Gå til innhold

D7000 eller vente på D600?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nytt kamera, og har nærmest bestemt meg for Nikon D7000. Inntil jeg leste om D600. Nikons nye fullformatkamera som ryktes å komme i høst, og prisen skal visstnok ligge på akeptable $1500, ca. 10.000,-

Er nybegynner, men ser for meg å kjøpe et kamera som jeg skal ha i mange år fremover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For under 10.000 kan du få en svært pent brukt D700 nå, som er et knallbra fullformatkamera. Jeg ville heller kjøpt det enn å vente i mange måneder på et kamera som kanskje kommer i høst. Det er kamera for mange år fremover, spør du meg. D600 kommer nok til å gi litt bedre bildekvalitet og flere megapiksler når det kommer, men D700 er allerede knallbra. D700 er dessuten bygget som en tanks, og har mye bedre oppsett med knapper osv enn det D600 ser ut til å ha. D600 ser ut til å bli svært likt D7000 mtp byggekvalitet og kontrolloppsett.

Det er alltid et eller annet nytt som kommer. Blir bare irriterende å sitte å vente på sånt hele tiden.

Endret av Shirmah
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe som du ikke får til nå, som du tror et nytt kamera kan hjelpe til med? Det er ikke mening å være flåsete; men det er et fornuftig (og dermed kjedelig) spørsmål.

Det kan godt hende at et nytt kamera er tingen; men det kan like gjerne være at du heller skal kjøpe deg et annet objektiv, kjøpe en blits, ta et kurs eller øve mer.

Så noen ord om hva du har i dag, og hva du savner, vil være fint.

Lenke til kommentar

I hvor mange år har dere gått og ventet på "det billige fullformatkameraet" nå? Skal det virkelig komme denne gangen? Jeg har ikke oversikt over ryktene. Blir det noe i stil med 1000D, altså en lett gimpet utgave av forrige modell, altså D700? Spørs om ikke brukt D700 er like bra da. D4/D800 er litt bedre på de høyeste følsomhetene, men D700 er langt fra noe utrangert kamera

Lenke til kommentar

Er det noe som du ikke får til nå, som du tror et nytt kamera kan hjelpe til med? Det er ikke mening å være flåsete; men det er et fornuftig (og dermed kjedelig) spørsmål.

Det kan godt hende at et nytt kamera er tingen; men det kan like gjerne være at du heller skal kjøpe deg et annet objektiv, kjøpe en blits, ta et kurs eller øve mer.

Så noen ord om hva du har i dag, og hva du savner, vil være fint.

Har ikke speilrefleks.... Så dette kjøpet vil være mitt første kamera. Er fullstendig klar over at mange anbefaler et billigkamera som førstengangskjøp, men for meg avhenger det av at jeg kan tillate meg å gå litt opp i pris, og jeg ser for meg at jeg vil ha dette kamerahuset en stund fremover.

Endret av TigerJack
Lenke til kommentar
Skal kjøpe nytt kamera, og har nærmest bestemt meg for Nikon D7000. Inntil jeg leste om D600. Nikons nye fullformatkamera som ryktes å komme i høst, og prisen skal visstnok ligge på akeptable $1500, ca. 10.000,- Er nybegynner, men ser for meg å kjøpe et kamera som jeg skal ha i mange år fremover.
Om du skal ha FF, så ville jeg vurdert brukt D700. Ellers husk at FF er betraktelig større å dra med seg. Optikk er også betraktelig dyrere. Du kan se størrelsene her: http://www.photiciou...0-d90-d300-pics samt noen bilder for å sammenligne

Er video viktig for deg?

Ellers viktig å kjøpe seg et par gode fotobøker...

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Skal kjøpe nytt kamera, og har nærmest bestemt meg for Nikon D7000. Inntil jeg leste om D600. Nikons nye fullformatkamera som ryktes å komme i høst, og prisen skal visstnok ligge på akeptable $1500, ca. 10.000,- Er nybegynner, men ser for meg å kjøpe et kamera som jeg skal ha i mange år fremover.
Om du skal ha FF, så ville jeg vurdert brukt D700. Ellers husk at FF er betraktelig større å dra med seg. Optikk er også betraktelig dyrere. Du kan se størrelsene her: http://www.photiciou...0-d90-d300-pics samt noen bilder for å sammenligne Er video viktig for deg? Ellers viktig å kjøpe seg et par gode fotobøker...

Kjekt med video ja. Fotobøker er kjøpt. Som sagt D7000 er kameraet jeg har sett meg ut. Dette får jeg brukt inkl. objektiver til brukbar pris i dag.

Lenke til kommentar
Om du skal ha FF, så ville jeg vurdert brukt D700. Ellers husk at FF er betraktelig større å dra med seg. Optikk er også betraktelig dyrere. Du kan se størrelsene her: http://www.photiciou...0-d90-d300-pics samt noen bilder for å sammenligne Er video viktig for deg? Ellers viktig å kjøpe seg et par gode fotobøker...
Kjekt med video ja. Fotobøker er kjøpt. Som sagt D7000 er kameraet jeg har sett meg ut. Dette får jeg brukt inkl. objektiver til brukbar pris i dag.

Siden det er førstegangskjøp av speilrefleks så er et brukt D7000 mer en bra nok. Går du for fullformatkamera bør du også gå for dertil egnet (og dyre objektiver)...., ellers ikke noe stort poeng i å bruke fullformat..... Finner du så etterhvert ut at dette er noe du vil satse på, også økonomisk, ja da er det bare å punge ut for å få det du vil ha! :hmm:

Lenke til kommentar

Siden det er førstegangskjøp av speilrefleks så er et brukt D7000 mer en bra nok. Går du for fullformatkamera bør du også gå for dertil egnet (og dyre objektiver)...., ellers ikke noe stort poeng i å bruke fullformat..... Finner du så etterhvert ut at dette er noe du vil satse på, også økonomisk, ja da er det bare å punge ut for å få det du vil ha! :hmm:

Her er jeg litt uenig, egentlig. Hvis man har budsjett til det ville jeg hoppet på fullformat med en gang. Hvis fotointeressen blomstrer blir D7000 fort full av små irritasjonsmomenter, og man får uansett lyst på fullformat. Om derimot fotointeressen skulle svikte er det bare å selge det igjen, og om man har kjøpt en pent brukt D700 får man det aller meste, om ikke alle pengene igjen hvis det skulle være tilfelle. En D700 er et mye bedre kamera å "vokse med" enn en D7000.

Jeg valgte selv D7000 som førstegangskamera da jeg fikk lyst til å ta bilder. Det tok ikke lang tid før jeg kvittet meg med det, og jeg skaffet meg heller en pent brukt D3. Det er jeg svært fornøyd med.

Lenke til kommentar
Helt korrekt, ta bilder istedet !

Viktig å ha et kamera først, dog ;)

Joda men blir ikke mye bilder av å vente på neste modell, kommer sikkert Nikon D900, D7500, D5 for de som sitter på gjerdet og venter og venter tenk

Det stemmer...

Lenke til kommentar

Enig!

Bruktmarkedet flommer over av topp utstyr til lave priser, så når man er i en slik begynnersituasjon som deg, så er det helt klart mest fornuftig å kjøpe brukt helt til du finner ut hvordan din stil er, og hva slags utstyr som passer deg best!

For som det sies over, kan man bytte kamera og optikk så mye man vil på bruktmarkedet, uten å tape en krone hvis man kjøper og selger litt lurt!

Så om et år eller så når D600 er kommet og blitt rimelig, og du har fått mye erfaring med f.eks en brukt D700, da kan du vurdere å kjøpe den ny :)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger. Har nå bestemt meg for å gå litt ned i pris på kamerahus og heller prøve å finne gode objekteiver på bruktmarkedet.

Ser nå på Nikon 5100 og Nikon 3200. Nikon 3200 scorer jo vanvittig høyt på Dxomark sine sider.....

Noen forslag til kamerapakker til et budsjett på rundt 10.000,-?

Naturfoto, både landskap og dyr er det jeg kommer til å satse mye på.

Edit:

Fant en pakke på finn.no:

Nikon D3200 18-55mm vr + Sigma 17-70

Pris for denne pakken 5.600,-

Bra pakke?

Endret av TigerJack
Lenke til kommentar

Hei, er redd du kanskje vokser fra D3200 raskt. Den har ekstremt bra sensor og høy oppløsning, ja, men enkel betjening med bare ett hjul. Skal du ha et kamera å vokse med bør du gå for de litt større modellene, helst med to hjul, så får du lettere tilgang til justeringer.

D3200 får du heller ikke kjøpt uten kit objektiv, og ikke alle selger med VR utgaven, som er litt fordel.

D5100 kjenner jeg ikke så godt. Ville heller kjøpt en brukt D90, som du kan få temmelig billig. Meget bra sensor, gir fine muligheter til ISO 1600, og selv om det "bare" er 12 megapixler, så holder det til det meste!! Ikke la deg rive med av det hysteriet, det holder fint til vanlig bruk...

Da kan du kjøpe med noen gode objektiver og en blitz, og være godt på budsjett. Anbefaler 16-85VR som standard zoom, svært god kontrast og fargegjengivelse, og minst et fastobjektiv, f.eks 35mm f1.8 som du lett finner til under 1000. Med bare de to kan du lære mye!!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fant en pakke på finn.no:

Nikon D3200 18-55mm vr + Sigma 17-70

Pris for denne pakken 5.600,-

Bra pakke?

Nei.

18-55mmVR og 17-70mm er for like til at det er noen vits å ha begge.

D3200 er for lite og lett, og har for begrenset betjening til at man "kan vokse" med den. Bildene blir nok topp, men å ta kamera fra øyet og gå inn i menyene hele tiden er ikke akkurat fremmende for SLR-læring...

Da hadde jeg heller kjøpt en D90 og en Nikkor AFS 18-70mm f.eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger. Har nå bestemt meg for å gå litt ned i pris på kamerahus og heller prøve å finne gode objekteiver på bruktmarkedet.

Ser nå på Nikon 5100 og Nikon 3200. Nikon 3200 scorer jo vanvittig høyt på Dxomark sine sider.....

Vurder også å kjøpe brukt kamerahus.

Tross mer høyoppløst sensor på D3200 ville jeg tatt det bedre kamerahuset med bedre betjening på D5100 any day. Det er ikke bildekvalitet som skiller de forskjellige - de har samme "klasse" sensor - forskjellene er i betjening og funksjonalitet.

Går du for D7000 eller D90 (eller for den del en brukt D700) får du forøvrig fokusmotor i huset, som gir autofokus på eldre optikk uten innebygd fokusmotor i objektivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...