamraderiet? Hvorfor har jeg som borger ingen rett til å f.eks bruke rå makt vis politiet starter med maktmisbruk?

Tenker f.eks vis politiet eventuelt skulle f.eks prøve å stanse en fredlig demonstrasjon.

Jeg forstår ikke helt hva du vil jeg skal forklare.

Vi har et lovverk i Norge som sier at politiet kan bruke makt i sin utførelse av tjenesten. Denne makten skal stå i sammenheng med situasjonens alvor og det skal først forsøkes med lempligere midler.

Dersom politiet må bruke makt mot deg, vil du med sikkert selv mene det er urettmessig. Alle som blir tatt i av politiet synes det er urettmessig.

Dersom alle kunne, som du foreslår, yte lovlig motstand mot politiets inngripen ville ikke politiet fungert. Derfor har vi straffelovens §127 som sier at det er ulovlig å bruke makt eller vold mot politiet som utfører sin tjeneste.

Lenke til kommentar

Nei, forklar deg. Hva gjør jeg vis politiet faktisk misbruker sin makt? Klarer du ikke å svare, har du ingenting på forumet å gjøre.

Da anmelder du dem til spesialenheten.

Får jeg bli på forumet nå eller?

Forresten: _Interessant å vite hva du definerer som maktmisbruk.. Er det å bli snakket hardt til? Har en mistanke om det...

Endret av gjaldkeren
Lenke til kommentar

Da anmelder du dem til spesialenheten.

Får jeg bli på forumet nå eller?

Spesialenheten har en avvisningsprosent på ca 90.

For det andre så kunne alle eventuelle sånne feider bli avgjordt i en rettsak, siden du tenker på arrestasjoner/osv.

Tror nok det er en god grunn til at de har så høy avvisningsprosent som du kaller det.

Du sier jeg tenker på arrestasjoner, hva prøver du å si?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...