samuels1 Skrevet 1. august 2012 Rapporter Del Skrevet 1. august 2012 (endret) Driver og jobber med en oppgave der jeg skal finne noen tall. I den forbindelsen har jeg fått et "koblings skjema" å forholde meg til, men denne typen elektronikk er ikke noe jeg har kunnskap om. Har prøvd å google & lære meg litt, men fikk det ikke helt til å stemme, så derfor lurer jeg på om det er noen som kan hjelpe meg litt. Det eneste jeg egentlig vet, er at jeg skal finne 2 linjer som skal gå fra venstre til høyre. På forhånd takk. Endret 1. august 2012 av samuels1 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 1. august 2012 Rapporter Del Skrevet 1. august 2012 Dette er såkalte logiske porter. http://en.wikipedia.org/wiki/Logic_gates#Symbols De gjør logiske operasjoner som OG, ELLER, IKKE osv. Denne porten er f.eks en AND (OG) port Utgangen til høyre er 1 dersom begge inngangene er 1. For alle andre kombinasjoner av 0 og 1 på inngangene er utgangen 0. En kan tenke slik. Inngang A OG Inngang B må være 1 for at utgangen skal være 1. Denne porten er f.eks en OR (ELLER) port Her er utgangen 1 dersom inngang A ELLER inngang B er 1. Altså: A = 0 og B = 0 gir utgang = 0 A = 0 og B = 1 gir utgang = 1 A = 1 og B = 0 gir utgang = 1 A = 1 og B = 1 gir utgang = 1 Les gjennom wikipedia linken for mer forklaring. 1 er "på" og representers typisk med en spenning på 5V eller 3.3 V 0 er "av" og representeres typisk med en spenning på 0 V Lenke til kommentar
Hole Skrevet 1. august 2012 Rapporter Del Skrevet 1. august 2012 (endret) Du kan jo prøve å "koble" den her: http://www.neuroproductions.be/logic-lab/ for å se sammenhengen i det. Er leenge siden jeg hadde om dette på skolen, men jeg syns det mangler noe i oppgaven. Har du hele oppgaveteksten? Endret 1. august 2012 av Hole Lenke til kommentar
samuels1 Skrevet 1. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. august 2012 (endret) Oppgaven er laget som en del av et "GPS-spill" og det står dermed ikke så mye tekst. Det som skal finnes, er 2 sett med 2-siffrede tall som skal brukes som en del av koordinater for å "finne frem til mål". Har ikke rukket å prøve den linken enda, men jeg skal få gjort det litt senere. Endret 1. august 2012 av samuels1 Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 2. august 2012 Rapporter Del Skrevet 2. august 2012 (endret) Kan D=31 og E=108 stemme med hintet? N59 56.631, E10 42.9108, rett ved Norwegian computing center, så kan vell hende... Endret 2. august 2012 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå